Direktlänk till inlägg 12 december 2013
Tänk vilka minnen som kommer fram när man ser en bild.
Som den här bilden.
En sådan här moped hade jag, fick den av mina föräldrar som köpte den av vår granne Ingvar Lundberg.
Tänk vad man mekade och skruvade i den fast man inte hade några egentliga verktyg.
Trimmade den också fast inte gick den något bättre för det, jag visste väl inte hur man skulle göra, inte mer än vad man snappat upp vae de andra sagt.
Många mil hann det bli och man körde både sommar och vinter på den tiden, vurpade gjorde man också titt som tätt men det blev bara ännu en resa till K. Edlunds motor i bågenhuset för att köpa ett nytt styre eller annat.
Det jag hade var en Monark med flintamotor (den med fyrkantig cylinder) och tvåväxlad handväxel, alltså man växlade med vänster handtag.
Drog in kopplingen och vred handtagen frammåt för ettan och bakåt för tvåan.
En rolig grej var att man axade för fullt och vred man då handtaget utan att frikoppla helt (skulle väl inte gå men jag kanske nött eller manipulerat spärren) till tvåan så växlade den snabbt bara man lättade på gasen eller att den inte drog mer, en sorts halvautomat.
Vi har varit in till Vindeln och till Autoexperten, tidigare Mekonomen verkstad. Släpvagnsaxeln kunde de inte ta emot för när man sätter in nya bussningarna MÅSTE man ha ett specialverktyg och brotscha insidan till exakt passform till röret som...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|