jans

Alla inlägg den 11 december 2013

Av Jan Sandström - 11 december 2013 21:58

Eller det är vår.


Aktuella värden:
2013-12-11 21:45:05

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 997,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från WSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 8,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %
Av Jan Sandström - 11 december 2013 18:01

Alltså vad ni kan köpt till mig.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Sakerhetsdetaljer/LED-Varningsljus-38730/


Men det ska i så fall vara det med skruvfäste.

Tänkte sätta det på snöslungan   

Men det finns ett bättre och det är det här men då behöver jag två st.


Fast det går lika bra med selleri.

Av Jan Sandström - 11 december 2013 17:19

Hade kunnat vadå?

Jo haft foton i någolunda ordning i sina album.

Det verkar som om de slängt ut alla kort på bolvet i en enda hög och sedan börjat sätta in i album lite här och där.


Som det här bladet,

vinter, vintersommar hemma,

Italien, hemma, hemma.

 

eller det här

mitt i allt ett foto på mor när hon fångar en stor gädda, de andra från Algarve enligt notering på baksidan.

 

Inte lätt att det ska bli någon ordning på bilderna men jag kommer att plocka ut några valda foton där det är noterat var det är ifrån.


Men först är målet att plocka ihop de bilder som är tagna när jag var ned till Italien 1969 och 1971.


Fast det får vänta ett tag för det är en massa annat som står före på göralistan. Fixa ett garage t.ex

Jag har i alla fall gått runt i Pompeji och lokaliserat var jag fotade några bilder och markerat ställen på kartan för att EV. kunna lista ut någon rutt som vi gick runt men det verkar svårt.

 

De hade ju inte grävt ut så mycket 1971 vad jag förstått. Sedan har inte Google lagt upp så mycket så att det går att hitta igen allt.

Ser i alla fall att ett stort torg som vi fick gå rakt över nu är stängt och gräsbelagt.

Likaså har de byggt grindar och staket till de flesta sidovägar och hus men sådant fanns inte då vi gick där.

Då stosade vi tydligen mer eller mindre fritt runt i området.


Det var om inte bättre förr så roligare.


Upp till Vesuvius åkte vi linbana men den är borta så nu går turisterna gå upp en Z-väg, där var det bättre förr   


Nä nu blir det straxt mat och sedan ska jag hem till Maria och se över hennes Internet, och fika.

Av Jan Sandström - 11 december 2013 17:10

http://www.vk.se/1060291/nya-stormvindar-pa-vag


En ny storm på G med strömavbrott och inställd tågtrafik.

Av Jan Sandström - 11 december 2013 14:01

Hoppa över den där tanken på att köpa en massa fyrverkerier.

Det slutar ändå bara med ett par fingrar färre eller mist syn på ett eller båda ögonen.

 

För mer information se http://www.smallarupproret.se/

 

Den här informationen och protesten kommer jag att dela med mig av tills...

Av Jan Sandström - 11 december 2013 13:22

Jag blir så less, det kändes så bra igår och i morse men nu har jag ont i kroppen igen.

Det liksom kryper och mal i hela kroppen.


Det är väl nått   snöoväder på gång,

Har för ovanlighets skull inte kollat prognoserna mer än att det skulle bli kallare natten till i övermorgon.

Av Jan Sandström - 11 december 2013 11:46

SVT1, 14:45--16:30 Away from Her (2006)

Det här verkar inte vara en film i min smak, film för mig ska roa, underhålla eller vara spännande och det verkar inte den här vara, men det finns ju annat att göra, skriva ut 30 julkort t.ex

Away from Her (2006) Poster


IMBd


Handling:
Fiona och Grant har varit gifta i över 40 år. När Fiona drabbas av Alzheimers beslutar hon till sist att flytta till ett sjukhem. Väl där glömmer hon bort sin man och blir kär i en annan patient.
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas



Från tvprogram.nu

14.45 Matiné: Away from her
14.45-16.30

 · Kanadensisk långfilm från 2006 efter en novell av Alice Munroe. Fiona och Grant har varit gifta i över 40 år när Fiona insjuknar i Alzheimer och måste läggas in på ett hem. För första gången på alla år skiljs de åt och Grant får inte besöka henne de första 30 dagarna. När han äntligen får se henne igen kommer hon inte ihåg honom och hennes intresse har vänts mot en annan man, en rullstolsburen och stum man som också bor på hemmet. Regi: Sarah Polley. I rollerna: Julie Christie, Michael Murphy, Gordon Pinsent, Olympia Dukakis, Kristen Thomson m.fl

 

Av Jan Sandström - 11 december 2013 09:53

Onsdag den 11/12

Vi fick sommar till slut. +4,3° och det mesta av snön är borta och omvandlad till is.

Solen skiner nu på björktopparna och himlen verkar blågrå, se bilden längst ned..

Väderstationens Aktuella värden:
2013-12-11 10:00:05

Temperatur: 4,9 °C
Lufttryck: 997,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 3,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 4,5 mm
Året: 473,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,2 °C
Klockan:
05:37
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
23:42
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
09:57
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
00:33
Lufttryck - Max:
999,5 hPa
Klockan:
02:11
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
997,5 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:02
Sol upp: 09:16
Sol ned: 13:48
Skymning: 15:03
Dagsljus: 07:01 tim:min
Dag längd: 04:32 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 53s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:09
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 01:04

Där ser man att det kom 2,7mm nederbörd=regn i går. Inte undra på att det ser ut så här på tomten (gården, inte han med röd luva).

   


I går skannade jag färdigt ett fotoalbum men tar inte fram något fler ännu, men jag ville inte lämna ett album halvskannat.

Den här gången skannar jag med en upplösning på 600dpi och har tagit ett och ett kort, tidigare skannade jag hela sidor på en gång.


I dag bakar Inger havrekex och i kväll ska jag hem till Maria för att fika och kika på hennes nätproblem.

Hon kommer tydligen inte ut på Internet med sin dator.

Men jag får se om jag kan hjälpa henne, mina kunskaper har liksom halkat efter när det gäller allt sådant där för nu ropar jag bara på barnen när jag får problem här hemma.

Min DVD i datorn har inte fungerat på jättelänge men sladdarna sitter i och mer vet jag inte vat jag kan göra.

Hittar ingenting att ändra på när det gäller Windows 7.

Så när jag ska rippa ljudböcker använder jag min lilla bärbara med USB-spelaren, den fungerar oftast.

När den lägger av startar jag bara om datorn.


Nu är det dags för förmiddaskaffe.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards