jans

Alla inlägg under juli 2017

Av Jan Sandström - 17 juli 2017 09:16

Måndag den 17/7   fast Inger börjar sin semester idag och då upphör min  


Igår vaknade vi, konstigt nog, och det jag åstadkom  var att såga 4 timmerstockar i lagoma bitar till badtunnan och drog hem dem senare.


Kaffe och mat samt fylde klart badtunan fast den läcker som ett såll då den varit halvtom en tid och jag undrar hur länge den ska hålla ihop.

Nästa gång blir det som den Anders köpte i plast.

Sedan tog vi ett varmt bad i klart fint vatten innan middan men det var lite för varmt med nästan 40 grader.

Då börjar jag må dåligt efter en stund eller när jag stiger upp.

Igår blev jag också yr och mådde illa, svimfärdig så en snabb avsköljning i duschen, egentligen onödigt då det är samma vatten som i tunnsn men sedan lade jag mig naken på sängen och fick svalna av så mådde jag bättre och vi åt resterande spjäll och sallad till middag.


Jag satt senare på kvällen och tömde ena kameran på filmsnuttar den spelat in och det tog tid men nu har jag några som jag kommer att visa här när jag väl lagt upp dem.

Jag har lite problem att skriva med en katt mellan mig och datorn.

 


Vi hade ett rådjur ute på ängen.

       

Alltid mysigt med lite liv och rörelser i naturen.


  Slutet blev lite tokigt då jag missade knappen som stoppade.


Igår testade jag att fota med mobilen genom en kikare, och det kan funger men inte som min riktiga kamera.

Det blev kväll och sängen väntade men jag var så trött att jag skippade ljudboken igår och somnade ganska fort, men vaknade efter någon timme av värk i händerna.

Det var väl efter kedjesågen jag körde igår.


Vi glömde en hel del grejor när vi åkte hit, bl.a min blodsockermätare så det blir ingen sådan test denna måndagmorgon, men det är ju semester.

Min Dremel glömde jag också med tillbehör, eljest hade jag kunnat sitta med fräsjobb idag, men det är ju semester.

Det regnade ganska ordentligt igår och inatt, katterna var blöta när de varit ute en stund och ena mätaren, plaströret visade på 10 mm medan den digitala bara fick 6 mm.

Men jag tror jag ska flytta på den då den nu sitter på frukostplatsen och kanske kommer under trädgrenar eller vad det beror på.

Det kan också vara så att den inte hinner med när det kommer häftigt regn.


Däremot vägde jag mig och idag stannade vågen på 74,8 kg. Nu har jag gjort mig av med den där kebabrullen jag åt i fredags.

Så idag funderar vi på att tanka med mer mat inne i Vindeln, det skulle enligt prognoserna tidigare regna nästan hela dagen men nu klarnar det upp.

Däremot är det så blött överallt att det inte är roligt att greja i skogen vilket planerna är, det finns ris och pinnar att dra ihop och städa upp.


Erik ringde och nu satt de i Åre och väntade på att chokladfabriken skulle öppna men bilen larmade om fel lufttryck i däcken, fast så var det inte så jag guidade han hur man nollställer larmet.

Däremot fuskade de från STF Sylarna till Storulvån och åkte helikoptern ned.

Senare idag räknar de med att komma hem till Umeå.


Vädret håller på att klarna upp och just nu 13,2 i skuggan och som kallasi var det ändå 11 grader.


Väderstationen hittar du på vår webbsida sandstrom.vasterslatt.se

och så här ser det ut där ute.

   

Av Jan Sandström - 16 juli 2017 09:55

Söndag den 16/7


Igår hade vi fint väder men ändå inte någon sommarvärme sådär att man ligger och längrar efter en kall öl.


Jag städade badtunnan och spolade av den med högtryckstvätten, öppnade ett nytt gammalt hål i botten så skiten rann ut lättare än ordinarie tömningen som inte sitter bra till.

 

Skiten har klumpat ihop sig ordentligt och jag tror att en del är kalkavlagringar för det är som sandklumpar.



Jag klippte gräset för första gågen på 20-25 år, har inte kunnat för min gräsallergi och reumatism men idag mår jag bättre.

 

Sparkade av mig skorna så att de inte blev förstörda, fötterna lyckades jag nästan tvätta rena, men det är ju sommar så spelar roll.

 



Inger gjorde eld under Murikkan och jag gjorde sallad och dukade på utsikten där vi fick njuta av dagens sista solstrålar.

   


Husets vin till maten naturligtvis, riktigt kallt källvatten och då är det KALLT när jag spolat och delvis fyllt tunnan.

Vi kan inte fylla hela utan måste hushålla på vattnet så att inte grannarna blir utan.

 


Nya sommarhatten var skön i motljuset.

 

Jag hann även med att lacka armstöden på dubbesoffan, den är ju den gammla innesoffan och tålde inte väder och vindd.


Monterade även en Nexamodul till ytterbelysningen så nu kan jag tända stolpen när jag ska hit och skotta snö eller vid andra tillfällen, i framtiden blir det fler lampor på samma kanal.


Gick isäng efter att ha sett Bibliotekarien 3 på TV och det är en småkul film.

Gunnar kom hem med något han fångat och som skrek hjärtskärande, kan han inte göra slut på det han tar direkt kattskrället.

Mirabell som låg hos mig vaknade och sprang ut, kanske delade de på bytet, jag vet inte men han fick då tyst på stackaren.

Men ändå bra att han/de håller bårta möss och sork.


Har sovit gott och ganska länge, steg upp åtta och då vägde jag 75,2 kg, inte bra med allt gott i stugan.


Frukost ute men det blåser en sydostvind så vi sitter på altanen idag.

 


Senare ska vi dra hem några timmerstockar som fälldes fel i vintras nära tomtgränsen.

Kanske hinner vi med lite annat också och jag har funderat på att göra en snabbvisit till stan för att hämta en del grejor som glämdes. Men inte så kul att köra i blåsvädret och i eftermiddag eller kväll ska det komma regn.


Just nu 17,8 grader i skuggan, lätta moln men det blåser otrevligt mycke.

Väderstationen i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-16 10:15:11

Temperatur: 20,0 °C
Lufttryck: 1019,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 5,0 m/s från S,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 20,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,3 mm
Året: 205,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
10:09
Temp - Max:
23,9 °C
Klockan:
17:10
Temp - Min:
8,6 °C
Klockan:
03:49
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
01:22
Lufttryck - Max:
1023,0 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Max:
1022,9 hPa
Klockan:
23:17
Lufttryck - Min:
1019,2 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Min:
1016,3 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:00
Sol ned: 22:28
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:28 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 33s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut tidigare då jag försökte posta inlägget.

 


 

Av Jan Sandström - 16 juli 2017 09:31

Söndag idag och Lena Abrahamsson fyller år så grattis.


Jag hade skrivit ett långt inlägg och så krachade firefox, jag skyller på den jävla reklamen som ska flacha och blinka och röra sig på skärmen.


Så just nu är jag inte på humör så det blir kanske ett nytt ilägg senare idag om jag ids försöka återskapa.


Godmorgon innan den havererar på nytt.

Av Jan Sandström - 15 juli 2017 08:34

Lördag den 15/7


Igår regnade det ganska ordentligt, tidvis men mest hela dagen fram till eftermiddan.


Jag tog bilen och åkte till Anders där jag lagade hans gräsklippare som tappat ett hjul. Mitt fel då jag kollade på den tidigare och satte dit en bricka, som visade sig vara fel åtgärd.

Passade på att rensa en hängränna som svämmade över av ett timmerbröt av tall och granbarr för jag tror inte bävern byggt en damm där uppe.


Emil med föräldrar kom förbi och lämnade lite grejor de lånat och grabben blir större för varje gång han tittar förbi.


Det blev inget köp av stolphattar, de är dyra och jag bör kunna såga till 2 st själv.


Inger kom hem och jag hade packat bilen med allehanda maskiner och grejor samt MC:n och jag åkte iväg en stund före Inger mot stugan, tankade och blev orolig då jag såg himlen mot stughållet, mörkgrå, nästan svart var molnen.

Men jag klarade mig från regn, däremot hade det regnat för vägen var blöt på en del ställen.


Gjorde i ordning stugan och kokade en stor panna med te och en timme senare kom Inger med katterna och kebabrullarna hon köpt till middag. Mirabell gillar kebabkött.

Gunnar hittade en liten mus under altanen men den smet iväg och vi vet inte om han fick tag på den eller om han lät den löpa, han kanske tyckte att den lilla stackaren skulle få växa till sig.


Jag satte mig och såg ett av de nya avsnitten med Morden i Midsomer som jag spelat in men somnade så när Inger kom in backade jag en stund.

Inger gick isäng och jag såg klart innan jag gick isäng med öppet fönster och svalt ute.


Orkade ite lyssna på ljudboken utan somnade nästan direkt och vaknade klockan 4.

Då var det kört att somna om men låg kvar i sängen frammåt 7-tiden.


I morse vägde jag 75,1 kg med kebabrullen och lite chips i magen.


Det var bara 10 grader när vi gick ut, nu är det 13,3 och som kallast var det 7,3 grader inatt.

Men vid 5-tiden var det fint ute.

   

Idag ska vi fixa till badtunnan och så har jag lite småjobb som ska göras, jobb finns det nog av så inte blir man sysslolös fast tid till kaffe och en höneblund på altanen kommer det också att bli. Nu när Inger har semester.


Solen står under trädtopparna så antingen får vi avverka eller flytta på frukostplatsen, det blir nog det senare men visst är det vint när gräsmattan lämnas oklippt på en del ställen.


Jag skulle vilja bygga frukostplatsen där uppe i form av ett lusthus inbyggt i taket som ett torn.

 


Frukost avklarad och nu blir det påtår innan vi börjar jobba.

 

Av Jan Sandström - 14 juli 2017 09:37

Fredag den 14/7


Kronprinsessan fyller visst 40 idag så då instämmer även jag här med ett grattis.


Igår tänkte jag kolla på Eriks bil och på framvagnen, men firman som bytte däck på bilen i våras har dragit hjulbultarna så jävulskt hårt att inte ens mitt en meters järnrör fick loss den första bulten jag testade med.

Så jag släppte ned bilen igen och gick till något annat.


Satte upp räcket vid altan 3 och det blev ganska bra men jag måste åka/gå och köpa hattar till stolparna.

 

Sedan vet vi inte om det ska målas eller får vara trallgrönt.

Det som är kvar är trallbrädan och kantbrädan.


Jag har inte hört något från mitt paket med fontänpumpen så jag mejlade företaget och frågade efter det.

 

Det blev ingen promenad igår och inte heller behövde jag till Ersbodakatterna då deras människor nu är hemma.


Satt en hel del ute på altanen och läste/sov tills det började bli småkallt.

Inger kom hem och jag gick över till grannen, hon som misstade katten Alice för några veckor sedan.

Jag hade fått kattmatsprover och våra äter ju inte färskmat så jag gick över med en burk och fick se de två små trollen de skaffat.

Det skiljde några veckor på deras ålder och den yngsta har de bara haft i 4 dagar, behöver jag säga att båda två var riktigt söta och jag ångrar att jag inte tobg med kameran då jag gick över.


Middag och så lite jobb åt Inger till hennes fest, det blev film på TV.

En western som var småbra men lite väl mycket blodstänk. Django Unchained heter den och gick på kanal 6.


Gick sent isäng med min ljudbok en stund och har sovit gott.


Vaknade ½8 men låg kvar en stund innan jag steg upp. Idag stannade vågen på 74,4 kg så nu kan jag nog säga att jag ligger under 75 kg.


Frukost ute och det var skönt även om det inte var någon sommarvärme så kändes det inte kallt.

Men jag hann bara in hit så såg jag att regnet skvalade ned ganska ordentligt.

Jag som funderade på en promenad till BYGGmax för att köpa stolplocken, eller ta Eriks moppe.

Nu får det nog bli bilen ändå och jag går gå senare idag.


Jag har några idéer om att lossa hjulbultarna så jag får se om jag testar senare men då bör det ha slutat regna och det skulle inte regna mer än sporadiskt lite idag. Men när har de haft rätt.

Eljest inte mycket inplanerat idag, kopiera data till USB-disk och lite annat göra innan vi kanske ska till stugan.


Aha, nu skiner solen igen där ute.

 


Men det är grått.

Just nu 15,7° där ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-14 10:15:11

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 1008,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från ESE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 1,2 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,9 mm
Året: 200,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
08:53
Temp - Max:
18,8 °C
Klockan:
10:47
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
02:51
Temp - Min:
11,2 °C
Klockan:
04:09
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
20:56
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
07:13
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:54
Sol ned: 22:33
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:39 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:43
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut på foto nummer (samma som Ingers födelseår) 1957.

 

Jag tror att jag först tar bilen och handlar innan kaffe.

 

Av Jan Sandström - 13 juli 2017 09:45

Torsdag den 13/7


Igår steg vi upp tidigt då Erik och Maria kom förbi och lånade min bil, jag får köra Eriks ett tag då de åkte till Jönköping och Tomas.

Efter lite småpyssel här hemma tog jag Eriks bil och körde ett lass jordgubbar till Ingers jobb, hon cyklade lite tidigare så vi träffades där på Haga ÄC.

Sedan körde jag till Ersboda och katterna som jag tittade till och gosade med en stund ute på balkongen.

       

Bella kom även ut och lade sig där men hon är lite mer avvaktande och inte lika påträngande som Norton.

      Bilder från ett tidigare besök hos dem.


Åkte hem men det är ett missljud i Eriks bil som jag ska undersöka vid tillfälle och det är inte krängningshämaren som glappar utan något annat som låter.

Men bromsarna kändes fina så det blev bra efter lagningen.


Kaffe och sedan middag, värmde matlådan och gjorde i ordning ett lass sallad till.


Jag gick en promenad runt Västerslätt och vädret var fint och varmt så man behövde inte så mycket kläder på sig.

När jag var nästan hemma hörde jag något som pep i gräset på vägkanten.

Det var en måsunge som sprang och blev lite nyfiken på mig, synd att jag inte hade någon mat med mig.

 

Men de vuxna cirklade runt ovanför mig så tur att jag då hade kepsen på huvudet men ingen gjorde något utfall mot mig.

Jag tyckte att jag hörde fler ungar men kan ha misstagit mig och jag lät den vara och gick därifrån.

Ingen direkt risk för bilar där den var och gott om utrymme att gömma sig men kom Gunnar nära vet man inte hur det gått.

Fast den var ändå ganska stor så inte säkert att katten direkt tog den. Och så hade den fint luftförsvar iform av säkert 20-30 andra måsar uppe i luften, eller om dem såd den som ett mellanmål. Vad vet jag.


Kom hem och det blev i alla fall 3.87 km som tog 53:42 minuter.

 


Såg lite TV innen Inger kom hem från jobbet och så blev det sängen efter lite messväxling med barnen.

Erik och Maria hade kommit fram till Jönköping men de är ju två som kan köra.


Efter ett ordentligt pass med bensrtäckning och böjning lyssnade jag en stund på ljudboken och sedan sov jag gott inatt.

Inte så farligt med värk, bara lite molande så det kunde jag tona ned psykiskt.


Gunnar har legat hos mig stor del av natten och det tyder på att det inte varit så varmt ute.

Medicinen klockan 6 och sedan sov jag till ½8 då jag lade mig med mobilen en stund och Mirabell kom och lade sig utmed mig.

Då hade Gunnar gått ut. Efter toabestyr och vägning som stannade på 74,7 kg även idag gjorde jag frukost och gick ut till Gunnar som också fick lite frukostmat i form av torrfoder.


Tidningsläsning och en artikel intresserade mig.

 

Kan det bli bättre     


Men en annan artikel fick mig att mejla till VK och skicka in en insändare.

Ett företag vill bygga upp ett byggföretag på Näckrosvägen uppe på Tomtebo???

 

Inte för att företaget spelade mig någon roll men Näckrosvägen? Där?


Tog mobilen och kollade upp på Google maps och jodå, den vägen finns där MEN Näckrosvägen ligger ju här utmed på Västerslätt och har gjort det sedan 60-talet någon gång förra seklet.

 

Och så har kommunen gått och namngett en annan gata till samma namn.

Ja hur ska det nu bli, vilken av gatorna ska byta namn eller kommer det att bli förväxlingsgator i framtiden.

När det gäller Umeå kommun kommer de säkert att byta namn på gatan här på Västerslätt för kommunen brukar ju inte vara så smidiga och praktiska.


Men jag bor ju inte på något av ställena så varför bry sin lilla hjärna med sådant, jag har väl tillräckligt att oroa mig för.

O-ringar till sandfiltret och badtunnan har jag fått, de kom i ett enkelt kuvert i lådan men fontänpumpen som jag beställde har jag inte sett till ännu.

Fick nummer att spåra försändelsen men vet inte om det fungerar.

Antingen har det inte gått iväg eller så har man slarvat bort eller så skiter man idag i att scanna alla paket förrän de är framme och utlösta, det har jag stött på tidigare.

Det finns registrerat hos DHL men ingenting mer än att jag står som mottagare.

 

Jag får se idag om jag hör någonting, (se om jag hör?)   


Eljest blir det väl en promenad idag, kika på Eriks bil, enkel undersökning genom att bara hissa upp och känna på hjullager och lyssna.

Nu kom posten så jag ska se om jag fick något roligt. Bara reklam och från PostNord som vill att jag ska svara på en undersökning om jag är nöjd med dem.


Det är då skapligt väder så jag borde ta itu med det där räcket på altan 3 vid förrådet.

Just nu skiner solen men det blåser lite fast 18,4° ute i skuggan.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-13 10:45:11

Temperatur: 18,3 °C
Lufttryck: 1006,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 18,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 11,4 mm
Året: 198,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,3 °C
Klockan:
10:41
Temp - Max:
22,3 °C
Klockan:
08:42
Temp - Min:
11,2 °C
Klockan:
04:09
Temp - Min:
13,5 °C
Klockan:
03:18
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
10:35
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1004,2 hPa
Klockan:
20:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:52
Sol ned: 22:36
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:44 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:32
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

det blir nog kaffe och en smörgås till ute på altanen, det kändes skönt ute.

Och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 12 juli 2017 18:53

Jag gick en promenad runt Västerslätt och stötte på en fågelunge på vägkanten, ovanför sirklade ganska många vuxna måsar ivrigt skrikande.

Tyckte att jag hörde fler ungar men såg inte till någon.

Av Jan Sandström - 12 juli 2017 12:49

Började kika var helikoptern kom men det lät som att motorn gick orent fast det kan låta så om det blåser.
Men den kom aldrig närmare.
Den befann sig redan här på balkongen.

Det är Norton som kurrar och kanske funkar trädäcket och räcket som resonanslåda.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards