jans

Alla inlägg under februari 2017

Av Jan Sandström - 28 februari 2017 09:19

Fettisdag den 28/2 och grattis alla Maria


Glömde posta inlägget då jag fastnade vid ett program på TV:n Mannen som räddade världen TV10 Idag 09:55 - 11:00


Dagens värden: 5,6 mmol och vikten 77,6 kg.

Igår: 5,7 mmol och vikten 77,8 kg och jag gick en promenad på 2,68 km

 


Efter promenaden kom Erik förbi en liten stund för att senare återkomma och så kom Maria och Peter, Anna o Emil.

Allihopa för Inger bjöd på middag.

Jag var trött efter promenaden så det blev en stund på soffan och slötittade på matinéfilmen innan det blev kaffe.

Senare en tidig middag då jag min vana trogen åt för mycket.

Barnen åkte iväg en efter en och senare såg vi på Severin och ett avsnitt av Mandelmanns gård.


Sedan var det dags för sängen och jag var TRÖTT. Mådde inte allt bra och senare efter en stund med ljudboken som jag tror jag somnat ifrån så frös jag, så Inger fick ta fram en filt åt mig.

Hon tyckte det var varmt i rummet.

Ont hade jag tidigare men under natten har jag haft molvärk i lederna, smorde händer och knän med Voltaren men det var inte som att det hjälpte så jag har inte sovit gott inatt.


Klockan 6 väcktes jag av klockradion så jag måste ha somnat till slut, tog medicinen men kunde inte somna om så när Inger stack till jobbet steg jag upp.

Duchade varmt och sedan frukost då mobilen ringde. Jag väntade besök från Sector Alarm som skulle kolla på min fjärrkontroll IGEN.

Han berättade att jag inte var ensam om det problemet och den nya modellen av fjärr kunde dra ström.

Jag fick en ny och något mer batteribyte i systemet var inte nödvändigt.

Gunnar släppte jag ut och Mirabell stängde jag in i ett av de nedre sovrummen då larmet testades.

  Man behöver hörselkåpor då det sätter igång   

Det är 6 sirener som tjuter samtidigt och tonerna vaierar så det går runt i huvudet.


Sedan har jag bytt ut frärrstyrningen till taklampan i rummet så nu fungerar det fint där också.

Den tidigare Cotech strulade tillsammans med allt annat jag har så jag kanske kan sätta det i stugan.

Eller så säljer jag delarna.


Fettisdag idag, kanske skulle ta en promenad ned på stan och äta semla på kondis. Eller inte då jag tittar ut.

Det snöade igår och det snöar idag, borde ut och skotta men jag tror jag gjort nog för idag, det blir nog mysa inne med katterna idag, se på TV och äta semla kan jag inte för jag har ingen.


Skitväder ute, inne har jag varmt och skönt och kanske är det vädret jag känner av i kroppen eller en förkylning.

Jag hade ju problem med öronen tidigare och nu frossa och kanske feber, vet inte för jag äter ju en massa Alvedon och kollar sällan tempen.

Men just nu har jag -0,4° ute, inte min temp, mulet och det snöar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-28 11:00:10

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 1000,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från NE,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: 0,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 24,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
10:55
Temp - Max:
-3,3 °C
Klockan:
23:56
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-18,5 °C
Klockan:
05:11
Lufttryck - Max:
1003,5 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
05:13
Lufttryck - Min:
1000,7 hPa
Klockan:
10:49
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
22:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:01
Sol upp: 06:49
Sol ned: 16:55
Skymning: 17:43
Dagsljus: 11:42 tim:min
Dag längd: 10:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:37
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en liten stund sedan.

   


Av Jan Sandström - 27 februari 2017 13:19

SVT 1, 14:20--15:55 Det stora äventyret (1953)

 

Handling:
Morgonen gryr över ett sörmländskt försommarlandskap. Daggen droppar från vassblad och spindelnät; fåglarna har börjat sjunga. I skogssjön leker några uttrar. Genom dimman skymtar på avstånd en bondgård. En rävhona är ute för att skaffa mat åt sina ungar och tullar gärna bondens hönshus när hon inte plundrar fågelbon på strandskären. Den senaste tiden har en främmande vittring skrämt henne. Det är en gammal lodjurshanne norrifrån som tagit hennes hemmaskog i besittning. Bonden med sin bössa ta...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 27 februari 2017 09:08

Måndag   den 27/2


Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 77,8 kg.

Igår: 5,4 mmol och vikten 78,2 kg och jag gick en promenad på 5,83 km ned på stan.

 


Det var fint väder, solen sken men det blåste lite småkallt när man var i skuggan.

Det blev inget kaffe på stn men fick träffa Maria som bjöd på lite nyponsoppa och en bit av en ostmacka.

               


I övrigt en vanlig söndag där Inger jobbar och jag gör ingenting.

Såg lite på TV och ett program om katter som var intressant och roligt, gick på Kunskapskanalen.


Gick isäng och har sovit gott när väl Gunnar kom in och lade sig. Det var ju lite kallt inatt.


Idag borde jag ta mig (promenad) ned på stan och Guldfynd och jag måste kolla över räkningarna.


Men det ska komma nederbörd idag för att inte tala om i morgon.

 


Just nu är det mulet och vindstilla här utanför fönstret, tempen ligger på -10,2°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-27 09:15:10

Temperatur: -10,8 °C
Lufttryck: 1010,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från W,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -10,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 24,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,8 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
-18,5 °C
Klockan:
05:11
Temp - Min:
-18,0 °C
Klockan:
03:43
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
05:13
Lufttryck - Max:
1010,6 hPa
Klockan:
23:20
Lufttryck - Min:
1010,0 hPa
Klockan:
07:26
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
01:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:05
Sol upp: 06:53
Sol ned: 16:52
Skymning: 17:40
Dagsljus: 11:35 tim:min
Dag längd: 09:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:24
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 26 februari 2017 17:26

...tillsammans med alla andra (tror jag) i Umeå.


Det finns kvar några gamla fina hus men det naggas i kanten hela tiden.

 

Först hade jag tänkt ta en kaffe någonstans men så kom jag på att det blir billigare hos Maria så med mobilen ringde jag henne.
Hon var på väg ned på stan så vi stämde träff efter vägen någonstans.
Hittade ett ställe där vi satte oss en stund i solen och hon delade med sig av lite nyponsoppa och en halv smörgås.

 


Det var mycket folk i rörelse så inte det lättaste att fota när inte så många kom med på bild.

 


Personligen gillar jag inte nya huset de byggde, om de inte använt det vita som ser så plastigt ut och i mämförelse med den gamla bebyggelsen.

 


Gångvägen över älven används flitigt.

 


Här ska det rivas och sättas upp ett nytt höghus. Jag skulle vilja flytta mot inlandet.

 


Gamla bron är fin.

 

Strandpromenaden hemmåt.

   


Väl hemma blev det en kopp kaffe och ostmacka.

Av Jan Sandström - 26 februari 2017 13:47

Tog min promenad ner till stan och stötte på Maria J.
Vi stannade till vid några sittplatser på kajen.

Av Jan Sandström - 26 februari 2017 08:50

Söndag den 26/2


Dagens värden: 5,4 mmol och vikten 78,2 kg.

Igår: 6,0 mmol och vikten 77,6 kg och jag gick en kringelkrokrunda på 3,08 km.

 


Jag mådde lite bättre igår så det blev en svänt ut och på IKEA köpte jag en liten hylla till toaletten. Det blev märket Kalkgrund och jag tog även en mugg och hållare.

 

Åkte även förbi Anders där jag försökte få in en webbkamera men jag fick aldrig WiFi att fungera så det blev en sladd.

Det ska bli intressant att se om jag kan fånga något av de djur som lämnat spår över gräsmattan.

Men förmodligen är det grannens hund och någon av de katter som finns där men jag har även sett något skumt som räven och haren.

 

Men till sommaren får den nog inte sitta kvar :-)


När jag kom hem så fick jag besök av Emil, Peter och Anna och nu är det full fart på Emils små ben och vilken ork han har.

Jag blev alldeles andfådd bara av att se han, men det är ju så det ska vara.


Innan middan gick jag min runda, det blev middag och sedan såg vi två filmer på raken på TV3

Först Snyltgästen och sedan blev det Hitch - din guide till en lyckad date.


Gick isäng med ljudboken en stund och Gunnar sprang ut och in, ut i kylan och så in för att värma sig och tro att man får godis varje gång man kommer in.


Upp och kolla mina värden, duscha och frukost.

Maria kikade förbi fram och åter innan hon skulle iväg till jobbet som lärare i Bräntbergsvacken. Hon är ju instruktör för småttingar som lär sig åka bräda.


Det blev kallt igår kväll eller -16,3° enligt mätaren.

Men just nu har jag -10,4° utanför fönstret och solen skiner från en nästan helt blå himmel, vindstilla ser det ut att vara.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-26 09:30:10

Temperatur: -7,7 °C
Lufttryck: 1005,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 24,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,0 °C
Klockan:
09:11
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
14:35
Temp - Min:
-18,0 °C
Klockan:
03:43
Temp - Min:
-16,3 °C
Klockan:
23:51
Lufttryck - Max:
1006,0 hPa
Klockan:
09:22
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
18:20
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
01:48
Lufttryck - Min:
1001,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:08
Sol upp: 06:56
Sol ned: 16:49
Skymning: 17:37
Dagsljus: 11:29 tim:min
Dag längd: 09:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:10
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 16:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

och för en stund sedan. Webbkameran funkar inte så jag fotade med mobilen och trodde att jag slarvat bort den första/nedre bilden.

 

Nu till köket och lite mer kaffe.

    



Av Jan Sandström - 25 februari 2017 09:07

Lördag den 25/2


Dagens värden: 6,0 mmol och vikten 77,6 kg.

Igår: 5,8 mmol och vikten 78,0 kg och jag gick ingenting då jag mådde dåligt.


Vaknade och hade lock för öronen samt en högt tjutande tinnitus och sådan tär på krafterna.

Så det blev inte mycket gjort igår, satt mest med datorn då jag inte såg på TV eller låg på soffan och sov.

Men frammåt kvällen lättade det i öronen, en aning så jag då hörde vad folk sa men någon telefon pratade jag inte i, inte för att det ringde men jag tingde inte upp.

Borde ha pratat med Guldfynd om min ring men orkade inte ta tag i saken och inte heller blev det någon promenad.


Jag fick ett mejl från Camping.se och fick se mig själv på en bild.

 

Jag lagar mat bakom "Berta" på en väg ut mot Tromsö i Norge i juli 1981.
http://sandstrom.vasterslatt.se/semester/1981%20nordkapp.html

Men den bilen hade jag en del problem med fast då lagade man det mesta själv.

 

Det var en mysig bil som vi åkte runt med och campade i.

 

Det är något speciellt med den första bilen, åtminstine var det så förr.


Gick isäng och tvingade mig att köra ett ordentligt pass med "bengympa" så jag blev totalt slutkörd och det fick räcka med motion.

Det blev ljudboken en stund och Gunnar fortsatte springa ut och in hela tiden som han gjort under eftermiddag och kvällen.


Men jag har sovit ganska gott efter voltaren och ljudboken.


Upp ganska tidigt och idag visade vågen lite mindre, jo jag vägde mig flera gånger för det händer att den registrerar lite olika men 77,6 kg blev det.  Nytt minstavärde så länge.

Kanske kommer jag ned till 75 tids nog men det svåra är inte att gå ned utan att sedan hålla en låg vikt.

Ibland tänker jag att "är det lönt", varför inte äta gott och smaskigt mycke och skita i vad man väger.

Vem tackar mig när man till slut ändå ligger där i trälådan.

Jo tacken är att till dess kan man ha fina kläder och så mår man faktiskt bättre då man är lättare och orkar mer.

Fast där sätter mina leder en viss gräns på förmågan att röra sig obehindrat.


Idag funderar jag på att förutom ta en promenad någonstans ta bilen ut till Anders och kanske Maria för att tigga kaffe. OM hon nu är hemma förståss.

Orkar jag stannar jag på IKEA och köper en toaletthylla. Eljest inga speciella planer för dagen.


Men solen skiner från en blå himmel, temperaturen är på -5,1° utanför fönstret och det blåser en aning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-25 09:30:11

Temperatur: -3,6 °C
Lufttryck: 1004,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från NW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: -9,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 24,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,5 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
-4,6 °C
Klockan:
10:39
Temp - Min:
-8,6 °C
Klockan:
06:58
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,8 hPa
Klockan:
08:25
Lufttryck - Max:
1001,6 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1001,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,2 hPa
Klockan:
00:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:11
Sol upp: 06:59
Sol ned: 16:46
Skymning: 17:34
Dagsljus: 11:23 tim:min
Dag längd: 09:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:54
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 24 februari 2017 09:35

Fredag den 24/2

Två månader sedan julafton och bara 10 kvar till...


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 78,0 kg.

Igår: 6,0 mmol och vikten 78,1 kg och jag gick 2,63 km på en kvällspromenad förutom det jag gick bakom snöslungan igår.

 


Igår skottade jag och småjobbigt när det ser ut så här innan man får ut slungan.

 

Först sopa av bilarna och sedan backa ut dem på vägen men det gick det med.

På med släpvagnen efter att ha skottat av här hemma och iväg till Stöcksjö och Anders.

Efter han upp till stugan för att dra bort snön.


Klockan tre var jag hemma igen och parkerat bilen, då efter att ha lagat snöslungan, en brytpinne hade gått av och sådant händer av och till.

Men då var jag slutkörd så det blev kaffe och smörgås till Det okända, Inger kom hem från jobbet och efter middan med stekt fläsk och bruna bönor såg vi dagens avsnitt av Severin, hela avsnittet handlade om späckhuggare som lekte ute i fjorden utanför hans hus men han var ute i båten mitt bland dem.

Jag såg Badhotellet som jag spelat in i veckan och sedan gick jag ut på en kvällspromenad.

Måste få röra på mig, lyssna på ljudboken och rensa huvudet från en massa tankar. Men det lyckades jag inte med.

Duschade sent och fick torka håret med hårtorken så nu är det lite ruffsigt.


Har sovit ganska gott inatt även om jag haft ordentlig värk i axlar, händer, knän och överallt.

Så det blev en del Voltaren.


Idag har det totalt slagit lock för öronen och tinnitusen tjuter som eller värre än Hesa Fredrik på en meters avstånd, fast på en högre frekvens. Ganska jobbigt men det gäller att försöka koppla bort den delen.


Skulle ringa Guldfynd om min ring men telefonprat är inget jag sysslar med idag, ska se om jag hittar någon mejladress.

Eljest kanske det blir en promenad ned på stan, allt beror på om det lättar i öronen för nu kan jag knappt höra vad någon säger.


Det snöar då inte idag men det blåser en kall vind som drar in genom min fönsterventil, mulet men ändå ganska ljust och temperaturen utanför fönsteret är -6,9°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-24 09:45:10

Temperatur: -6,1 °C
Lufttryck: 991,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från N,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: -12,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 24,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,7 °C
Klockan:
08:56
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
09:27
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-9,5 °C
Klockan:
20:56
Lufttryck - Max:
991,2 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
23:38
Lufttryck - Min:
988,2 hPa
Klockan:
00:44
Lufttryck - Min:
979,0 hPa
Klockan:
04:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:14
Sol upp: 07:03
Sol ned: 16:43
Skymning: 17:32
Dagsljus: 11:18 tim:min
Dag längd: 09:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:32
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut men i morgon ska det bli soligt och fint enligt yr.

   



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards