jans

Alla inlägg den 15 februari 2013

Av Jan Sandström - 15 februari 2013 18:20

Jag behöver mer kaffe.

Men det smakade gôtt gôtt med pölsa, stekt potäter och rödbetor till middag och ett stooort glas kallt vatten.


Men nu kaffet, saknar dock en likör.

Av Jan Sandström - 15 februari 2013 10:43

Jag har funderat lite, och det är ganska vanligt att jag gör det, allt för vanligt ibland.

Men det här med att ta seden dit man kommer.


Invandrare förväntar vi oss att de ska ta siden dit de kommer, alltså hit till Sverige och Svenska seder och bruk.

Men när vi Svenskar åker bort utomlands så nog 17 förväntas det att vi tar våra seder och bruk med oss antingen vi åker på en resa eller emigrerar. Visst ska vi fira jul med ett klätt träd eller midsommar med en blomsterklädd stång.

Varför är det så?

Resonerar alla så i alla länder?

Jag tror faktiskt det men är det rätt, eller är det fel?

Inget av det är väl rätt eller fel. Det är väl bara så att man gärna vill hålla kvar lite eller allt av sitt ursprung.


Så ska vi klanka på alla invandrare för att de vill leva som de levde i sitt ursprungsland där de kommer ifrån och växte upp?

Egentligen inte, vi kanske ska vara glada att vi får ta del av andras seder och bruk från alla håll och kanter på vårt klot där vi alla bor på.


Ett villkor är emelertid att man följer de lagar och förordningar dit man kommer, det går inte att tumma på och det gäller de som kommer hit och vi som reser dit.


Ha en skön fredag, det är snart måndag igen.

Av Jan Sandström - 15 februari 2013 09:07

...med allt vad det innebär, fest fylla och hemsk baksmälla för många.

Andra kanske får ha en lugn skön helg att vila upp sig på, kanske lite   emellanåt, god mat och allmänt sköna dagar.

För mig blir det nästan som vanligt, ska till stugan och skotta på söndag då jag lämnat Inger i Tavelsjö på någon tjejträff som tjejerna i släkten har lite nu och då.


Idag är tempen straxt över 0-strecket och jag hoppas det håller i sig så här, både för att det är skönt och att inte snön börjar frysa ihop, det blir så tungt för snöslungan då.

 

I morse satt hon här "min" duva. Snart är hon helt tam tror jag, närgränsen är två meter och hon sitter snällt kvar på repet när jag kommer ut på altanen.

Måste komma ihåg att ta med kameran ut   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards