jans

Direktlänk till inlägg 29 februari 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 februari 2020 08:44

Lördag den 29/2 = skottdagen.

Passar fint då det snöar idag.


Vet ni att i Aberdeen finns ingen snö.  

200 000 invånare och alla Skottar   

Den är kul.


Igår åkte jag över till Anders i stöcksjö, fast Anders var inte hemma och det var därför jag åkte dit men han har haft problem med värmen i sitt kontor.

Något hände efter att energibolaget bröt strömmen och åtgärdade nån åskskada man upptäckt, det är väl 1½ år sedan det small ordentligt där borta i Stöcksjö och Anders fick några skador, men dom åtgärdades fast vi kollade inte allt, tror jag.

Det har då fungerat felfritt. Men kanske planar svängningarna ut

 

Jag tog med mig ett element hit hem för att kolla upp det men hittade inget fel här hemma men där uppträdde det lite skumt liksom ett löst golvelement med fläkt, fast där tror jag att det var mitt fel som inte förstod hur det fungerade.

En golvfläkt fick också hänga med hit för koll och så passar jag på att blåsa ut damm med tryckluften ur dem.

På väg hem svängde jag in till IKEA där jag köpte två urramlingsskydd till barnbarnen som ska komma hit nästa vecka.

 

Köpte även en 

LILLÅNGENAvslutningshylla

som ska sitta i lillstugans sovrum och täcka en täckbräda i hörnet. Det är ju en långsmal hög hörnhylla.


Här hemma blev det lunch och kaffe ute på altanen, datorpyssel och så en stund på soffan men nu ville inte Gunnar komma till min mage.

Dom skrapade vägen igen och lite ordentligare den här gången men slarvigare vid infarterna så jag fick ut med spaden och snygga till.


Inger kom hem och när det blev middag, kött med broccoli och rödbetssallad så såg vi två avsnitt på 

(Länk till hennes Facebooksida)

Här på NRK finns serien att se.


Efter det satte vi på en film från Netflix och det blev Patrik 1,5

Filmen var skaplig men sedan var det dags för sängen.

Ljudboken och sedan har jag sovit hyfsat.


Upp vid 7 och såg att Ingers klockradio går en halvtimme före, hoppas hon ställt om den i morse och inte tidigare så hon for för tidigt till jobbet.


Idag, läsa av mätarna då det är den sista i månaden men eljest inget inplanerat.

Ska försöka sortera och städa lite här på skrivbordet men som vanligt kan jag ju hoppas på att planerna spricker, så slipper jag städa.


Det snöar och faktiskt har det blivit vitt på marken men någon halvmeter lär det nog inte bli, hoppas jag då på.


Just nu -6,2° utanför fönstret och, ja mulet såklart.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-29 09:15:09

Temperatur: -6,7 °C
Lufttryck: 1008,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från NNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 89,1 mm
Året: 115,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,7 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
03:33
Temp - Min:
-15,8 °C
Klockan:
06:33
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Min:
1008,2 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
23:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:01
Sol upp: 06:48
Sol ned: 16:56
Skymning: 17:44
Dagsljus: 11:43 tim:min
Dag längd: 10:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:18
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här och i stugan.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards