jans

Alla inlägg under mars 2017

Av Jan Sandström - 15 mars 2017 08:39

Onsdag den 15/3


Nu slutar jag med rapporten av blodsocker och vikt, jag har beslutat mig för att bara testa mig måndag morgon och vikten är väl ingen mer än jag intresserad av.


Igår gick jag en promenad på 5 km och 20 meter, skönt väder men slaskigt och blött på vägarna och tidvis ishalka.

 

Kom hem lagom slutkörd och åt lunch, sedan satte jag mig med bygglovshandlingar på gäststugan men jag blir bara stressad och får huvudvärk av sånt där nu för tiden.

Tror ändå jag fått ihop lite att jag kan skicka in och söka bygglov. OM jag sedan får godkänt är en helt annan sak.


Plockade även ihop en karta med namnuppgifter på Anders närmaste grannar, kan vara kul att kunna namnen på dem när det börjar bli vår och man vistas mer utomhus och träffar dem.


Satte mig och såg Det okända på Sjuan och så kom ovädret in över oss.

      Det snöade men då tempen låg kring noll eller någon +grad blev det blötsnö.


Det blev middag och som vanligt när Inger är hemma blir det för mycket mat och jag kan ju inte låta bli att stoppa i mig.

Jag har börjat känna ett större sug nu än vad jag kände i somras och under hösten.


Klockan nio (21) såg jag sista avsnittet på Badhotellet och det slutade lite oväntat men även väntat, eller det man hoppades på.

Efter det såg vi ett avsnitt av Mandelmanns gård då Inger fick lägga undan syjobbet hon hållit på med hela dagen Det är en riktigt läcker klänning på gång, till hon själv..


Gunnar och Mirabell jagade varandra här inne men jag vet inte om de lekte eller bråkade men av och till ville Gunnar ut och det fick han springa. Men han kom fort in igen så blött och eländigt som det var ute.


Efter midnatt kom vi oss isäng

Jag somnade till slut och har sovit eländigt, dels på grund av Gunnar men även värk och tankar som malt runt i huvudet.

Vid 2 kom traktorn och skrapade vägen och lade upp klumpar vid alla infarter.

Varmt var det också inne så vid 5 ställde jag upp fönstret då jag släppte ut Gunnar.

Då passade Mirabell på att gå ut en liten stund. Gunnar kom in ½6 och jag kunde inte somna om då han lade sig vid mina ben.


Så klockan 7 steg jag upp, snabb frukost och sedan ut med slungan där jag skottar av hos oss och närmaste grannarna.

En blev glad då han skulle ut med bilen och barnen.


Nu tar jag straxt en dusch och sedan får jag se vad det blir, promenad eller annat.

Kanske biblioteket då jag fått tre böcker som ska hämtas men jag är lite fundersam på hur väglaget är.


Ovädret har dragit förbi och nu börjar solen kika fram så smått men det blåser, i och för sig bra för det tar på och smälter snön när det är +2,6° som jag har i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-15 09:00:12

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 992,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från WSW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 3,3 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 39,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
11:18
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
01:18
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
23:34
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
07:18
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
22:23


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:10
Sol upp: 05:57
Sol ned: 17:40
Skymning: 18:27
Dagsljus: 13:17 tim:min
Dag längd: 11:43 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:25
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut

 

En dusch och sedan kaffe med Inger i köket.

 

Av Jan Sandström - 14 mars 2017 17:23

Ovädret är här och det blev snö och inte regn.

Men det syns inte så mycket på bilderna.
Skönt att jag gick tidigare och skönt att få en höneblund här i soffan. En dryg timme sov jag nog.

Av Jan Sandström - 14 mars 2017 13:11

SVT 1, 14:05--16:00 Dans på rosor (1954)

 

Handling:
Det är dags för sista föreställningen av revyn "Takt och ton" på Lilla Teatern. Revyn har inte blivit någon succé, men denna sista kväll är det gott om publik i salongen. Fribiljetter, förklarar teaterdirektören Olander. Teaterns finansiär har den sista tiden varit fru Olga Eckers, och hennes dotter Maggie Broman är revyns primadonna. Ägare till fastigheten, där Lilla Teatern ligger, är ingenjör Stig Broman, tidigare gift med Maggie. När revyn nu läggs ned planerar han att bygga om teatern til...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 14 mars 2017 09:18

Tisdag den 14/3, Pi-dagen som den kallas och alltså vårt telefonnummerdagen   

Men vi är strået vassare för vi har med 4 decimaler på Pi.


Dagens värden: ??? mmol och vikten 77,5 kg. Slutat med dagliga blodsockertester.

Igår: 6,5 mmol och vikten 77,7 kg och jag gick 5,47 km. till Guldfynd i centrum.

 

där jag inte kunde låta bli att köpa dessa kissekatter.

 


Solen sken och det var strålande väder igår morse och då jag började klä på mig, funderade faktiskt på om jag skulle behöva halsduk och mössa men tog ändå på mig det.

OCH det behövdes, när jag kom ut gick solen i moln och det började blåsa isande kalla vindar, en mörkgrå molnbank drog snabbt in från öster.

Men det gick bra att promenera till stan, hem gick jag efter Ridvägen och där var G/C-vägen isig och delvis översvämmad.


Kom hem och åt lunch, lite datorpyssel och kissekatterna. Kaffe och sedan blev det Det okända på Sjuan.


Inger kom hem, middag och sista avsnittet på Severin.


Inger hade ett jobb till jobbet, en frågesportlek till gamlingarna som hon skrivit ut och nu skulle det klippas till och plastas in, lamineras.

Det tog ett par timmar innan jag kom isäng med min ljudbok.


Gunnar sprang ut och in några gånger men till slut lade han sig att sova och jag fick sova inatt.

5 gick han ut och ½6 kom han in och lade sig mellan mina ben där låg vi kvar till 8 då vi steg upp.


Frukost hann vi precis göra och satt vid köksbordet då strömmen for, först lyste lampor med halv styrka innan det blev svart.

Men det tog bara några minuter innan allt blev normalt igen och nu sitter jag här.


Idag ska jag bara skriva det här och sedan ta en promenad då det ska komma en hel del nederbörd i eftermiddag.

 

Just nu har jag +2,6° utanför fönstret, mulet men ändå ganska ljust, nästan så solen bryter igenom och nästan vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-14 09:45:11

Temperatur: 3,3 °C
Lufttryck: 1014,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från SSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,5 mm
Året: 35,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
6,8 °C
Klockan:
09:09
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
03:24
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
06:15
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1026,5 hPa
Klockan:
02:22
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Min:
1018,9 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:14
Sol upp: 06:01
Sol ned: 17:37
Skymning: 18:24
Dagsljus: 13:10 tim:min
Dag längd: 11:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:07
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Just när jag tog kortet kom solen fram en kort stund.  

Lite mer kaffe innan jag startar ljudboken och går ut en sväng.

 



Av Jan Sandström - 13 mars 2017 14:12

Det är ju måndag och filmtajm.

SVT 1, 15:35--17:00 Fröken Julie (1951)

 

Handling:
På ett grevligt gods firas midsommarafton. Tjänstefolk och statare roar sig med logdans till dragspel och fiol. I skydd av skymningen älskar man under bar himmel eller i stallhöet. Greven har åkt till en granngård; hans vackra dotter Fröken Julie är ensam kvar, övergiven av sin fästman sedan hon bokstavligen behandlat honom som en hund. De folkliga fröjderna lockar Julie till logen där hon deltar i dansen. Bland de kavaljerer hon bjuder upp är grevens betjänt Jean, men han visar sig otillgänglig...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 13 mars 2017 09:50

Måndag   den 13/3


Dagens värden: 6,5 mmol och vikten 77,7 kg.

Igår: 5,8 mmol och vikten 77,9 kg och jag gick 4,39 km.

 


Men innan promenaden satt jag här hemma och gjorde ingenting.

Hämtade Inger på jobbet och vi åkte till Teg där vi fikade hos Alf o Maria.
Körde tillbaks Inger till Haga och jobbet och jag åkte hem igen.

Gick min promenad men blev bara så sugen så jag använde min reservkassa, en femtiolapp jag hade i mobilens fodral och köpte en burgare på Frasses på Grisbacka.

Åt den då jag sakta gick hemmåt.

Hemma satte jag mig med det planerade stugbygget och sammanställde, eller försökte sammanställa för jag blir bara så stressad och orolig när jag tar tag i det där.

Fick i alla fall ut några papper och samtidigt såg jag på Det okända från play tills Inger kom hem från jobbet.


Gick isäng med ljudboken och lyssnade länge för att lugna hjärnans snurrande.

Gunnar gick ut ett par gånger men sedan lade han sig nog och sov för jag har fått sova en hel del.


Steg upp åtta, frukost och sådant, Gunnar har gått ut och Mirabell ligger här i fönstret och sover.

Har bokat 4 ljudböcker på biblioteket som förhoppningsvis kommer här i veckan.


Idag har jag tänkt ta en promenad ned på stan, fråga om min ring och titta in på ett par ställen. Inte för att jag egentligen behöver men när jag ändå är ute och går.

Jag vet inte varför mitt blodsocket ökar, kurvan går inte att komma ifrån att den nu pekar snett uppåt istället för nedåt som den gjort tidigare.

Men den kan ju inte gå ned hur långt som helst. 6,5 mmol som jag hade i morse är högt för tidigare låg jag inte alls över 6 men det kan vara felmätning också, hade jag tagit om kunde jag ha fått lägre, det har jag fått tidigare men nu ids jag inte slösa bort 4:- på en extra test.

Jag har förresten tänkt glesa ut stickandet till kanske en gång i veckan för i morgon är det ett år sedan jag fick ut min blodsockermätare.


Vädret är skapligt idag, i alla fall just nu med sol från en blå himmel och i stort sett vindstilla och en temperatur på +1,1° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-13 10:00:11

Temperatur: 4,7 °C
Lufttryck: 1025,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från S,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,0 mm
Året: 34,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,8 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
15:53
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
06:15
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
01:50
Lufttryck - Max:
1026,5 hPa
Klockan:
02:22
Lufttryck - Max:
1027,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1024,8 hPa
Klockan:
08:59
Lufttryck - Min:
1023,1 hPa
Klockan:
14:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:17
Sol upp: 06:04
Sol ned: 17:34
Skymning: 18:21
Dagsljus: 13:04 tim:min
Dag längd: 11:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:46
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut, men det ska bli sämre frammåt dagen.

   




Av Jan Sandström - 12 mars 2017 09:47

Söndag den 12/3


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 77,9 kg.

Igår: 5,7 mmol och vikten 77,8 kg och jag gick 4,58 km.

Det var vår i luften och på marken, skönt med några plusgrader men samtidigt blir det moddigt på vägarna.

Men där asfalten tittar fram känner man hur skönt det är att gå på barmark. Kameran hängde med och här är några bilder.

 


Det börjar rasa från hustaken.

 


En julgran börjar titta fram.

 


Men spåren efter tomten finns kvar, eller har det varit en katt som tagit sig upp på Rödängshus.

     


Så skönt när vägen börjar titta fram.

 


Tvärån har lite öppet vatten igen och då letar sig fåglarna dit.

 


Fast nu satt de här och väntade på att jag skulle komma hem och ge dem ett par nävar solrosfrön.

 


Det var en skön promenad och hemma satte jag mig på altanen, Mirabell kom ut och lade sig på en stol, Gunnar var någonannanstans utomhus och jag somnade.

Blev kall och gick in där jag fortsatte sova på soffan.


Vaknade, åt middag, såg på Det okända från play och sedan kom Inger hem.

Lite mer data och korsord samt Kaffe naturligtvis. Man blir trött av kaffe.

Gick isäng med ljudboken, Gunnar sprang ut några gånger men sedan höll han sig inne och jag har sovit gott några timmar.


Idag har Inger de där timmarna på jobbet, jobbar morgon, ledig mellan 12 och 16 och så jobbar hon kväll. Sicket påhitt.

Att de inte inför det på Volvo.

Men jag ska hämta henne och sedan blir det antingen fika borta eller så åker vi hit hem.

Hon ska ha en stekhäll till jobbet som jag ska ta dit.


Jag ska även få tid för en promenad idag.

Det ska bli ännu en vårdag med blidväder men jag kanske inte får tid förrän senare i kväll om vi åker bort för fika.


Just nu har jag  eller det har blivit +0,7° utanför fönstret, halvklart och vindstilla ser det ut som.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-12 10:00:11

Temperatur: 1,7 °C
Lufttryck: 1024,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från SSW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 6,0 mm
Året: 34,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
13:18
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
01:50
Temp - Min:
-7,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1027,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1028,3 hPa
Klockan:
18:54
Lufttryck - Min:
1023,6 hPa
Klockan:
05:58
Lufttryck - Min:
1024,3 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:21
Sol upp: 06:08
Sol ned: 17:31
Skymning: 18:18
Dagsljus: 12:57 tim:min
Dag längd: 11:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:24
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut.

   




Av Jan Sandström - 11 mars 2017 09:07

Lördag den 11/3


Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 77,8 kg.

Igår: 6,1 mmol och vikten 77,7 kg och jag och Inger gick 3,7 km. Först den långa vägen (vid 1 km) för att sedan gå på gamla banvallen och vika av upp mot Beijers till Rödberget.

Jag hade ryggsäcken med fika men det blev vid en lekstuga på Rödängsskolan vi satte oss, just innan vi kom tillbaks till bebyggelsen.

 

Väl hemma igen satt vi ute på altan en stund innan jag gick in och bänkade mig framför Det okända på Sjuan.

Gunnar är en utekatt och trivdes ute men

     

Mirabell är av finare släkte och tog sin skönhetssömn inne på sängen.

 

Det blev middag och vi åt fisk och det är bara så gott.


Senare på kvällen satte jag på Ghost Netflix, en film jag sett tidigare men kan se om många gånger.

Därefter ett avsnitt av 72 söta djur, även det på Netflix.

Sängen med ljudboken och inatt har inte Gunnar varit lika aktiv i sitt springande ut och in.

Men varför vägrar han gå ut genom sin kattlucka, jag bär dit han och håller upp luckan men nej då, snabb som en blixt ned och till ytterdörren för att få bli utsläppt.


I övrigt har jag nog sovit skapligt och vid 7 eller straxt efter steg jag upp, ålade mig upp utan att väcka Gunnar som nu sov mellan mina ben.

Frukost avklarad och idag har transförreningen FPE-S (norr) årsmöte på NUS med lite mat och besök på frisering för prat om hår.

Men jag vet inte om jag ids gå dit, stannar nog hemma och sitter ute på altanen och tar en promenad med kaffe i ryggsäcken istället.


Småfåglarna mina äter frön här ute och de är så mysiga.

   


Solen skiner och det är fint med en temperatur på -1,8° utanför fönstret, det blåser en aning och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-11 09:30:11

Temperatur: 4,8 °C
Lufttryck: 1026,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 33,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,8 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
4,3 °C
Klockan:
16:50
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
02:17
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
21:08
Lufttryck - Max:
1026,5 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
1024,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
00:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:24
Sol upp: 06:11
Sol ned: 17:28
Skymning: 18:15
Dagsljus: 12:51 tim:min
Dag längd: 11:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:00
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut och nu blir det kaffe, kanske det går att sitta ute.

Jag ska skrapa rent vid förådet och ta fram möblerna dit.

   




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards