jans

Alla inlägg under februari 2013

Av Jan Sandström - 18 februari 2013 14:03

SVT1 14:35, Matiné: Flottans överman


Svensk långfilm från 1958. Fabian Bom alias Nils Poppe på äventyr i Spanien där han får besvär att hålla isär två damer, dels fd fästmön Gullan och dels den frigjorda Linnea. Regi: Stig Olin. I rollerna: Nils Poppe, Harriet Andersson, Yvonne Lombard, Sigge Fürst, Git Gay m.fl


Av Jan Sandström - 18 februari 2013 11:37

Helgen förflöt lugn och skön.

Har suttit och kollat på fönster och ytterdörr till huset men allt är så dyrt.


Men vädret är då skapligt fint idag fast jag längtar till sommaren utan pollen och mygg.

Vi har -4,4° och solen kikar nästan genom molnen, det är ett sånt där härligt underljus, ljust men ändå inte.

 


Jag fick igen min mobil i morse, tack P-G för det besvärdet det orsakade men man blir verkligen ställd utan mobil.

Hur 17 klarade man sig förr i tiden, man kanske inte hade så stora krav och förväntningar då.

Skulle man träffas på stan hade man gjort upp om en mötesplats vid en viss tid, nu ringar man och frågar "var är du?".


Solen bröt igenom molnen och det blev så bländande vitt att det inte gick att titta ut.


Jag fick ju upp bilden jag försökte skicka igår med utsikten från toafönstret.

Har tänkt att jag ska fotografera genom toafönster där jag suttit och har fått ihopnågra bilder under ett par år.

Men det bör ju vara sevärda bilder och tyvärr har de flesta inte genomskinligt glas i sina toalettfönster så däe är det inte lönt att ta kort.

Av Jan Sandström - 18 februari 2013 08:50

Utsikt från toan.

Av Jan Sandström - 17 februari 2013 19:11

Tog bilden genom vindrutan efter stugvägen.

 

Tur att vägen går i en svacka, eljest hade den varit blockerad av nedhängande träd.

Av Jan Sandström - 17 februari 2013 17:49

Naturligtvis glömde jag min mobil i Tavelsjö på toaletten.

Skulle "bara" skicka upp bilden med utsikt från toan och lade mobilen på en hylla för bättre mottagning.

Där låg den kvar när vi åkte.


Men jag får hem den i morgon.

Av Jan Sandström - 17 februari 2013 16:23

...från en toa.

Av Jan Sandström - 17 februari 2013 08:51

Vi äldre kommer ihåg de burkar man köpte kaffe i före vacuumpaketens intåg.

Det var praktiska burkar till det mesta, allt från att ha målarfärg och tvätta penslarna i till att.. Göra leksaksbilar av.

Men just nu känns det som om världen befanns sig inne i en tom sådan för allt bara ekar som i en tom kaffeburk.


Ni som inte vet vad jag pratar om var det en plåtburk typ större konservburk men då innehållet var torrt kaffe var de rena och fina invändigt.

Jag saknar dem även om jag har kvar några st. men snart är de ett minne blott på ett museum.


Appropå museum, kommer ihåg när vi var i Stockholm och gick med bekanta på Tekniska museét och fick se en elektrisk spis.

Inget konstigt med det bara det att det var likadan spis som vi och Karlssons hade då.

Det kändes som om det var läge att göra något åt köket där hemma.


Karlssons är bekanta i Norrtälje som vi bodde hos då, och andra gånger när vi åker ned.

Av Jan Sandström - 17 februari 2013 08:07

... men det märks att vi hela tiden går måt ljusare och varmare tider.

Det är ju bara februari ännu men frammåt mars börjar väl isbjörnarna dra sig norrut igen så att man kan röra sig fritt ute på gator och torg.


Jo vi har -11,3° här utanför fönstret, på ett ungefär då för det är ju ingen superkallibrerad mätare jag har.

 


Tänk att det finns de som tror att vi har isbjörn här i Umeå   


Gomorron, nu blir det frukost, senare idag ska jag till stugan och skotta.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards