jans

Alla inlägg den 16 december 2013

Av Jan Sandström - 16 december 2013 15:51

Nu är årets julkort skickade och det blev 37 st.

Kostnaden blev 277 kr och 50 öre.

Utskriften kostade 2:- per styck och portot 5,50.


Här kan jag dela ut i hur många exemplar som helst utan direkta kostnader men är det verkligen lika roligt med mejlade kort än att få ett fysiskt julkort i lådan, jag tycker då inte det.

Det är något speciellt att få julkorten och det är detsamma med vykort.


Så här ser i alla fall årets upplaga ut.

 



Av Jan Sandström - 16 december 2013 14:29

SVT1, NU--16:15 Tre söner gick till flyget (1945)

Handling:
Alla tre pojkarna i familjen Hallman är flygintresserade. Olle, den yngste, är aspirant på flygkrigsskolan. Men lärarna är stränga, och Olle och hans vän Erik är allvarligt oroliga för att de inte skall klara av flygskolan. Mellanbrodern, Åke, har redan hunnit bli korpral vid flyget och tillhör Såtenäs flygflottilj. Åke tar både sitt yrke och sitt privatliv litet lätt. Han tycker om att roa sig och är inte så allvarlig som sina båda bröder. En av Olles flyglärare på Ljungbyhed är äldste broder...Mer
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 16 december 2013 08:53

Måndag den 16/12


Nu är det inte långt kvar.

Till vad får ni bestämma själva, jul, vintersolstånd, nyår eller om det kan vara något annat.


Nu har vi varmt igen, lite i alla fall för det är +1,3° på altan och väderatationen visar Aktuella värden:
2013-12-16 09:00:06

Temperatur: 1,7 °C
Lufttryck: 992,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från SSW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: -2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 478,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
06:19
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
13:30
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
03:11
Temp - Min:
-4,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
998,1 hPa
Klockan:
00:57
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
992,3 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
13:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:08
Sol upp: 09:24
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 39s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:01
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 07:33

Dagens trädgårdsbild, på den ser man att snön sakta krymper, främst ser man det på förrådstaket och Maltes smedja, lite till höger om och hitanför hans lusthus.

 


I går gjorde jag inte så mycket, skottade av uppfarten, plockade lite bland diabilderna, håller på att ta ut filmen från ramarna och sätta in i plastfickor för att framledes scanna in med förhoppningsvis bättre upplösning och skärpa än det jag gjorde tidigare.


Idag ska vi få igen bilen och nu är det tydligen Peter som har den, antar att den behöver tankas igen   


Somnade inte om efter medicinen klockan 6 så jag steg upp en stund senare, duschade och har läst tidningen under frukosten.

Nu har Inger vaknat och sitter med sitt te.

Jag ska ta en till kopp kaffe.

Senare idag kommer Peter med bilen och då vill han att jag följer med till NetonNet när jag kör hem han.


Nä kaffet var det.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 16 december 2013 08:24

16:e December

Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade. Ont som fan. Frugan skrattade i en timme, vilket jag tycker var väldigt elakt.
Av Jan Sandström - 16 december 2013 07:16

De lyckliga paret....

Det var ett nyförälskat par som skulle till Las Vegas för att gifta sig.
I bilen på vägen dit så blev kvinnan fundersam och tittade på mannen.
- Jag måste erkänna en sak. Jag är platt som en planka under blusen, så jag förstår ifall du inte vill gifta dig med mig längre!
Mannen var tyst en stund och sa sedan;
- Men vet du, Det är inte det viktigaste i världen, jag älskar dig som du är. men jag måste också erkänna en sak. Under kalsongerna är jag väldigt speciellt utrustad, ungefär som en bebis, så jag förstår ifall du inte vill gifta dig med mig längre.
Kvinnan var faktiskt ganska lättad och svarade glatt:
- Men sex är inte det viktigaste i världen, jag älskar dig för den du är.
Så paret åkte till Las Vegas och gifte sig.
Sedan på natten när dom skulle älska för första gången så tog kvinnan av sig blusen medan mannen tittade på. Mycket riktigt, hon var platt som en planka!
Sedan tog mannen av sig sina byxor, men då skrek kvinnan till och svimmade. När hon vaknade igen och skrek hon rakt ut:
- Men... men... Du sa ju att du var utrustad som en bebis!!!
- Det är jag också! svarade mannen, 4 Kilo tung och 48 cm lång!

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards