jans

Alla inlägg under juli 2017

Av Jan Sandström - 8 juli 2017 09:41

Lördag den 8/7


Igår hände det en del här.


Jag åkte och köpte en begagnad byggsåg/bordssåg uppe i Bodbyn.



Sedan tog vi en tur på vår MC

 

och det blev ned till Järnnäsklubb där vi åt mat och te/kaffe. Inger åt fisk och jag en räkmacka som var god men dyr fast ett sånt här ställe ska ju bära sig också så då får man se det som ett bidrag till det.

          


Här hemma såg jag senare klart andra säsongen av Zoo som finna på Netflix innan jag gick isäng med ljudboken och jag har sovit gott inatt.

Så gott att jag missade min medicin klockan 6 och så har vi haft strömavbrott på morgonsidan mellan 6 och 7.


Av det stoppet trasslade mitt nät så jag har fått starta om både det ena och andra av datorer och utrustningar.


Frukost ute och idag stannade vågen på 74,8 kg, det är ju det jag sagt att räkmackor är bra att äta om man vill gå ned i vikt.


Nu ska jag bara plocka ihop lite grejor och åka till stugan för lite småjobb och se att det börjar vara klart att ta emot stugan vi köpt.

Sedan kanske det blir en tur på MC i eftermiddag om jag inte tar tag i räcket vid förrådsaltanen som ligger sågat.

Ska bara skruvas och limmas ihop men jag hade ju tänkt konstruera om underdelen så det blev lite felbyggt då jag byggde den 2007

Men den håller väl 10 år till om jag bara sätter dit det som tidigare eller längre då det nu blir tryckat virke.


Vädret är fint och 19,5° ute i skuggan, sol och svag sydlig vind. Någonting ditåt i alla fall.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-08 09:45:11

Temperatur: 20,4 °C
Lufttryck: 1019,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från S,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 20,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,7 mm
Året: 195,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
16:41
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
03:25
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
03:11
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
00:25
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
02:20
Lufttryck - Min:
1019,2 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
19:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:39
Sol ned: 22:48
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:09 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 30s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:38
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 02:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 7 juli 2017 20:57

Efter mycket om och men hit och dit kom vi iväg på en MC-tur.

Först tog Inger hand om potatislandet och jag åkte iväg och köpte en byggsåg/klyvdåg/birdssåg eller vad man nu kallar den.

 


Sedan åkte vi iväg och till Järnäsklubb men nu var klockan blev mycket så vi satsade på mat, Inger tog rökt fisk och jag en räkmacka med 200 gram räkor.

         

 

   


Man brukar ju fota maten man ska äta men jag fotade maten jag ätit. Där inne ligger 2 hg goda räkor med tillbehör.

 


Och vad händer då vi kom dit, en liten hund skällde på oss och så sa ägaren att den skäller bara på Västerslättbor?

 


Det var Torleif, en gammal granne som satt vid bordet bredvid.


Sedan studerade jag deras terassmarkiser och hur de är monterade. Samlar på sådana idéer för framtida byggen.

   


Vi åkte hem direkt efter E4 och här hemma lämnade jag bara Inger för att åka till Ersbodakatterna, som bara mådde fint och Norton blev glad att få bli kliad och gosad med.


Men jag har förvånats över den här bilen som stått ett tag på parkeringen, betalar ägaren sin plats är det väl inga egentliga problem men man kan ju då fråga sig varför?

 

Det har ju börjat växa upp träd runt och under den.


Hemma har jag druckit kaffe men ska ta lite mer och en macka för att fortsätta se på Zoo, två avsnitt kvar på säsong 2 och gorillan håller på att ta sig in i hissen efter att ha haft ihjäl ett antal personer.


Inger är ute och klipper gräsmattan.

Av Jan Sandström - 7 juli 2017 09:08

Fredag den 7/7


Idag fyller Elisabeth år, hon är en gammal flickvän jag hade i ungdomens dagar och som jag på senare år fått kontakt med på Facebook.

Så Grattis på födelsedagen Elisabeth.


Igår blev det en fin dag till slut efter att ha haft en småkall och blåsig start.

Jag gick en promenad och kikade på brobygget och det tar sig och de bygger som de ska, hoppas jag då jag kommer att gå över den bron ett antal gånger, gissar jag.

 

Det blev en sväng på drygt 4 km och tog 52 minuter att gå.

När jag gick iväg blåste det småkallt så jag klädde mig men innan jag var hemma var det varmare och det blev svettigt.

 


Jag såg flera flanörer som lättade på sin klädsel under promenaden så det var inte bara jag som klätt mig och känt värmen.


 


Senare på eftermiddan fick jag kontakt med Jon på Bränna Fritid och han skickade över orderbekräftelsen på stugan vi beställt.

71 025:- kostar den med frakt till stugan.

Då har de dragit av fönster och dörr då jag ska sätta in andra bättre fönster och vi har kvar den gamla dörren när vi bytte här på huset.

Leverans kan ske nästan när som helst men ett problem är en grushög som ligger ivägen.

Nu har jag fått klart med svågern som lovade att jämna ut eller flytta den, bäst är om den bara slätades ut till underlag på bilplatsen men det är ju grus som de delvis tänkt använda till fibernedläggningen så han får göra det han tycker är bäst för dem.


Inger kom hem och jag åkte över och kollade på Ersbodakatterna som bara mådde fint men Norton hade inte hittat alla gobitar jag gömt i lägenheten så bli inte förvånad Peter o Anna om ni hittar kattgodis lite här och där när ni kommer hem.

Men jag ska försöka plocka ihop det de inte hittat innan dess men jag kanske inte hittar igen allt. Fast det är ju inga mängder.


Middag ute och senare på kvällen såg jag ett par avsnitt av serien Zoo på Netflix.

Mixtrade med min gamla mobil och provade (av någon anledning) laddning med magnetkontakten som slutade fungera i vintras och sedan inte gått att få fungera.

Kollade den efter förra återställningen och då fungerade den inte heller men se nu fungerar den igen.

Det kanske behövdes två ordentliga fabriksåterställningar för att få igång mobilen.

Men jag vet inte om den är helt felfri så jag tänkte sätta in Ingers simkort men då var det en stor modell så det gick inte utan att klippa det, och då kan jag inte gå tillbaks det i Ingers mobil.

Men nu fick jag en   jag kan testa någon gång.


Gick isäng med min ljudbok och gengympa, lite porrsurfning på sängdatorn, Mirabell låg på Ingers sänghalva så hon kröp ned till mig och så Gunnar mellan oss. Så inatt har jag sovit gott.


Vaknade och steg upp och idag vägde jag som igår 75,3 kg.


Frukost ute vid förrådet men det var lite skugga där och myggen blev lite för ettriga så jag gick upp på altanen istället där det var lugnt och skönt, läste tidningen och löste korsord.


Idag funderar vi på att göra en tur på MC, ut till något café och fika för det är fint väder och ska bli en fin eller skaplig dag idag.


Just nu 18,7° utanför fönstret men inatt var det bara +1,0° i stugan vid 4-tiden så där kan det ha frusit på sina ställen, den termometern sitter ju utanför fönstret på stugan och den ligger ju på en liten höjd.

Vi får se hur det gått med pärkålen.

Solen skiner och det är lugnt och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-07 09:45:11

Temperatur: 20,7 °C
Lufttryck: 1020,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 20,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,7 mm
Året: 195,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,7 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
15:02
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
03:11
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
02:20
Lufttryck - Max:
1020,4 hPa
Klockan:
23:40
Lufttryck - Min:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1017,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:36
Sol ned: 22:50
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:14 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:45
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Inger springer runt och vattnar sina blommor här inne och det är några st.

Jag har länge haft en idé om en slang direkt från kranen så slipper man springa fram och åter 714 gånger men det har inte blivit av. Inger är inte intresserad av sånt men ute har vi pump i regnvattentunnan så att man vattnar med slangen.


Nu får hon bli klar när jag är klar här så blir det te och kaffe ute på någon altan.

 

Av Jan Sandström - 6 juli 2017 16:14

Som Fingal Olsson fast nu menar jag stugbugget vi är på gång med.


Pratade nyss med Jon på Bränna Fritid som tillverkar stugan i timrat virke.

Jag fick orderbekräftelsen och nu är det bara nån vecka bort innan leverans.

Naturligtvis blir det lite problem, jag har en stor grushög där det är tänkt att lägga de fyra stora paketen med allt.

 

Man ser en aning av den till höger där det ska bli en bilparkering.

Grushögen tillhör egentligen Tavelsjö ByaNät och ska vara till fiberläggningen men de tippade av den där och jag ska få använda resterna till bilplatsen.


Naturligtvis är alla förmodligen väldigt upptagna nu med jordbruksgöromål eller fiberläggning så jag vet inte hur jag ska göra.

Att ta en spade och flytta/jämna ut verkar inte så mysigt.


Men det löser sig sa han som sket i vattnet.

Av Jan Sandström - 6 juli 2017 08:57

Torsdag den 6/7


Igår blev det inte mycket av det jag tänkt göra, hade inte tänkt någonting så det blev lite gjort.


Åkte och tittade till Norton och Bella, alltså Peter o Annas katter och klädde mig för att ta en Ersbodapromenad i ruskvädret.

Det blåste och var småkallt men när jag kom dig småregnade det så jag skötte bara om kissekatterna som mår bra.

När jag lite senare gick ut till bilen regnade det ganska ordentligt så jag åkte hem istället, hemma regnade det också så mitt försök att dricka kaffe ute på altanen gick omintet.

Satte mig inne på soffan och fick sällskap av Mirabell, hon , boken och en mugg kaffe samt en kaka skulle bli en mysstund.

När kaffet var slut somnade jag och sov eller dåsade ett tag. Det var den mysstunden fast det var skönt att sova.


Senare kom Inger hem och till slut åt vi middag och jag satte mig på träningscykeln en kvart.


Soffan och TV där jag inte såg Tracers och handlar om parkour och annat. Ingen speciell så det blev lite mobilsurfande under filmen.


Gick isäng och igår orkade jag med lite "bensprattel" i sängen men jag är inte på hugget för någonting.


Hade svårt att somna fast jag var trött men somnade och vaknade åtskilliga gånger och det gick runt i huvudet.

Det är dags för en depparperiod igen verkar det som och det är bara att ta det som det blir.

Massor av planering och annat samt andra problem i livet får hjärnan att gå på överväxel ibland, mest hela tiden och då går allt annat i baklås och jag får inget gjort.


Några som får saker gjort är i Tavelsjö.

 

Hans-Göran är ju Ingers bror och Eva eller Ia som hon kallas är hans fru, Louis är andra broderns (Per-Gunnar och Britt-Ingers son).

Bilden är av artikeln i dagens VK.


Jag har alltså sovit halvdåligt inatt men steg upp ½8 och idag vägde jag 75,3 kg. Alltid något.

Funderade tidigare på att åka till stugan och skruva lite på bygget, sätta dit de yttre limträbalkarna men jag vet inte om jag ids.


Igår nappade jag på att köpa en klyvsåg (byggsåg) som lagts ut på Facebook och jag verkar få köpa den.

Då slipper jag dra den jag har mellan här, stugan och sedan Anders när han börjar jobba med huset.

 

Hoppas jag kan åka och hämta den idag men ett problem är att det är på Ersboda och kan jag rymma den inne i bilen eller måste jag ta släpvagnen. Då blir det problem med parkeringen då jag samtidigt kan se till katterna.

Idag kan jag kanske ta en promenad där uppe men jag har liksom ingen energi över till någonting.


Idag regnar det då inte utan solen skiner men det är bara 12,7° ute och det blåser från något håll.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-06 09:30:11

Temperatur: 14,1 °C
Lufttryck: 1019,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från NW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 13,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 8,7 mm
Året: 195,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
09:18
Temp - Max:
13,6 °C
Klockan:
08:51
Temp - Min:
8,1 °C
Klockan:
02:19
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
21:46
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
08:28
Lufttryck - Max:
1018,1 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
1017,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,8 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:34
Sol ned: 22:52
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:18 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 8s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:42
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, finare än vad det känns som.

 

 

Av Jan Sandström - 5 juli 2017 10:11

Onsdag den 5/7 är det idag.


Igår var en slöardag då jag inte tycker jag gjorde någonting alls.

Men lite gjorde jag, dock inte något av det jag tänkt göra.


I garaget började jag med att laga ett leksakslok som Tomas hade en gång, ett sånt där man kan sitta på och sparka sig fram gjort i trä som vi köpte av någon för länge sedan men axeln till ratten (skorstenen) och framhjulen hade gått av.

Nu har jag sent omsider köpt en ny lite grövre axel men kom på att ett kullager jag tänkt sätta dit låg kvar i stugan.

Fast det kan fungera med lämpliga brickor också bara det att jag hittade inga lämpliga i mina lådor.


 

Två vagnar finns också till det så nu ska barnbarnet få köra det. Men det ska få nytt tak och så funderar jag på någonting på hjulen så att inte muttrarna sticker ut sådär.

Men det var någon hemmasnickrande gubbe som gjorde det en gång på 80-talet i förra seklet.


Sedan kom Erik förbi och ville ut och handla, han skulle ha en tavellist till sin säng och handla vill man väl alltid.

Vi åkte till Rusta där Erik fick sin list och jag köpte en trappstege, lite längre än den jag hade så nu kanske jag når högre då stugans väggar ska upp.

Men en instuktionsbok på tre språk och 4 sidor på varje är väl att ta i.

 

frågan är om man överhuvudtaget pår kliva upp på den men det börjar bli lite Amerikanskt här och att de måste säkerställa att de inte blir stämda om något händer.

Som raden "Kontrollera noga att du är kapabel att använda en stege, Vissa hälsotillstånd och viss medicinering samt alkohol- eller drogmissbruk kan innebära en risk vid användning av stegen."

Som on någon med de problemen skulle läsa och ta till sig den instruktonen.


Jag köpte lite annat gott också när vi var ute och kikade förbi Norton och Bella som mådde fint.

NetOnNet gick vi även in på och jag kikade på möss, men jag får nog ha kvar min gamla Logitech för vänsterhänta och fortsätta laga den så länge det går.

Brytarna brukar börja dubbelklicka eller missa och då löder jag dit nya som jag fått tag på tidigare.

Först tog jag från andra möss men så hittade jag nya microbrytare hos Kjelle (Kjell o Co).


Väl hemma gick orken ur mig så det blev lite surfande och så såg jag på Zoo här i kontoret och jag orkade inte gå någon promenad.

Gjorde varm macka och kaffe till middag.


Inger kom hem lite sent, körigt på jobbet och jag gick isäng med min ljudbok en stund innan jag släckte och sov tungt.


Steg upp vid åtta och idag vägde jag 75,6 kg innan dusch och rakning och frukost,


Nu är det matinéfilm på SVT1 som får snurra på här vid sidan om. Friends With Kids heter den.

Sedan blir det lite småpyssel under dagen och jag ska väl hinna/orka med idag.

Kanske göra det uppe på Ersboda då jag ska titta till Peter o Annas katter men vädret lockar inte till att vara ute men egentligen skulle man vara överlycklig över sånt här väder i januari.


Just nu mulet och det blåser, temperatur på 12,7° är egentligen inte så illa.

En MC-tut kanske, nä det känns jobbigt. Egentligen känns allt jobbigt för mig just nu.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-05 10:45:11

Temperatur: 12,9 °C
Lufttryck: 1015,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från NNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 193,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,6 °C
Klockan:
08:51
Temp - Max:
16,7 °C
Klockan:
11:38
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
03:44
Temp - Min:
11,8 °C
Klockan:
05:25
Lufttryck - Max:
1015,5 hPa
Klockan:
10:20
Lufttryck - Max:
1014,1 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1013,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1008,1 hPa
Klockan:
00:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:32
Sol ned: 22:54
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:22 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 55s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:32
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

   

Av Jan Sandström - 5 juli 2017 10:09

Dagens matinéfilm börjar straxt, 10:15 på SVT 1

Friends With Kids

SVT1 HD Idag 10:15 - 12:00

Av Jan Sandström - 4 juli 2017 09:00

Tisdag den 4/7


Igår hade jag en fridag, alltså Inger jobbade och jag var ensam hemma. Men inga knasiga bovar dök upp.


Frukost ute och sedan en hel del datortid, bilder som skulle flyttas efter helgen och data som skulle skrivas in.

Det regnade ändå men vid lunch började det ljusna upp så då lasstade jag Anders gräsklippare jag servat och körde över den till han i Stöcksjö.

Hem igen och när jag ändå var ute pysslade jag här hemma. Flyttade Eriks bil som nu står på gräsmattan på släpvagnsplatsen och då får jag upp släp och bil på rätt plats här ute.

Plockade isär gamla vertikalskäraren då jag köpte en likadan ny kan jag ha vissa delar i reserv förutom motorn då som pajade helt på den.


Kaffe blev det några gånger och Gunnar låg bara ute på altanen och sov, Mirabell låg inne och sov. Tydligen var det en påfrestande helg för dem.


Inger kom hem bara för att byta om till finkläder, eller mer sommrigt och så cyklade hon iväg till en jobbarkompis hon var bjuden till.

Först åkte jag till Ersboda och tittade till Norton och Bella, nu kom faktiskt hon fram och hälsade på mig men eljest är hon en blyg kattfröken. Norton är framfusig och gosig som vanligt men det märks att de är ensamma så igår lämnade jag en liten radio påslagen.

Har lärt mig att det är ett bra knep för att inte lägenheten ska kännas så tom för husdjur.

Jag kom hem och stekte pyttipanna med ägg och rödbetor, det är smaskens i magen men inte nyttigt för mig, men gott.


Därefter tog jag en promenad, det var länge sedan jag gick en egentlig promenad här hemma.

Faktiskt en vecka sedan då jag gick förbi och hämtade mitt paket med klänningen.

Så det kändes skönt men ändå inte, det blåste kallt och regnet hängde i luften

 

Det blev en vanlig runda men jag hade först tänkt gå ned till älven och kolla på brobygget men ångrade mig och tog en kortare runda.

Hemma igen blev det TV och nya avsnitt av Zoo från Netflix.

Men jag såg bara 1½ avsnitt innan jag släckte och drog mig mot sängen, det ville Mirabell att jag skulle göra.


Inger kom hem och jag tog en kort stund med ljudboken och sedan sov jag och jag sov hela natten.

Tog medicin klockan 6 och somnade om till halv åtta.

Kollade nätet, Inger sa att vi inte fått någon tidning så då anmälde jag det på VK så den kanske kommer senare idag.


Vägde mig och vågen stannade på 75,3 kg och det blev frukost inne idag, det blåser kallt ute.

Idag funderar jag på att scanna kvitton, något jag försummat under en tid så högen är ganska stor här på skrivbordet.

Lagom fint väder för det och det är ingen matinéfilm då det är SM av någonting. Typist att sport alltid ska gå före allt annat.

Kan de inte ha sport i de krigshärjade länderna så upphör det för sport är ju det viktigast för gubbar.


Här är det en kall sommardag, just nu 12,8°, gråtrist och det blåser. Regnet hänger i luften så ingen skön dag för en MC-tur.

Jag har ont i ryggen idag så jag tro jag ska ta det lugnt med den. Kanske blir det en stilla promenad ut någonstans eller så ska jag börja cykla lite.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-04 09:30:10

Temperatur: 12,6 °C
Lufttryck: 1010,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 11,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 193,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
00:59
Temp - Max:
19,4 °C
Klockan:
16:20
Temp - Min:
11,8 °C
Klockan:
05:25
Temp - Min:
12,8 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
1010,1 hPa
Klockan:
09:26
Lufttryck - Max:
1008,5 hPa
Klockan:
22:11
Lufttryck - Min:
1008,1 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
10:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:30
Sol ned: 22:56
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:26 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 43s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:17
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

(Kom på att jag glämde min Dremel i stugan så jag kan inte fräsa det jag tänkt göra, så det jobbet får vara till senare i sommar.)

och så här ser det ut där ute i trädgården, det är då grönt och inte vita snödrivor.

   



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards