jans

Direktlänk till inlägg 4 maj 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 4 maj 2017 09:30

Torsdag den 4/5


Tiden rusar fram så snart måste man ta fram snöslungan igen, bäst att göra det innan man ställer undan den.

Som med trädgårdsmöblerna. "Här i norr sitter vi på sparken".

Men riktigt så illa är det inte men nu är det hög tid att jag masar mig över till "min" sköterska som får sticka mig i ändan.

Behöver alltså ta min Depo-Medrolspruta mot pollenallergin.


Men till gårdagen, jag satt mest med datorn och räknade på stugbygget vi ska göra och när jag tog min promenad ringde en kille från Vindeln som meddelade att jag inte behövde bygglov för stugan fast den blir högre än tillåtet.

Så nu är det bara att köra igång för fullt.

   

Så här är det tänkt i första skedet, sedan ska den isoleras utvändigt med stående lockpanel när den satt sig.

       


Då jag skulle hämta Inger på jobbet vid 16-tiden gick jag en kortare promenad men jag hade även ganska ont i höger ben.

Det känns inte riktigt bara men tursamt nog inte hela tiden.

Vore jag smart skulle jag spara mina bilder på promenader och återanvända dem här, men jag är inte så smart så det blir en ny skärmdump och göra om dem från BMP till JPG varje gång. Smart va.

Men så här gick jag igår.

 


Jag hämtade Inger men glömde, eller missade blommorna fast jag kollade efter något att ta med, hon hade gömt dem bakom tekoppen. Tolka som ni vill, lite blommor eller stor... Ett tips, det är Inger jag pratar om.


Så hem igen och iväg ut till Böleäng mitt i rusningstrafiken.

Där var det inte så folktätt så det var bara att hugga in på smörgåstårtan och jag hann med två bitar när telefonen ringde.

Det var budkillen som hade paket till mig och ville ta mitt först av alla vilket passade perfekt.

Tanken var eljest att jag skulle lämna Inger och hon kunde cykla hem då paketet skulle lämnas mellan 18 och 22.

Så snabbt hem och det var mindre med trafik så jag kom hem någon minut innan han kom.

Lämnade cykeln och åkte tillbaks till festen och kunde dricka upp mitt kaffe som knappt kallnat.

Det blev mer kaffe och mer kaffe och så

        har de 4 små kattungar som är 5 veckor gamla.

Men varför ska de alltid ha gråa och svarta katter hos sig.

Det droppade in folk hela tiden fast de haft födelsedagsfesten förra helgen men nu fick vi träffa gamla vänner vi firat nyår med många gånger och då med små barn runt fötterna.

Nu har alla andra blivit gamla så jag kände mig utanför.     


Vi tackade för oss och åkte hem lagom till Där ingen skulle tro att någon kunde bo.

Sedan blev det lite mer ritningar på datorn innan Räddad av änglar började.

Lite mer ritningar och jag fick Mirabell i knät så jag kom inte isäng som tänkt.


Till slut gjorde jag det men saknade min nya ljudbok i MP3-spelaren så det fick bli mobilen, men jag somnade ifrån och nackdelen med mobillyssning är att den bara fortsätter spela upp. Min MP3 har jag ställt om till manuell frammatning av filerna så där behöver jag bara backa ungefär 5 minuter eller senaste filen.


Jag har sovit ganska gott och under natten kom Gunnar in och lade sig hos mig och Mirabell låg hos Inger.

Var trött i morse så det blev sovmorgon och så låg jag kvar en stund och kollade igenom nätet på mobilen.


Steg upp ½9, vägde mig och det blev 77,7 kg idag.

Allt beror på om jag skitit eller inte så jag står ungefär still på samma vikt, det ser bra ut.


Frukost och nu sitter jag här och svamlar på som vanligt.

Idag ser det ut att bli en fin dag, kanske skulle försöka mig på att byta till sommardäck på bilen och så en längre promenad och med lite fika med i ryggsäcken.

Kanske skulle ta mig upp i I20-skogen eller så blir det ut på Änge igen och ser om det är fåglar där ute.


Vädret är ganska fint och +11,1° utanför fönstret, sol och vindstilla bådar gott.

Kaffe ute på trean kanske.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-04 10:15:10

Temperatur: 12,0 °C
Lufttryck: 1044,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 10,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 107,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,0 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
09:45
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
04:42
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
23:50
Lufttryck - Max:
1047,8 hPa
Klockan:
00:53
Lufttryck - Max:
1047,6 hPa
Klockan:
23:24
Lufttryck - Min:
1044,0 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Min:
1039,6 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:52
Sol upp: 04:03
Sol ned: 21:11
Skymning: 22:24
Dagsljus: 19:32 tim:min
Dag längd: 17:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:29
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Stationen visar att det blåser men vimpeln hände rakt ned då jag kollade efter.

Så här ser det då ut där ute

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards