jans

Alla inlägg under januari 2014

Av Jan Sandström - 29 januari 2014 11:27

Jag läste i dagens papperstidning (inte VK) att man gjort en undersökning som visar att vi går mycket vingligare idag än tidigare.

Vi vinglar fram på ett konstigt sätt och rör på huvudet mycket mer under gången så att yrsel ibland uppstår.

Man krockar plötsligt med andra gående, stoplar och träd OM man nu inte hinner se dessa i ögånvrån och hinner reagera.


Man jämförde ett antal personer som fick gå efter en rak linje utan att göra annat.

Sedan fick de gå och läsa SMS och sist skriva på SMS medan de gick.

Gången blev mycket vingligare och ostadigare när de höll på med SMS.

Och så ska man få hålla på med sådant under tiden man kör bil   

Fast det klarar man tydligen av utan att vingla fram på vägen och vara någon säkerhetsrisk.

Av Jan Sandström - 29 januari 2014 11:09

Onsdag den 29/1 och 11 månader kvar till min 60-årsdag   


Det är bara så skönt att börja återgå till det normala även om jag är lite estra trött, somnade om och vaknade inte förrän närmare 10 i morse.


I går gick det fint att lämna bilen till Carstedts för service på den idag.

Får väl höra när den är klar för hämtning och då kanske Anders ställer upp med skjuts som han gjorde igår.


Det är inte så kallt idag men -7,0° är det ändå på altan och det är mulet och grått.

Väderstationens data är Aktuella värden:
2014-01-29 11:15:05

Temperatur: -7,4 °C
Lufttryck: 1026,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SSE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -12,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 33,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,3 °C
Klockan:
10:45
Temp - Max:
-7,4 °C
Klockan:
11:23
Temp - Min:
-12,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-19,2 °C
Klockan:
19:42
Lufttryck - Max:
1026,6 hPa
Klockan:
11:06
Lufttryck - Max:
1024,0 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:29
Sol upp: 08:27
Sol ned: 15:19
Skymning: 16:16
Dagsljus: 08:47 tim:min
Dag längd: 06:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:06
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 13:44

och i trädgården ser det ut så här

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 januari 2014 10:31

SVT1, 14:25--16:05 Puck heter jag (1951)

Min komentar.

Säkert roligare film än den igår, har liksom aldrig gillad Alice Babs och den musikformen som framförs i den filmen. Så jag såg aldrig färdigt filmen, bytte kanal innan jag gick och lade mig på sängen.

Tyvärr får jag inte se den här då jag ska iväg med bilen OM jag inte kan få barnen att lämna den eller OM vi hinner före filmen börjar.

Måste fixa så att jag kan spela in från TV på något sätt.

 


Bilden från http://www.nordicposters.se/

 

Handling.

På 40-årskalas hos den bohemiska konstnärinnan Louise "Lullan" Haglund träffar den unga ateljésömmerskan Puck Andersson en charmerande man, konstkritikern och doktoranden Roger Lindman. Tillgången på goda drycker och den befriande stämningen i Lullans lya och verkstad under Söders takåsar bäddar för romantiska förvecklingar mellan Puck och Roger, trots att den senare är förlovad med godsägardottern Elsa Ringschiöld på Färingehus.
Rogers mor, änkefru och majorska på Eka gård, kommer dagen därpå till Lullans lya för att sitta modell. Roger har av konstnärinnan beställt ett porträtt till moderns 60-årsdag. Lullan är ute i ärenden, och majorskan stöter på Puck, som hon omedelbart tycker om. Puck får hjälp med städningen efter festen och majorskan beställer klänningen till 60-årsdagen på Atelier Monica, där Puck arbetar.
Vid ankomsten till modeateljén finner Puck sin unga arbetskamrat Dockie i tårar. Hennes pojkvän har lämnat henne för en annan flicka. Pucks samvete börjar ömma och värre blir det då majorskan på en lunch sammanför Puck med Rogers fästmö Elsa, som kommit på besök till Stockholm. Puck och Elsa blir goda vänner.
Roger kan inte glömma Puck och uppvaktar henne intensivt medan Atelier Monica börjar sy upp Elsas bröllopsklänning. För att komma ur den plågsamma situationen beslutar Puck att låta Roger tro att hon är en dålig flicka. Utbjuden av Roger till Restaurant Bellmansro låtsas Puck dricka sig full på champagne och väcker pinsam uppmärksamhet. Till sist smiter hon från sin förvirrade kavaljer.
Följande dag kommer majorskan på besök hos Puck. Hon har under vård av Rogers kavaj kommit på sonens bejakade inbjudan till Puck och förstått hur förhållandet utvecklat sig. Puck bekänner under tårar sina känslor och majorskan, som känner sympati för den lilla sömmerskan, beslutar att ta henne med till Eka gård för att hon skall få vila ut och dessutom sy färdig majorskans jubileumsklänning och andra beställningar.
Roger kommer ut till godset och överraskar Puck. Hon flyr ut på en leråker. Ömt lyfter han henner ur leran när hon fallit omkull och förklarar att han älskar henne.
60-årskalaset går av stapeln i närvaro av släkt och vänner men Rogers gåva blir inte vad man tänkt sig. En förväxling av Lullans dukar har skett; målningen är en nakenstudie av Puck, inte en bild av majorskan. Puck tar nattåget till Stockholm.
Läget i huvudstaden är betydligt bättre. Dockie har fått sin pojkvän tillbaka och Lullan förlovat sig med läkaren Stellan Brosk. Under hyllningen av de nyförlovade, i vilken Puck deltar, infinner sig Roger. Puck flyr ånyo, denna gång ut på taket, där hon så småningom upphinns av Roger. De inledande uttrycken för besvikelse och vrede övergår snart till kärleksförklaringar och när polisen tar hand om dem har de insett att de hör ihop. Även Elsa har vid denna tidpunkt kommit till samma slutsats.

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 28 januari 2014 10:10

Tisdag den 28/1


Säg den glädje som varar (det är mest sår som gör det) för i går kväll slog det lock för öronen så nu här jag nästan ingenting och min tinnitus tjuter som en hesa fredrik i falsett.

Men kaffet smakade skapligt i morse och vädret är fint osh soligt.

Ser Familjen Andersson på kanal Global, en gammal svensk film men otextat och ljudet låter som om det kom från en tom kaffeburk när mina öron är som de är nu.


I går såg vi om katternas hemliga liv eller vad det hette på SVT2 klockan 8, intressant när de satt GPS på 50 katter i en by i sydöstra England, tidvis fick vissa katter kamera runt halsen.

Det de kom fram till direkt var att katterna undvek slagsmål i det längsta utan mest fräste åt varandra när de kom för nära någon granne, eljest höll de flesta sig ganska nära det egna huset när de gick ut.

Och blodtörstiga jägare var de inte heller vilket man trott.

Trenden är tydligen att katten håller på att förändra sitt beteende till att bli mer "husdjurslik" och så som vi människor vill ha dem, kelsjuka och gosiga varelser.


I eftermiddag ska jag lämna bilen på Carstedts för en stor service i morgon, en utgift på några tusenlappar.

Inger jobbar hela dagen idag så då får jag se vad det blir gjort idag.


Det är som jag sa soligt och fint ute men lite kallt, -11,6° på altan just nu och det snöade lite lätt igår.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-01-28 10:15:05

Temperatur: -9,2 °C
Lufttryck: 1019,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från ENE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -9,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 33,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,2 °C
Klockan:
10:15
Temp - Max:
-2,1 °C
Klockan:
00:54
Temp - Min:
-12,6 °C
Klockan:
08:35
Temp - Min:
-11,4 °C
Klockan:
18:30
Lufttryck - Max:
1019,9 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Max:
1017,8 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,9 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:31
Sol upp: 08:29
Sol ned: 15:15
Skymning: 16:14
Dagsljus: 08:43 tim:min
Dag längd: 06:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:24
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 12:17

Så här fint är det ute i trädgården idag.

 


Återkommer med dagens matinéfilm.


Godmorgon



Av Jan Sandström - 27 januari 2014 13:37

SVT1, 14:30--16:05 Det svänger på slottet (1959)

Handling:
Inga Larsson och Svante Lamander, sångerska resp konservator, går och väntar på att kunna gifta sig. Problemet är att ordna bostad. Alla försök till byte går i stöpet. Svantes lilla lägenhet är visserligen billig i hyra -- men den är också omodern (primitiv) och lyhörd (rena resonanslådan för husets brusande rör). Ingen vill efter närmare besiktning byta till sig den. Inga övertalas av orkesterledaren Conke Lundberg att följa med på en turné under en månad -- trots att hon tänkt unna sig semes...Mer
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 27 januari 2014 11:48

Fick beskedet från försäkringskassan och min s.k lön blev sänkt i år med 108:-/månad = 1296:- för att moderaterna skulle ha råd med jobbkatteavdrag.

Det känns när man nu får ut hela 8028:- varje månad för att man har turen att ha fått värk hela tiden.


Så tacka mig alla ni som arbetar och lyckligtvis har hälsan i behåll än så länge att ni får dessa skattebidrag av regeringen..


Tror ni för resten att ni får något av regeringen utan att de tar av er från något annat håll av er.


Tänk på det när det blir val i höst.

Av Jan Sandström - 27 januari 2014 10:57

Som jag skrev i förra inlägget på min mobil och från sjuksängen har jag varit dålig  

Ret utan nära döden, så kändes det då med maginfluensan eller magsjukan.

Ändå tror jag det var en lindrig släng jag fick men det var säkert 15 år sedan förra gången.

Vet inte om det är återhåmtningen med vätskeförlusten och orkeslösheten som är värst och jag brukar ha svårt för att återgå till det normala.

Lyckligtvis fungerade det att ta min medicin de normala tiderna och den gjorde sin verkan.

Gjorde kaffe igår men det smakade räligt, i morse fick jag i mig en halv kopp.

I går låg jag bara i sängen och lyssnade på ljudboken, gick upp korta stunder och åt havregrynsgröt eller en kopp te men bara detta tog på krafterna att det blev sängen några timmar.


I dag måste räkningarna betalas och jag ligger efter med scanning av fakturor m.m men det känns skönt att jag har hela dagen på mig och Inger är ledig så hon kan serva mig med det matnyttiga.


Och vardagens bekymmer eller glädjeämne, vädret.


-8,2° på altan och det snöar lite lätt.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-01-27 11:00:05

Temperatur: -8,9 °C
Lufttryck: 1015,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från SSE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 33,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,1 °C
Klockan:
00:54
Temp - Max:
-3,7 °C
Klockan:
02:41
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
10:59
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
10:51
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
10:54
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
23:15
Lufttryck - Min:
1011,9 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
07:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:34
Sol upp: 08:32
Sol ned: 15:12
Skymning: 16:11
Dagsljus: 08:37 tim:min
Dag längd: 06:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:24
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:10

och trädgårdsbilden som visar att jag slängt ut restrföer från parakiterna, frön som kanske nu snöar över.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 26 januari 2014 10:57

Därför inget från mig.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards