jans

Alla inlägg under april 2016

Av Jan Sandström - 12 april 2016 12:58

SVT 1, 14:15--16:00 Löjtnantshjärtan (1942)

Handling:
De tre glada husarlöjtnanterna Stefan Horntygel, Baltzar Silversporre och Douglas Bramfeldt blir tillsammans med sin skvadronchef, ryttmästare Casimir von Rinkler inkvarterade på godset Bankeberga under regementets manöver. Godset ägs av den ungdomliga och charmerande fru Katrin Pålsson, änka sedan många år och nu i begrepp att fira sin 50-årsdag. Där bor också hennes dotter Louise, skicklig ryttarinna, som just nu har besök av sin väninna Gabrielle. Hovmästaren på godset har en dotter Tatjana...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 12 april 2016 10:00

Tisdag den 12/4


Nu är det visst bara 19 dagar kvar för Maria där borta i Kanada.

Säkert roligt att få komma hem men även väldigt tråkigt och sorgligt att lämna skolan och alla vännerna där borta.

Jag vet ju hur det var då man själv en gång i tiden gick i skola, först i Lycksele och sedan nere i Tumba.

Men idag finns ju Internet och det är lättare att hålla kontakten över hela världen.


Men igår då, jo det var en dag med ont, hade värk i mitt högra knä så det blev inte så mycket gjort här hemma.

Satt eller låg mest i soffan och hade tidvis en värmekatt mellan fötterna.

 

Han kan vara så varm och go ibland men samtidigt väldigt retsam och envist tjurig.

Dagen började med att jag hade ett riktigt uselt humör efter att ha fått sova dåligt eller inte alls då Gunnar hållit på att spring aut och in samt Mirabell som kommit och jamat för att vilja ha mat eller något.


Inger kom hem och vi åt middag, senare lockade hon med mig ut på en kortare promenad.

Vi gick/haltade över till ICA HP:s där vi köpte mjölk och lite annat och sedan blev det en liten omväg som jag haltade på.

Totalt blev det 950 meter enligt Runkeeper.

 


Väl hemma hade vi tänkt se på TV. Springfloden på SVTplay men jag kände att det skulle bli sent så jag gick isäng istället och Inger pysslade med sina blomplantor.


Inatt har jag fått sova, lite mer, Gunnar har bara väckt mig 4 gånger, två ggr in och två ut fast jag har inte hunnit somna om mellan in och ut så säg väckt två gånger.

Däremot har Mirabell väckt mig 3 gånger, vad jag kommer ihåg, hon kommer och jamar högt och första gången ville hon ha mat som hon fick men sedan vet jaginte vad hon velat.

Eljest har jag sovit skapligt mellan gångerna och då jag äntligen somnat

Men jag känner mig godissugen och hungrig är jag nästan för jämnan men det ger resultat som jag ska ta upp längre ned.


I morse steg jag upp skapligt tidigt, runt 7, tog blodsockret som låg på 6,7, duschade och vägde mig som blev 90,6 kg.

Blodsockerkurvan håller på att plana ut då jag ligger mellan 5,9 som lägst den 8/4 och 7,7 som högst den 1/4 räknat från den 20/3.

Medelvärdet från den 20/3 till idag blir 6,8 och det är väl godkänt säger jag, vad vården säger får jag väl höra den dagen jag ska dit igen.

Men vikten sjunker hela tiden men det är väl inte så konstigt då jag går hungrig mest hela tiden.

 


Sedan kom Erik med moppen och skulle byta till sommarhjulen och det gick ganska bra men jag får inte bli lättare då jag behövs som vikt då bakhjulet ska lossas.

Men när han skulle åka upptäcktes det att den lät annorlunda, vi hade brytit ljuddämparen lite för mycket så avgasröret var trasigt så nu letar han efter ett nytt, men tills vidare ska jag försöka svetsa igen sprickan.

Man måste bryta ut ljuddämparen för att få ut bakhjulet om man inte vill lossa bultarna på motorn men det är bökigt det också.


Jag har fått mig en kopp kaffe till och såg i dagens tidning att min bild på Steglitsen fans med.

 

Det var kul och när jag vände blad fanns min insändare med.

   

Också kul, tror jag.


Eljest har jag inga planer för dagen, ska nog försöka sitta ute på altan och bara må gott och värma mina knän.

Men jag har även skapligt on i mina stortår och naturligtvis fingrarna.


Det verkar bli fint väder idag, bara det inte blåser så nu skiner solen men himlen är inte helt klar.

Enligt vimpeln är det inte mycket till vindar men temperaturen nu utanför fönstret är +8,3°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-12 10:30:10

Temperatur: 9,2 °C
Lufttryck: 1027,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från WNW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 80,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
09:55
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
15:07
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
03:14
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
03:47
Lufttryck - Max:
1030,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,8 hPa
Klockan:
08:01
Lufttryck - Min:
1027,0 hPa
Klockan:
10:19
Lufttryck - Min:
1029,7 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:25
Sol upp: 05:18
Sol ned: 20:03
Skymning: 20:57
Dagsljus: 16:32 tim:min
Dag längd: 14:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:34
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:21

Åååå reklam för hamburgare på TV, jag som inte faller för reklam men det såg riktigt gott ut. VILL HA en hamburgare eller två eller tre. Jag är HUNGRIG.

Det får bli ett päron och en apelsin istället   


Så här ser det då ut i trädgården

 


Nu ska jag scanna av Facebook innan jag tar på mig lite mer och går ut till Gunnar på altanen.

Kanske ska ta ut trädgårdsmöblerna till förrådsplatsen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 11 april 2016 15:16

Tristan mår gott och det gör jag men nu måste jag gå och kissa.

Han är så varm och go mellan mina ben och fötter.

Av Jan Sandström - 11 april 2016 13:46

Satt ute och fikade.

Nu har jag suttit ute och ätit lunch, råkostsallad Inger gjort men nu blåser det riktigt isande kallt så kaffet dricker jag här inne.

Jag har satt på inspelningen av Hemsöborna så jag kan gott sova en stund, alltså ta en höneblund efter att jag tagit 14-medicinen och smort händer och knäna med Voltaren.

Av Jan Sandström - 11 april 2016 11:59

SVT 1, 13:55--15:40 Hemsöborna (1944)

Handling:
Till madam Flods gård på Hemsö kommer en ny dräng, Carlsson. Hon är änka och hennes son, Gusten, ägnar sig mer åt jakt och fiske än åt gårdens skötsel. Carlsson markerar från början att han vill vara för mer än andra drängar, men han visar sig snart också göra skäl för den särställning han beviljas. Medan andra drängar och Gusten tittar snett på honom, börjar gården blomstra, och madam Flod betraktar honom med allt större beundran. Till Carlssons idéer hör att skaffa sommargäster till ön. Ef...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 11 april 2016 09:59

Måndag den 11/4


Det enda bra med den här dagen är att det är en dag mindre tills Maria kommer hem.

Och det är en dag närmare den dagen/natten då jag styper katterna.


Igår var en skön solig dag med värme, Peter, Anna och Emil kom förbi och de bytte däck på bilen samt städade den.

   

Jag bistod lite men höll mest på med att byta till nya däck på min cykel.


Det blev ingen vandringstur igår heller, mina knän håller knappt ihop känns det som. Det kanske blev för mycket i fredags.

Sedan satt jag med planer att bygga om el till dammen, att flytta kopplingslådan in i förrådet istället för att sitta ute vid dammen och kryddträdgården.


Jag satt ute i solen ett bra tag och på kvällen blev det film från Netflix.


Gick isäng med ljudboken och Gunnar sprang ut och in. Nu börjar jag tro att han kommer in bara för att ibland få bråka med Tristan.


Jag fick stiga upp ½2 för att åka till stan där jag skulle hämta Inger och Erik som kom med tåget från Björkliden.

 

Tidningen hade kommit så jag kunde bläddra i den en stund men tåget kom just efter att jag tog bilden och jag körde runt för att hämta dem på andra sidan stationen.

Här står jag vänd västerut och viadukten är gamla E4, till vänster (syns inte, bakom de upplysta pelarna ovanför min GPS) är Vännäsvägen mot Vännäs.


Körde hem och Erik tog sin bil och åkte hem.

Inger skulle upp och jobba men hon somnade direkt medan jag låg vaken ett gra tag med värk i mina knän och händerna. Troligen p.g.av däckbytet.


Just då funderade jag på om det är lönt att hålla på och hålla igång, det kan jag göra nu också av och till.

Inte kan jag äta vad som hellst, måste motionera fast det inte fungerar, sexlivet är...

Tristan springer hit och vill något men jag tror inte han vet vad själv. Det verkar som att han vill gå ut.

Det är kanske Mirabells uppvaktare som är där ute.

 

Det liknar gammle Tobias som bodde tvärs över gatan men han är både död och begraven.

 

Å vad jag blir less på Tristan när han ligger på så här. Jag är INTE på humör för lek med han eller vad han nu vill

Denna jävla värk tär på numöret.


I morse låg blodsockret6,4 och vikten står still på 90,9

Men det är ju bra att den inte går upp.


Temperaturen ute liksom mitt stresshormon stiger, ute är det +8,3° och blå himmel och vimpeln rör sig lite.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-11 10:30:10

Temperatur: 11,2 °C
Lufttryck: 1035,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SSE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 80,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,6 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
12:25
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
03:47
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
03:41
Lufttryck - Max:
1035,8 hPa
Klockan:
08:01
Lufttryck - Max:
1034,4 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1034,2 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
1022,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:29
Sol upp: 05:22
Sol ned: 20:00
Skymning: 20:54
Dagsljus: 16:25 tim:min
Dag längd: 14:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:48
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:08

och så här ser det ut i trädgården idag.

 


Jag har  ont i händer och knän, Tristan springer hela tiden hit och klöser på benet.

Jag är trött och har ont i huvudet och känner mig totalstressad av denna katt.

Gå och lägg dig Tristan.


Morgon. Tror jag gör kaffe och en stadig ostmacka och går ut, skiter i blodsockret.

Av Jan Sandström - 11 april 2016 01:54

Varför åker man så att man kommer fram mitt i natten.

Av Jan Sandström - 10 april 2016 22:16

...det du kunde gjort igår.

 

Vi fick ju det här huset som tyrligen ska vara gjort av chokladkakor och VARFÖR åt jag inte upp det tidigare.


Nu får jag ju inte göra det med min diabetes så gör inte om mitt misstag.

Ät upp ALLT godis NU på direkten och hör sedan.


Nu funderar jag på om det är lönt att gå isäng då jag ska ut och hämta Inger och Erik om tre timmar.

Eller ska jag sätta på någon film, fast det kändes jobbigt det också.

Nä jag tror det blir sängen och ljudboken.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards