jans

Alla inlägg den 12 december 2013

Av Jan Sandström - 12 december 2013 14:42

SVT1, 15:00--16:25 Skuggspel (Sleuth (2007))

Skuggspel (2007) Poster

IMBd


Handling:
Författaren Andrew Wyke får besök av sin hustrus älskare, den unge skådespelaren Milo Tindle. Wyke har iscensatt ett "spel" för att skrämma Tindle och när Tindle förstår det ger han sig in i spelet där kampen mellan de båda ,både verbal och fysisk, får ett dramatiskt slut. (Statens biografbyrås innehållsbeskrivning)
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas


Från annat ställe på nätet.

Engelsk långfilm från 2007. Andrew Wyke och Milo Tindle möts som två engelska gentlemän på den förstnämndes högteknologiska gods för att diskutera Wykes fru - en kvinna de båda har en sexuell relation med. Men i takt med att slagfärdighet övergår i ondska och intellekt i blodtörst börjar Wyke och Tindles maktspel spåra ur och trappas upp till en kraftmätning som bara kan sluta med en sak - mord. Regi: Kenneth Branagh. Manus: Harold Pinter. I rollerna: Michael Caine, Jude Law, Harold Pinter, Alec Cawthorne, Eve Channing, m.fl

Av Jan Sandström - 12 december 2013 14:17

Den här va faktiskt kul.


Rolle och Lelle var sugna på öl, men hade bara en skrynklig tjuga att dela på.
- Vänta, jag har en ide, sa Rolle och sprang in till kötthandlaren.
Efter en stund kom han ut med en stor korv.
- Är du inte klok? Nu har vi ju inga pengar kvar alls, sa Lelle.
- Oroa dej inte, häng med bara, sa Rolle.
De gick in på en pub, och Rolle beställde genast två stora starköl och två whisky.
- Nu har du blivit spritt språngande galen. Fattar du vilken knipa vi kommer att hamna i? Vi har ju inte ett öre på oss! sa Lelle.
- Ta det lugnt, jag har en plan. Skål! sa Rolle med ett stort leende.
När de två grabbarna hängt på puben ett tag och druckit upp allt, sa Rolle:
- OK, nu sticker jag korven genom blixtlåset. Du går ned på knä och tar den i munnen.
Bartendern såg vad de höll på med, blev heltokig och kastade ut dem bums! Rolle och Lelle gick till pub efter pub, blev fullare och fullare, och slapp undan notan varenda gång med sin geniala plan. När de kommit till den tionde puben sa Lelle:
- Nu orkar jag inte göra det här längre. Jag är knallfull, och mina knän tar kål på mej!
Då svarade Rolle:
- Hur tror du jag känner mig då? Jag tappade korven på den tredje puben!

Av Jan Sandström - 12 december 2013 14:07

Hittade igen bilden, men jag hade sparat den långt inne på en hårddisk.

Av Jan Sandström - 12 december 2013 13:36

Fipplade bort min bild jag hade högst upp, den med Jag och Inger och text  

Ingen som har den sparad på sin dator och kan mejla över den?

Av Jan Sandström - 12 december 2013 12:48

12:e December
Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse. Min granne säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul. Ingen snö på julen skulle vara förskräckligt! Bob säger att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt. Bob är en trevlig människa. Jag är glad att han är vår granne.

Av Jan Sandström - 12 december 2013 12:02

Tänk vilka minnen som kommer fram när man ser en bild.

Som den här bilden.

 

En sådan här moped hade jag, fick den av mina föräldrar som köpte den av vår granne Ingvar Lundberg.

Tänk vad man mekade och skruvade i den fast man inte hade några egentliga verktyg.

Trimmade den också fast inte gick den något bättre för det, jag visste väl inte hur man skulle göra, inte mer än vad man snappat upp vae de andra sagt.

Många mil hann det bli och man körde både sommar och vinter på den tiden, vurpade gjorde man också titt som tätt men det blev bara ännu en resa till K. Edlunds motor i bågenhuset för att köpa ett nytt styre eller annat.


Det jag hade var en Monark med flintamotor (den med fyrkantig cylinder) och tvåväxlad handväxel, alltså man växlade med vänster handtag.

Drog in kopplingen och vred handtagen frammåt för ettan och bakåt för tvåan.

En rolig grej var att man axade för fullt och vred man då handtaget utan att frikoppla helt (skulle väl inte gå men jag kanske nött eller manipulerat spärren) till tvåan så växlade den snabbt bara man lättade på gasen eller att den inte drog mer, en sorts halvautomat.

Av Jan Sandström - 12 december 2013 10:45

Jag tog sovmorgon i morse.

Vaknade ½10 och då var det dags att väcka husdjuren, äta frukost och läsa tidningen vilket inte är så mycket idag.

Men det är skönt att det är vår igen, vintern gick fort och det lönade sig att gå i ide. Fast jag missade ju tomten och julen.


Vi har just nu +5,6° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2013-12-12 10:45:05

Temperatur: 6,1 °C
Lufttryck: 988,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från SSE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 19,2 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,5 mm
Året: 473,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
08:06
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
17:42
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
03:34
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
14:47
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
999,5 hPa
Klockan:
02:11
Lufttryck - Min:
988,7 hPa
Klockan:
10:30
Lufttryck - Min:
995,1 hPa
Klockan:
15:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:03
Sol upp: 09:18
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:59 tim:min
Dag längd: 04:29 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 39s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:21
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:33

Där ser vi att det var +11,4° straxt efter 8 i morse.   


I trädgården ser det ut så här

 

Det är nog dags att plocka fram gräsklipparen och ställa undan snöslungan.


Jag lycksdes inte fixa Marias Internetuppkoppling igår, felet ligger troligen utanför hennes lägenhet så hon ska ringa Bostaden som sköter om det.

Men jag fick gott fika och mycket trevligt prat och "skvaller" eller vad man ska kalla det.

Informationsutbyte kanske passar bättre.

Lyckligtvis måste jag tillbaks till henne då hon inte hade min julklapp hemma, då kanske Inger kan följa med om hon har tid.

Inger jobbar tydligen idag för hon var borta i morse, eller så har hon tagit sitt förnuft till fånga och rymt   


Nä nu måste jag fylla på med mer kaffe i magen, sätta mig med korsordet.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards