jans

Alla inlägg den 31 maj 2023

Av Jan Sandström - 31 maj 2023 08:23

Onsdag den 31/5


Ja nu är sköna maj straxt slut. Men så skön har den inte varit.

Mest kall och blåsig tycker jag och med en massa arbete, obehag och en del elände.


Som igår när Inger kom hem från Jönköping, men det i sig var inget obehag utan skönt.

Vaknade tidigt och morgoninlägget var delvis färdigskrivet här i datorn, bara att komplettera med det sista om hur jag sovit m.m


Men nu sitter jag här online och efter morgon mer toabesök, raka, mata katt och så klä på sig kollade jag lufttrycken i gräsklipparen och höger bakdäck på bilen.

Körde sakta vägen till Överrödå, jo stugvägen är lite skumpig och har sina slukhål men efter stora vägen gick det fint in till stan.

Lite tid över så jag parkerade släpen hemma på Vallmovägen och så ned till järnvägsstationen där jag tog emot Inger men tåget var typ 8 minuter sent.

 


Hem, koppla på släpen för eljest funkar det inte att backa ned gräsklipparen då släpvagnen tippar bakåt.

Först problem för brytaten och fjädringen under sätet hade gått sönder i frakten och verktyg hade jag noll där hemma/borta.

Men ett litet spännband som höll in brytaren i läge till och så ett hoprullat sittunderlag så blev det ok.

Nästa problem var ned från vagnen, det funkade det inte heller för klippaggregatet fastnade när jag stod halvvägs ned på ramperna. Men det gick fint att stanna maskinen och baxa framhjulen en bit.


Sedan gick det i ett huj att klippa av hela tomten och mycket gräsklipp blev det, 5 stora säckar fick Inger ned det i.

Efter det backa upp släpen så att jag kunde lägga ramperna från gräsmattan upp och det gick bättre men bilen stod mitt på gatan så jag fick köra i ordning så att den stod efter trotoarkanten men blockerade nästan grannens infart, fast dom var väl på jobbet.

Jag skulle ju sutta fast glipparen och lasta upp grässäckarna.


Jag tog handklipparen, motordriven och klippte lite mer närmare buskar och annat, Inger gick med grästrimmern.

Skulle backa tillbaks bilen men, den startade inte.

Slut batteri eller datorfel.


Jag har ju fått problemet att tempmätaren för yttertemperatur har börjat visa ungefär +10° över vad det var.

Och inge verktyg eller någonting, gick till grannens förråd men hans motorvärmarsladd har de nog hängt någon annanstans så till en annan granne och han hade en Defa-sladd.

Kopplade in motorvärmaren   , jo det gjorde jag men bilen har ju inbyggd batteriladdare också och det var den jag skulle använda.

Lyckades hissa upp sidorutor och låsa bilen, det fungerade.

Vi gick över till Anders där vi åt en lätt lunch och fick en pratstund innan det blev ICA och handla lite.


Inger gick till Granngården och jag hem.

Då kom Kent, han jag lånade sladden av och han hade en hjälpstartare, men kom tidigare på att jag har startkablar och batteri i gräsklipparen men ingetdera behövdes utan bilen startade hur snällt som helst.

Vågade dock inte stänga den utan tomgång då jag plockade ihop lite och så körde jag en sväng, skulle hämta Inger men hann med två rundor till innan hon kom ut.

Till huset och bilen fick gå på tomgång medan vi bar ut lite småsaker och stängde och låste, jag hade inte ens stängt ytterdörren då jag körde iväg.


Under väntetiden pratade jag med Stefan, mekanikern på Carstedts och han skulle undersöka batteri och vad det kostade men tyckte att jag skulle ha en laddare i minst under natten.


Det blev beslutet att åka till Biltema där jag köpte ett nytt batteri för 1499:-, fick SMS från Stefan att de tar... 5310:- för batteri och byte.

Kanske skulle vara värt bör det sitter   till.

Men bilen startade då vi skulle iväg, eljest hade jag ju batteri och startkablar, visserligen under allt i bagaget men starthjälp hade jag ju.


Inga problem att köra hem till stugan men jag får slå av AC för med +10° mot verklig temp så vill den brassa på kyla.

Här plockade vi bara in det viktigaste och så kopplade jag in två laddare, en i bilen och en i nya batteriet.


Sedan gjorde vi inget mer än middag och såg lite TV, eld under grytan och så bad och ute blåste det höststorm tror jag.

Gunnar lite trumpen att Inger kom hem men han tinade upp.


För varmt i vattnet så jag började må dåligt då jag gick in.

Sängen lite senare och ingenting från mäklaren Helen som hade visning igår kväll, eller hon ringde tidigare men inget samtal utan tyst i luren.

Inte heller svarade hon när jag ringde tillbaks.


Så jag skickade ett SMS och frågade hur visningen gick OM det nu kom någon till den.


Gick ju isäng och läste lite innan Inger kom isäng och senare kom Gunnar, en 120 bred säng är för smal för tre i den.

Men har sovit gott och fönstret öppet.


Vaknade och steg upp vid 7-tiden.

Idag får jag se men kanske tar jag mig an batteribytet eller så har jag det gamla och vi har nya i reserv.

Vi ska ju ändå inte iväg någonstans.


Jag får se vad det blir gjort.

Det ska i alla fall vara kallt med 13° och blåsa upp till 13 m/s från NV så kläder på är det.


Nu +11,7° utanför fönstret mot norr och väderstationen visar 11,6° och 6,1 m/s från NV, 

32.9° i badtunnan. 


Morgonbilderna idag ser ut så här.

       


Vi har många Domherrpar som äter solrosfrön.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards