jans

Alla inlägg den 4 januari 2021

Av Jan Sandström - 4 januari 2021 08:50

Måndag den 4/1


Igår fick jag uppleva ett riktigt jordskalv.

Ungefär 20 minuter över 12 small det och så skakade hela huset som om en bil kört in i det. Fast jag vet ju inte hur det låter och känns.

Fundersam och lite orolig gick jag runt och kollade i alla rum, även bergvärmepumpen men den snurrade på som vanligt, eller det gjorde den inte för den gick på elpatron och värmde varmvatten.

Lite senare kollade jag igen och den hade varit i antivirusläge eller nått sådant. Ibland behövs extra energi för att värma upp vattnet för att förhindra legionärasmitta.

Då jag inte hittade orsaken här hemma eller såg något i omgivningen hos grannar och på industriområdet kollade jag tidningen på vk.se men ingenting.

Lite senare skrev dem om smällen som hörts i hela Umeåområdet och ännu senare att det var ett jordskalv. Men du måste vara betalande för att läsa om det i vår lokaltidning.


"Skalvet inträffade fem kilometer sydväst om Röbäck och hade en magnitud på 2,4 på Richterskalan.

– Det var ganska ytligt, därför blev jag lite förvånad i början och osäker på vad det var. Det inträffade ungefär på fem kilometers djup vilket är ganska ytligt med svenska mått mätt, ofta sker det på mellan fem och 25 kilometers djup, säger Björn Lund, seismolog vid Uppsala universitet."

Kanske har man skrivit om det i andra media.


I övrigt scannade jag papper och rensade ut lite, gjorde i ordning kalkylerna för det nya året och så blev det söndagsfikamöte mellan 3 och 4 med Ingers syskon via nätet.

Under tiden fick jag klia katten Lycka som lade sig på min musmatta.


Inger kom hem och det blev senare middag, Lax igen, jag känner mig som en Baggbölebonde,   aldrig får jag riktig mat som falukorv     

Men lax är gott och broccoli till blir det ännu bättre.

Till middan såg vi två avsnitt av en Netflixserie vi börjat på för länge sedan.

Home for Christmas

En Norsk serie som är småkul.

Sedan satte vi på en Bondfilm.

Diamantfeber (1971)

Diamonds Are Forever (original title)

Mitt i filmen ringde det på dörren och Lyckas husse kom, alltså Anders som hämtade hem sin kisse.

Vi såg klart filmen och sedan blev det sängen och en stund med ljudboken.


Upp efter halv åtta och måndagstestning som gav

6,7 mmol och vikten 80,9 kg

 

Fortsätter det så här så blir det bra, med vikten som SKA ned under 80 och helst ännu lägre.


Igår pratade jag lite med Maria som är i stugan och idag vill dem återvända till civilisationen efter lite drygt tre veckor där.

Så jag ska åka dit nu på morgonen och hämta Maria och katterna, sedan åker hon tillbaks så att hon och Mona kan städa i lugn och ro.

Dom är rädda att katterna inte vill åka hem till stan igen och jag vet hur det är när vi varit där.


Eljest blir det väl en vanlig måndag där Inger är ledig och hemma.

Fast kallt är det där ute, nu -13,4° men ljust och det ser ut att bli en fin vinterdag, om dom nu kan vara fina.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-04 09:30:09

Temperatur: -13,5 °C
Lufttryck: 1025,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -13,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 0,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,6 °C
Klockan:
02:18
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
12:23
Temp - Min:
-14,5 °C
Klockan:
03:59
Temp - Min:
-13,6 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
08:59
Lufttryck - Max:
1023,5 hPa
Klockan:
23:37
Lufttryck - Min:
1023,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1014,8 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:22
Sol ned: 14:06
Skymning: 15:19
Dagsljus: 07:09 tim:min
Dag längd: 04:44 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:44
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute och i stugan.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards