jans

Alla inlägg den 26 maj 2013

Av Jan Sandström - 26 maj 2013 22:04

Jag är helslut efter dagens arbete, jobbigt att sova i en trädgårdsstol.

Men jag har lyckats snickra en del på badtunnan, den raka bänken med förhöjning är klar och rundningens delar är tillsågade och klara att monteras dit.

Sedan är det bara att fylla tunnan med vatten, det jag saknade idag när det var som varmast, men då låg jag och sov i skuggan på altan.


Överhandsfräsen är ett verktyg jag använt allt för lite men det har oftast varit enklare att använda slipmaskinen för att runda av kanter på en bräda.


Det jobbiga var att sitta på huk och mäta och markera men är man noggrannd där så brukar det oftast bli bra.

 



Jag använde en vinkelplåt av aliminium, sådan där man har till kanter på lådor man bygger, Clas Ohlson säljer dessa.


Sedan limmade jag också med PU-lim.  


Så här blev första bänken med en förjöjning till små personer, att jag har dybbla plankor är att jag inte iddes räkna ut något snyggare och så blev det inget hålrum där någon kanske kan fastna under vattenytan.

Det fungerar även som trappa när man ska kliva i och ur badtunnan.

 


Och så här ser trädgården ut på kvällen, men ibland ångrar jag att jag åkte hem igen, kunde stannat kvar i stugan fast det är så jobbigt.

Nu ska jag ut med ungarna i morgon och handla, inte får man ta det lugnt heller.

 

På tisdag kommer Tomas förbi och så skulle jag ev. få besök av en kompis från Ö-vikstrakten.


Nu är jag trött och slut och går isäng.

Det blir nog inte mycket lyssnat på ljudboken i kväll.

Av Jan Sandström - 26 maj 2013 09:24

  GRATTIS ÄLSKLING   

tänk att det är 34 år sedan vi stod framför prästen, nåja det fattas väl 4-5 timmar innan det blev ett JA. Puss på dig där du nu sitter på frukostplatsen.

Jag gick upp på altan för att kunna se något på skärmen, nä nu kommer hon strosande och ska väl ha mer TE.

Då kanske man kan få påtår själv också.

Tyvärr så satte hon i halsen igår kväll så kvällen blev inte så romatisk som den var tänkt.

Det är en vanlig åkomma hon har att det sätter sig något i vägen så hon får kraxa upp det, bara det att igår fick hon inte lös och att det blir så är nog någon form av kramp. Ingen fara för andningen alltså.


Vi tog hojen och åkte in till Vindeln där det var marknad, tror det är första gången under alla år vi varit dit.

Givetvis hittade hon ett stånd med blommor och örter men då vi åkte hoj var det svårt att ta med något så det blev inga blommor för henne.

Jag hittade ett stånd med verkligen läckra sexiga klänningar men det blev ingen sådan heller, till Inger alltså.

De var på tok för små för att passa mig.      

Sedan fanns ju allt det vanliga utbudet som finns på en marknad, smått kraffs och annat.

Men en kvinna hade målade fågelholkar, samma som jag köpt in men verkligen fint målade med figurer och annat på dem.

Inget jag tror man ska hänga upp i ett träd, fast varför inte, de blir ju kamouflerade.


Bara det att jag inte tror man ska ha lackade hokar för de verkade så heltäta då skarvarna var fulla med lack.


Jag gjorde färdigt brännskyddet i badtunnan igår och det blev riktigt bra om jag får skryta.

Det är gjort i Lärkträ och skruvat med rostfria skruvar.

Nu ska det dit 3 brädor till ovantill men där ska dessa sitta fast i gångjärn så att man kan vika ned hela överdelen och få allt plattare då man ska täcka över tunnan.  

Nu efter att ha skrivit klart och druckit påtår, bara Inger kommer ut med den ska jag ge mig i kast med sittbänken.


I går kväll kom Anders förbi på väg hem från Lycksele så han fick en bit mat lillpojken, grillat och potatissallad.

Det Inger gick misste om igår, hon ska passa sig för att hetsäta kött när hon är hungrig men det är svårt att lära gamla hundar sitta, eller äta för den delen.


Men GRATTIS ÄLSKLING   , nästa år firar vi 35 år och då blir det något annat vi gör.

Kanske hotell eller bor i en stugby som vi gjort vid 25 och 30 år.


Jag får nog gå och hämta mitt kaffe själv.

Godmorgon alla där ute.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards