jans

Direktlänk till inlägg 30 april 2013

Valborgsmässoafton

Av Jan Sandström - 30 april 2013 08:44

Med allt vad den innebär av elände men även glädje.

Elände för alla smådjur som uppehåller sig i rishögarna som sedan tänds på och bränns upp med djuren i värsta fall.

Främst igelkottar men även fåglar som byggt bo, katter som har ungar men det få vi hoppas att det inte är någon som har. Katter ska föda sina ungar kontrollerat innomhus.

Ta en bräda och vänd på brasan under dagen så kan ni få bort alla små vänner som befinner sig i och under rishögarna.

Ett annat elände är fyrverkerierna och i samband med alkohol, det är många som mist både fingrar, händer, synen och livet på grund av slarv med dessa fyrverkerier.

Själv avskyr jag dem då det bara gör så ont i öronen så vistas jag utomhus blir det med hörselskydd på eller i öronen.

Jag är bättre i öronen idag, inte så farlig tinnitus som jag hade igår och har inte lika ont fast nog känns det i knän och händerna.


Det verkar bli en gråtung dag, eller så är det då nu här på Västerslätt i Umeå.

Temperaturen är +4,5° men just nu regnar det då inte och någon majbrasa tänker jag inte besöka.

 

Som ni ser lägger jag upp flertalet inlägg om smällarupproret idag och jag hoppas att OM bara en person tar till sig det så blir jag glad och OM så bara en rishög blir genomgången innan den tänds så är det ännu bättre.


Ha en skön Valborg och tänk på säkerheten, din och andras.

Det är inte kul att vakna upp på intensiven eller    på något annat ställe.     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards