jans

Alla inlägg den 14 maj 2023

Av Jan Sandström - 14 maj 2023 21:25

I Varmvattnet fick vi äntligen tag på tegelpannor av rätt storlek till vårt tak och jag hoppas att det räcket till att byta ut de trasiga.

 


Inger bar och

 


Jag staplade dem i bagaget på bilen fast vi hade släpvagnen med men parkerad nere på vägen.

 

Sedan till stan och där är de staplade efter husväggen, nu väntar vi bara på hjälp med att byta ut de trasiga.

Fast snart är det kväll och nattinatti för mig.
Återkommer här imogon förmiddag.


Av Jan Sandström - 14 maj 2023 08:57

Nu ligget annonsen på Boportens sida igen efter att de bröt sammarbetet med Unik.
 

Av Jan Sandström - 14 maj 2023 08:03

Söndag den 14/5 och Inger har varit pensionär i en månad och vi har bott här i stugan lika länge.


Inne i huset i Umeå har vi liksom ingenting kvar, det enda är väl en madrass i gästrum/syrummet och några möbler som köksbord och lampa men inga stolar.


I alla fall så tog Inger bilen igår och åkte upp till Vindeln för en träff med två tidigare jobbarkompisar.

Tydligen mycket att prata om för först vid 18-tiden behagade hon komma hem igen.


Jag var här hemma i min ensamhet med katten, spolade av sommardäcken, spolade slangarna till badtunnan med avloppsrensaren och fyllde på med ett par dm. vatten.

Lackade en kryddhylla som ska bli toaletthylla, liknande den jag monterade på skafferidörren i Vindeln

  men den ska bli vit till slut och så flyttade på grejor och saker.

Det blev även tid för kaffe, kaffe, kaffe och åter kaffe samt lite fil till lunch.


Erik kom snabbt förbi och hämtade sin bakup som ska konfigureras om på något sätt, men det måste han göra hemma då det kommer att ta några dagar att göra.


Jag hade gått in och satt med datorn då Inger kom hem med middagsmaten, spenat och laxpaj som smakade gott.

Senare blev det melodifestivalen och till den kaffe/te och chips.

Fel låt vann såklart.


Men det innebar ett sent sänggående och klockan närmade sig ½2 eller 2, kommer inte ihåg så noga men det höll på att ljusna ute.

Har sovit gott och klockan 7 var jag uppe igen efter att ha legat en halvtimme.

Klockan var ställd på halv åtta men så länge går inte att ligga och slöa.


Idag ska det bli en sommardag enligt YRväder.

Jag ska bara skriva det här och så hänga på släpvagnen för att dra ned till Varmvattnet där vi ska se hur många hela tegelpannor vi får tag på men de ska vi lägga inne i bilen, sedan drar vi ned till stan och lämnar teglet och lastar lite av det som är kvar på altanen och tar med hit upp till Rengård och stugan.


Vi får se hur mycket tid det bli över för senare ska vi ned till Tavelsjö och hämta en till säck med ved. Vi får se, kanske blir det två säckar men det ryms nog bara en på släpen då det är färsk ved som är tung.


Men varmt ska det bli med upp emot 22° och sol.

Nu snart halv nio har jag 11.9° och solen skiner samt vindstilla, jag var ut en stund och härlig morgon med massor av fågelkvitter i skogen.

 

Det fungerar tydligen inte med att klistra in en bild till inlägget för då blir det bara kodtext av allt och resterande försvinner.
Hade inte kollat det tidigare så då slutar jag med en skärmdump av väderprogrammet.


I alla fall har jag nu 13.3° i skuggan och solen skiner, det är en svag vind och väderstationen visar 14,0°, 2,0 m/s från SSE (SydSydOst)


Morgonbilderna ser ut så här.
     


Det ser ut att bli hyresgäster i holken i år.

     


Och jodå.

 

Loreen till vinsten.

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards