jans

Alla inlägg den 14 maj 2013

Av Jan Sandström - 14 maj 2013 16:38

...och drack kaffe och löste korsord med katten sovandes på stolen bredvid.

Men det blåste lite småkallt men med en filt över benen och ljudboken i lurarna sov jag gott en stund.

Men jag fick tillbaks en hems tinnitus i vänster öra och det har slagit lock, kanske det drog lite för kallt ändå.

Fast Ingers blommor trivs fint där ute, de första krukorna har kommit ut men det kommer att bli många fler.

   

Fast min kornettblomma är mycket finare med de nu 12 blommorna och 4 koppar på gång, kan finnas fler gömda i grönskan.  

Men det är svårt att fotografera den i fönstret, det blir inte samma kontrast som när man tittar på den.

Av Jan Sandström - 14 maj 2013 09:20

Min pollenmedicin BETAPRED, är det någon testversion till IPRED?         

Av Jan Sandström - 14 maj 2013 07:04

Det närmaste lätet jag hittade var blåmesens läte nummer 1 eller lockropet enligt vår bok.

Men enligt webbsidans läte 1 så börjar den med en dubbelton, den jag hörde var en lång ton och sedan studsandet.


Måste lära mig fler läten så att man känner igen dem men tondöv som jag är blir det svårt.

Av Jan Sandström - 14 maj 2013 06:15

Nä så illa var det inte men under nästan en timme hade vi vacker fågelsång utanför fönstret.

Den ena fågeln efter den andra avlöste varandra hela tiden med härligt kvitter.

Ska försöka spela in det någon morgon.

Det var en fågel som jag inte kände igen, eller många men en tror jag inte att jag hört förut.

Det lät som en studsande pingisboll som studsar mellan bord och racket som man för lägre och lägre så att studsarna kommer i en allt snabbare följd. Men innan det lät det som en innåtvissling.

Ska bläddra igenom fågelboken bara Maria vaknar, det är hon som häckar på den i sitt rum.

Vi hade i alla fall ett vackert Domherrpar som gick och pickade kvarvarande frön utanför sovrumsfönstret.


Katten sedan, han brukar ligga mellan mina ben men när Inger har den mjuka pläden så har han börjat ligga på den, i morse låg han på hennes mage tills hon grymt nog bara vände på sig.

 

Så kan man ju inte behandla en sovande katt, nu har han i alla fall gått ut och ligger väl på en trädgårdsstol.

Där blir han väl liggande tills i kväll igen.

Konstigt att han då föredrar den mjuka pläden då det eljest går att ligga på vad som helst nästan.


Soligt och fint var det tidigt i morse vid kvart över 4 då solen gick upp och lyste på billackeringens byggnad så det  


speglar sig in i mitt kontor.  

Sedan stiger den upp så att den lyser direkt in hit men då hade jag gått isäng igen, jag var bara upp och kissade efter att ha leget och lyssnat på fågelkören.

Just nu är himlen blå och det är +8,2° men det är utlovat lite regn i eftermiddag/kväll, mellan 5 och 9 ungefär enligt yr.no.


 

Klockan är snart 7 och industriområdet håller på att vakna, allt fler bilar, traktorer och tradare kommer och far.


Godmorgon från Umeå

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards