jans

Alla inlägg under april 2016

Av Jan Sandström - 18 april 2016 21:28

Norton rev ut kattgräset och Bella var inte sen att hänga på i buset.

 

Men de vet inte om att de är övervakade.   

Jag ser dem även om det är mörkt i lägenheten.

Av Jan Sandström - 18 april 2016 18:09

Tidigare idag efter att vi varit och skött om katterna på Ersboda tittade vi lite i affärer.

Sedan åkte vi hem och jag bytte till sommardäck på släpvagnen och gjorde lite annat på tomten.

Jag och Inger åkte sedan upp till Coop där vi köpte trädgårdsmöbler.

Bygger man en ny altan måste man ju möblera den och vi kööte det här-

 

Men utan porslin och annat, det är en enkel grupp som vi tror kommer att fylla behovet på den höga uteplatsen i stugan.

 

Och det blev en vilstol till så vi kan ha två st där uppe.

 

Det blev en svart som går ihop med gruppen.

Inger föll för ett inpulsköp men det får bli en överraskning till de som kommer och hälsar på oss i stugan i sommar.


Men nu är jag slutkörd av att ha gått omkring på affärer hela dagen, käns det som och ändå blev det ingen skoaffär.   

Så nu intar jag soffan innan det blir middag.


Norton sitter i lilla fönstret i vardagsrummet och tittar ut.

Bella ser jag inte till men hon ligger kanske och sover på soffan, solen skiner in och kontrrasterna blir tokiga i kameran.

Av Jan Sandström - 18 april 2016 15:24

Blommor på gång så nu får jag väl inte se henne förrän till hösten ;-) :-*

Och så såg Inger att Gunnar visst har mask så jag hämtade ett piller som ska ges med torrfoder, jag lade det överst på maten och duktig som han är var det det första han åt upp.

Nu har han fått syn på grannens tjej, hon är så fin, svartvit och stilig ung fröken men sådant har han väl inte vett att uppskatta.

Så här ser grannens lilla fröken ut.

 

Hon blev lite smårädd då jag kom närmare.

 

Av Jan Sandström - 18 april 2016 10:44

SVT 1, 14:00--15:40 Frökens första barn (1950)

 

Handling:
Efter sexton succéromaner har den medelålders stockholmsförfattaren Johannes Porshammar beslutat att satsa på ett seriöst projekt: ensamma mödrars liv. Hans förläggare Albert Wahlstrand, med oförändrade vinstkrav, tror inte denna gång på Porshammar. För att hjälpa honom sätter Wahlstrand in en annons efter lämpliga studieobjekt -- i författarens namn -- med påföljd att dennes eleganta lägenhet invaderas av platssökande mödrar med barn. Porshammars trogna hushållerska Viktoria känner sin ställnin...Mer
 

 

 

Av Jan Sandström - 18 april 2016 10:24

Måndag härliga måndag den 18/4


Igår var jag och tittade till Norton och Bella och de mådde fint, Norton var kelsjuk och Bella fick jag klia på huvudet.

Norton fick även gå ut på balkongen där han satt och tittade medan jag drack kaffe vid köksbordet.


Därefter åkte jag till väninnan Maria och fick fika gott, små snittar och Finska pinnar som skulle vara nyttiga för mig och där blev jag sittande några timmar med trevligt samtal om det mesta.


Hem till huset åch våra kissekatter, Inger kom från jobbet och vi åt middag sent omsider.

Därefter gick vi ut en promenad på nästan 3 km och sedan såg vi Springfloden på TV innan jag kröp isäng.


Natten blev som vanligt förutom att jag hade jävulskt ont i knän och händer. Varför jag hade värk i fingrarna vet jag inte men det kan bero på att jag knyter och öppnar händerna ibland när jag går och det gjorde jag igår, mest för att öka cirkulationen i händerna men jag får sluta med det.

Jag somnade till slut och Gunnar sprang ut några gånger, eljest låg han mellan mina ben eller i knävecken när jag kan vända på mig.


Upp vid 8-tiden, frukost  men först blodsockermätning och det låg på 6,4 och vikten90,6 kg.


Sedan kom syskonbarnet Monica från Skellefteå, kan man säga barnet då hon är 45 år.

Nåja jag skulle följa med henne till Östra gymnasiet som inte heter det men jag säger det ännu. Där tog jag över bilen och körde till flygplatsen där hennes man Morgan kom upp från Stockholm och han körde sedan hem mig igen för att sedan köra till Skellefteå där de bor.

Ett smart planerande och jag kan göra någon nytta men det är svårt att i början sätta sig och köra en okänd bil.


Nu har jag fått kaffe igen och vi funderar på att åka och handla trädgårdsmöbler då vi ändå ska upp och kolla till katterna.

Fast de mår fint ser jag i kameran.

 


Det regnar just nu men himlen syns ändå ganska ljus. Det blåser bara lite enligt vimpeln och temperaturen är +4,6° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-18 10:30:10

Temperatur: 4,2 °C
Lufttryck: 1009,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 84,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
10:25
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
13:43
Temp - Min:
2,3 °C
Klockan:
04:53
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
06:07
Lufttryck - Max:
1010,0 hPa
Klockan:
00:32
Lufttryck - Max:
1013,0 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
05:58
Lufttryck - Min:
1009,7 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:01
Sol upp: 04:57
Sol ned: 20:22
Skymning: 21:19
Dagsljus: 17:18 tim:min
Dag längd: 15:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:42
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:30

och så här ser det ut i trädgården.

 


Snart dags för Inger att börja med trädgårdsarbetet med krattning och plantering av blommor och grönt.

Dammen ska rengöras och fyllas men än kan det vänta ett tag.


Så då säger jag bara Godmorgon om än lite sent på dagen.

Av Jan Sandström - 17 april 2016 09:39

Söndag den 17/4


Idag skulle min mor ha blivit 98 år.

Hon avled dock den 24/4 2011

Hon var en snygg tjej en gång i tiden, här var hon 18 år

 

Men det är så här jag minns henne, ute på altanen vid huset de byggde på Grubbe.

Huset som hennes barnbarn Petra tog över och det känns skönt att det stannade i släkten.

 

Eller så här ute under äppelträdet med kaffe.

 


Men igår då.

Jo jag åkte till Peters lägenhet och tittade till katterna Norton och Bella.

Sedan åkte jag och köpte två kameror och med den samt den jag hade tidigare har jag koll på kisse när som helst.

Det här var från igår när de låg och sov i sovrummet.

 

Jag ska upp dit senare idag för de behöver ju sällskap och så ska toan tömmas, kollas att det finns mat samt kela lite med Norton.

Bella är lite reserverad av sig men jag får se om jag inte får gosa med henne också tids nog.


Det blev en del gått ute vid IKEA på Söderslätt, 800 meter enligt mobilen men det blev längre inomhus så säkert en kilometer traskande för jag parkerade medvetet längst bort på parkeringen.


Igår kväll gick jag även ut en promenad, tänkte att jag kanske skulle möta Inger på väg hem men jag var före henne.

Det blev samma runda som jag och Inger gick en gång men då var det snö på marken.

Så mycket lättare det är att gå på nysopad asfalt.

 

Men före vandringen såg jag lite på TV fast det blev inte koncentrerat tittande utan lite slött på sidan om.

Någon film och stora familjen 2, de hade 12 barn och vistades i en stuga med rika grannar.


Efter vandringen kom Inger hem och jag gick isäng och fortsatte lyssna på ljudboken.

Men jag hade fått värk i knäna, grymt ont molvärkte det och när sedan en dyngblöt Gunnar kom in och ville ligga mellan benen blev det inte direkt skönare.

Men jag måste ha somnat till slut, men väcktes ett antal gånger av Gunnar som ville antingen ut eller in.

Så jag längtar till Maria kommer hem i början av maj

Nu kom Tristan och är bar allt för kelsjuk ovh han löser hår.

   

Hår ÖVERALLT.

 

Idag ska jag se till Norton och Bella, Peter o Annas katter och sedan ska jag till Maria och fika.


Det regnar idag och temperaturen ligger på +4,0° och det är katthår och katt överallt här just nu.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-17 10:00:10

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 1010,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 84,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
09:50
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
17:58
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
06:07
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
02:36
Lufttryck - Max:
1013,0 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
16:39
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Min:
1011,3 hPa
Klockan:
05:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:05
Sol upp: 05:01
Sol ned: 20:18
Skymning: 21:15
Dagsljus: 17:10 tim:min
Dag längd: 15:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:26
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:16

och så här ser det ut i trädgården.


Godmorgon, nu kan jag ägna mig åt Tristan den kelsjuke en stund. 


Jo blodsockret låg på 6,4 och jag vägde 90,5 i morse, alltså gått ned 4 kg sedan den 5/3 då jag vägde mig på 94,5 kg.

Av Jan Sandström - 16 april 2016 17:12

Nu har jag varit och skött om Norton och Bella och de mår bara fint, vad skulle det annars vara.

Men jag har satt upp kamerabevakning eller övarsyn så jag kan se dem här hemifrån.

Nu ligger båda och sover, en på sängen och den andra uppe på byrån, men jag ser inte skillnad på de två då de är ganska lika och inte blir det bättre på en sådan här bild.

 


Men nu är jag hemma igen och kan se på våra småvänner.

Inger har ju varit hemma på timmar idag så de har inte varit ensama.


Och jag är hungrig.

Av Jan Sandström - 16 april 2016 09:37

Lördag den 16/4


Nu är Tristan så där envist tjurig på mig igen, han ligger av så jag blir galen, Stresshormonet ligger på max så jag kan inte tänka klart.

Har god lust att slänga ut han i snön om vi nu hade någon snö där ute.

Katter är bara så själviska ibland.


Igår bytte Erik däck på bilen, jag gick en promenad på 2,2 km och sedan blev det film och dator för mig.

Promenaden gick ganska bra, kännde av mitt knä, det högra men även det vänstra. Så jag får ta det lite lugnt.


Inatt har jag sovit någolunda, Gunnar har inte väckt mig allt för många gånger och nu ligger han och sover.

Nä föresten, väcktes vid 4-tiden och kunde inte somna om på någon timme. kommer ihåg det nu.


Steg upp vid åtta, frukost och tidningen sedan sitter jag här.

Ska iväg till Peter o Annas kissekatter och vara med dem ett tag och ska försöka installera min övervakningskamera hos dem så kan man se kisse ibland.

Inte för att det ska ersätta besöken hos dem utan ett komplement mellan besöken.

Ska passa på att ta en promenad på Ersboda när jag nu är där och har nya omgivningar.


Blodsockret låg på 6,9 i morse och vikten91 kg.


Vädret är sisådär, gråmulet men jag tror inte det regnar just nu.

Enligt vimpeln blåser det en aning och temperaturen ligger på +5,5°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-16 09:45:10

Temperatur: 4,9 °C
Lufttryck: 1011,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från S,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 82,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
11:58
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
02:36
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
02:28
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,3 hPa
Klockan:
05:02
Lufttryck - Min:
1013,2 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:09
Sol upp: 05:04
Sol ned: 20:15
Skymning: 21:11
Dagsljus: 17:02 tim:min
Dag längd: 15:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:10
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:59

och så här ser trädgården och även vädret ut.

 

Igår var det lite mer snö och is kvar nere till vänster och även mer fågelfrö på bordet.

 

Lade ut extra där för att få fåglarna dit så Tristan kunde ligga och titta på dem.


Nu kaffe innan jag åker iväg till kissekatterna, eller om det blir om någon timme eller två.

Det får jag se hur det blir men kaffe ska jag ha, måste lugna nerverna efter Tristans kelattack.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards