jans

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2018

Lägesrapport från mig och från Norge.

Av Jan Sandström - 9 oktober 2018 19:02

Efter att ha ringt Sören åkte vi ned till byn och hämtade en säck björkved.

Det är nog det snabbaste vedköp vi gjort för det tog en halvtimme ifrån det vi åkte iväg tills jag körde upp här igen.

Då hade jag ändå varit in i husvagnen och hämtat ett par småsaker OCH pratar en stund.


Jag gick ut i gäststugebygget och jobbade och Inger lastade av veden som nu ligger snyggt travad i carporten.


Medan jag jobbade ringde mobilen, den brukar göra det igen men nu var det ett utländskt telefonnummer och killen pratade Norska.

Det tog en stund att förstå men han ringde från en tidning, kommer inte ihåg vilken men de hade hittat en av mina videos som ligger på Youtube, den där vi kör över bron genom vattnet och han undrade om det gick bra att de använde den.

Klart de fick det och han passade samtidigt på att intervjua mig om händelsen.

De höll på med ett reportage om farliga broar i Norge och det där var en de farligaste.


Jag måste forska vilken tidning det var.


Sedan jobbade jag på och har faktiskt åstadkommit en del.

Ganska mycket då det gäller mig men för en snickare ungefär en timmes jobb.

 


Markerat och förberett för köksinredningen och byggt inne på toaletten, även förberett för dörren.


   


Nu ska jag börja med förberedelser till vattnet.

På slutet hade jag regält ont i händerna, högerhanden brann som eld ibland och gör även ont nu när jag skriver.


Men Inger har eldat i badtunnan och hon vill säkert ha ihjäl mig, när jag gick ut tidigare var det nästan 44 grader i vattnet.

Så det blev ett kort bad innan jag kom in igen, men Inger lockades så nu har hon gått ut en stund.


Jag tar nog ett bad till senare i kväll. Nu TV innan det blir middag, kokt Inger kanske det blir.


Det blev middag men inte kokt hustru.

Däremot glömde jag bort att posta inlägget tidigare.


Kollade VG i Norge då det skett ett antal mindre ras från berget Veslemannen.

Men tydligen översätter Google sidan och det kan bli hur galet som helst, som det här.

"För femte gången i år faran nivån den instabila berget partiet Little Man i Rauma kommun i Sogn og Fjordane höjas till rött.

Bara fyra timmar efter invandringen evakuerade från de fyra husen under berget registrerades en större ras. Vid 21 klockan hoppade det i bergen i 9-10 sekunder, bara 10 minuter senare kom en annan stor tävling som varade i ca 20 sekunder.

Civilförsvaret har etablerat sig i en behållare vid foten av berget och lyssnat på ljud från bergsfesten. Dessutom har de blockerat vägen som går in i de fyra evakuerade husen med bil.

När faranivån var röd i mitten av september bröt några tusen kubikmeter sten från Veslemannen."


så här är originaltexten på Norska.

"For femte gang i år er farenivået på det ustabile fjellpartiet Veslemannen i Rauma kommune i Møre og Romsdal hevet til rødt.

Knappe fire timer etter at beboerne ble evakuert fra de fire husholdningene under fjellet, er det registrert et større ras. Ved 21-tiden buldret det i fjellet i 9–10 sekunder, bare 10 minutter senere kom nok et stort ras, som varte i rundt 20 sekunder.

Sivilforsvaret har etablert seg i en container ved foten av fjellet og lytter etter lyder fra fjellpartiet. I tillegg har de sperret av veien som går inn til de fire evakuerte boligene med en bil.

Da farenivået var på rødt i midten av september, raste flere tusen kubikkmeter stein ut i flere steinsprang."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards