jans

Alla inlägg den 17 oktober 2018

Av Jan Sandström - 17 oktober 2018 10:01

Glömde det här i förra inlägget.

Idag är det ju filmtajm och 


En yankee i Berlin

 

SVT1 idag 14:30 - 16:30


Drama, USA, 120min, 1950

Efter andra världskrigets slut blockerar sovjetiska trupper de allierades sektorer i västra Berlin, och enda sättet att få in förnödenheter är via flyg. USA organiserar nu en gigantisk luftbro och med i flygoperationen finns de amerikanska soldaterna Danny och Hank. Danny förälskar sig i en tysk änka, men Hank börjar misstänka att hon spelar ett dubbelspel.

 

Medverkande

 

 

Av Jan Sandström - 17 oktober 2018 08:54

Onsdag den 17/10


Igår var det mer datorstrul men jag tror jag löste det mesta, eljest sitter jag här idag också.

Men jag hann även med att åka till Biltema där jag köpte en hel del elmaterial som ska till stugan och efter det över till IKEA där jag köpte tvättställ med skåp och vattenkranar.

Ganska kul när det blir sådana här jobb och inte bara det tunga arbetet.


Jag kom hem lagom till matinéfilmen som jag sett förut och akterut så den fick bara rulla på här på sidan om medan jag satt och knappade på datorn.
Men jag hittade det stora problemet, ett   virus som heter Macafee. Det finns inget värre att ha i datorn men jag tror att jag kunde avinstallera det.

Det programmet är till för nollkollare bakom tangentbordet, de som inte har koll på någonting och behöver något som övervakar men jag som vill installera ett och annat   från nätet vill inte ha ett program som tar bort det jag hämtat hem.

Det handlade faktiskt om fria program som det tolkade som otillåtet.


I Norge har de nu dragit ned till GULT så de boende har fått flytta hem, men vem vill bo under 180 000 kubikk rasfare.

Tyvärr verkar det inte som att Veslemannen kommer att rasa i år heller då rörelserna avtagit igen.

Men allt beror på vädret och om det blir töväder men tids nog rasar det och då lite eller mycket.


Jag såg (på sidan om) en serie från Netflix som heter Zoo, den började hyfsat under de två första säsongerna men den tredje spårade ut fullständigt såvida man inte gillar dessa zombiefilmer.

Nä jag kommer inte att se den fjärde omgången OM det blir någon sådan.


Eljest satt jag här och försökte återställa datorn men jag har nu ett problem jag trodde jag löste.

Det är autostart av program och filer under Win 10.

Jag fick ett tips om att skriva in en kod men i morse fungerade det i alla fall inte, fast det kan ju vara detta antivirus som återställt datorn igen så jag får väl knappa om allt igen.


Det var det här jag testade men det kanske finns något bättre sätt som fungerar.

Så här lägger du till en app i Autostart:

  • Välj Start  och bläddra tills du hittar appen som du vill köra vid start.
  • Högerklicka på appen, välj Mer och välj sedan Öppna filsökväg. Därmed öppnas platsen där genvägen till appen är sparad. Om inte alternativet Öppna filsökväg visas betyder det att appen inte kan köras vid start.
  • När filsökvägen är öppen trycker du på Windows-tangenten  + R, skriver shell:startup och väljer sedan OK. Därmed öppnas mappen Autostart.
  • Kopiera och klistra in genvägen till appen från filsökvägen till mappen Autostart.

Jag värmde raggmunk till middag och senare kom Inger hem, gick jag isäng med ljudboken och sedan har jag sovit riktigt gott inatt.


Upp ½8 och nu sitter jag här.

Jag måste upp till Biltema igen och byta ett par hörlurar jag köpte och som inte fungerar men det är kanske därför de såldes billigt.


Eljest mer datorstrul som nu mest är att få igång allt igen men nu verkar då det mesta och vitalaste fungera.


Det är inte så fint väder idag, blött ute med en temperatur på 6,9°

Kanske därför Gunnar ligger inne.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-17 09:30:10

Temperatur: 7,6 °C
Lufttryck: 1013,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 6,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 18,0 mm
Året: 261,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
12:17
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
01:14
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
23:37
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
19:51
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Min:
1011,4 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:45
Sol upp: 07:34
Sol ned: 17:14
Skymning: 18:02
Dagsljus: 11:17 tim:min
Dag längd: 09:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:31
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 22:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser himmel och trädgård ut.

 

 

Nähä, det blev en gammal bild, vart hamnade då den nya jag tog.

 

Programmet har börjat numrera från ett igen.

Mer strul att försöka åtgärda

Men här är en aktuell bild.

 

 






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards