jans

Alla inlägg den 18 december 2013

Av Jan Sandström - 18 december 2013 21:15

Men det skulle inte förvåna mig om våra ungar gör någonting sådant här.


Av Jan Sandström - 18 december 2013 16:49

Hittade ett textdokument med nedanstående när jag sökte något annat i datorn, troligen något jag hittat på nätet.


När det är…


+15C
Tar Stockholmarna på sig mössor, vinterjackor och handskar.
Norrlänningarna solar.


+10C
Göteborgarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus.
Norrlänningen planterar blommor i trädgården.


+5C
Malmöbornas bilar vägrar att starta.
Norrlänningen cruisar i en Volvo 240.


+-0C
Destillerat vatten fryser.
Vattnet i Torneälven blir lite tjockare.


-5C
Folk i Skåne håller på att förfrysa.
Norrlänningen grillar en sista korv inför vintern.


-10C
Gävleborna sätter på värmen i sina hus.
Norrlänningen tar på sig en långärmad tröja.


-20C
Stockholmarna flyr till Mallorca.
Norrlänningen slutar fira midsommar, hösten har kommit.


-30C
Folk i Malmö dör av kyla och försvinner från jordens yta.
Norrlänningen börjar torka tvätten inomhus.


-40C
Stockholm krackelerar sönder i kylan.
Norrlänningen köar hos den lokala hemmbrännaren.


-50C
Isbjörnarna börjar evakuera nordpolen.
F21 senarelägger sin vinteröverlevnadskurs i väntan på riktigt vinterväder


-60C
Torneälven fryser.
Norrlänningen hyr video och stannar inne.


-70C
Den falska norrlänningen flyttar söderut.
Norrlänningen blir frustrerad eftersom det inte går att lagra brännvinet utomhus.
F21 drar äntligen ut på överlevnadskurs.


-183C

Mikroberna i maten överlever inte. Samernas renar klagar över att mjölkarnas händer känns kalla. -273C All atombaserad rörelse stannar. Norrlänningarna börjar säga till varandra ”Helvete, vad kallt det känns ute i dag”


-300C

Helvetet fryser till is! Norrlänningarna är ensamma

Av Jan Sandström - 18 december 2013 16:15

Den här va kul.


En man går fram till en kurvig snygging på ett varuhus.
-Ursäkta, jag har tappat bort min fru. Du har inte lust att prata lite med mig i några minuter?
Kvinnan blir förvånad.
Varför? frågar hon.
-Jo varje gång jag pratar med någon som har tuttar i klass med dina så hoppar skatan fram från ingenstans!
 
 
För mig är det nästan likadant, vill jag att Inger ska komma hem från bärskogen t.ex så plockar jag bara fram och gör en saftig macka eller om jag vill att hon kommer hem snabbt så tar jag fram en chipspåse.   
Av Jan Sandström - 18 december 2013 10:49

Snöskottaren tar igen sig några dagar men på fredag (20/12) är han igång igen.

Han behöver sökert vila lite innan katastrofen kommer.


Egentligen borde jag skriva alla dagboksinlägg men tyvärr funkar det inte då allt går direkt iväg till Facebook.

Men jag kanske får ta det.

Av Jan Sandström - 18 december 2013 10:37

SVT1 15:00--16:25 Örn möter haj (Eagle vs Shark (2007))

Det verkar vara en sån där dussinfilm med två omaka par som blir kära i varandra och i slutet blir allt lyckligt, bara skillnaden att det inte är en Amerikansk film.

Men på TV4 går (15:50--17:50) "Nu är det jul igen" med Tim Allen, den är ganska kul men TV4 och deras reklamavbrott, nä det blir nog örn och haj ändå.

 

Eagle vs Shark (2007) Poster IMDb

 

Nyzeeländsk långfilm från 2007. Berättelsen om den skruvade romansen och kärleken mellan två underliga missanpassade människor - Lily, en blyg kassörska på en fast-food-restaurang och Jarrod, en säljare i en elektronikaffär. Regi: Taika Waititi. I rollerna: Loren Horsley, Jemaine Clement, Brian Sergent, Rachel House, Craig Hall m.fl

 

Av Jan Sandström - 18 december 2013 10:17

Onsdag den 18/12.

Det är inte utan att man börjar bli nervös inför julen, har jag verkligen varit snäll i år så att han kommer. Tvivlar många gånger på det.

Fast vi har då fått 10 julkort så här långt och det bådar gott men kan vå slå fjolårets 21 st.


Men jag är ganska nöjd över vädret, ingen direkt snö än så länge men nu är det isigt och besvärligt.

Vi har -0,3° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2013-12-18 10:15:05

Temperatur: 0,5 °C
Lufttryck: 1000,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 15,0 mm
Året: 483,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
00:21
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
12:15
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
05:35
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
18:41
Lufttryck - Max:
1000,8 hPa
Klockan:
10:01
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
979,0 hPa
Klockan:
01:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:26
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:51
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:06

och trädgårdsbilden

 


I går kväll kom Erik förbi och ville ha hjälå att se på moppen, han hade ingen broms på bakhjulet påstod han och jag tänkte att det har väl frusit, antingen bromswirern eller något vid bakhjulet.

Men det verkar som om wirern har gått av så vi ställde in den i garaget för att torka upp och bli varm.

Idag ska han komma förbi och så kan han plocka bort delar från den gammla moppen som Anders hade.

Den som jag tänkte fixa och ha i stugan men nu börjar det fattas många delar på den så det får väl bli en reservdelsmoppe.


I natt sov vi med öppet fönster och det är så skönt, dels blir det svalare och så behöver man inte upp för att släppa inut katten, eller om det blir utin.

Det är ju så med katter att de vill vara inne när de är ute och ute när de är inne, och gärna samtidigt.

Han fick något körleksbehov i natt då han satte sig mellan mitt och Ingers huvud där han ville bli kliad av oss båda och han verkade inte bli nöjd.


Nog surrat för den här gången, ska se vad det kan vara för film idag.

Jag återkommer senare om det.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards