jans

Alla inlägg den 14 oktober 2018

Av Jan Sandström - 14 oktober 2018 10:26

Söndag den 14/10


Igår skrotade jag min gamla dator, som sedan fick uppstå ifrån det döda. Men den ville inte riktigt hänga med där igen.


Jag hade ju fått "ärva" ett moderkort och saker av barnen som var bättre än det jag satt med så tanken var att jag skulle uppgradera min dator.

Sparade undan det jag behövde, trodde jag men kom senare på att jag missat en hel del saker som nu verkar vara borta.
Det handlar om de senaste två-tre veckorna men än har jag inte gett upp.    


Jag skruvade isär min trotjänare i molekyler och bytte ut det som skulle bytas.

Fick ihop allt igen allt medan Peter var förbi och lånade stugnycklarna.

Erik kom förbi och tog sig an nyinstallation av Windows 10 som jag nu skulle gå upp till ifrån Win 7 som jag suttit med på min kontorsdator.


Sedan kom Anders och vi hjälptes åt att koppla in LED-rampen på hans bil.

 

Det blev bra ljus men han har tappat en fönsterlist efter E4 på Röbäcksslätten i södergående riktning ungefär vi kontrollplatsen som finns där, så har någont hittat en svart långsmal list så är det nog hans.


Vi åt middag medan vi såg film, Det blev en gammal inspelning från 2015 och

No Strings Attached från (2011)

.Ingen speciellt bra film och det var skönt när den tog slut, sedan tänkte vi bara ta paus och se en till men det blev inte så.

Jag fastnade här och Inger vid sin dator.


Peter ringde och han hade gjort sig illa, skrapat upp fotleden då ett trappsteg till badtunnan gav vika och han skrapade/skar upp ett jack.

   

Men det såg värre ut än värre.

Nu har de kommit hem och Inger har tittat på det men han har ändå åkt upp till vårdcentralens akutmottagning för att se över det och få det omlagt.


Det blev sängen och jag har sovit skapligt men ändå lite oroligt, har haft värk i händerna som igår kväll och det var nog för allt skruvande och knappande jag hållit på med.


Steg upp före åtta, dusch och frukost och så sitter jag här och försöker få ordning på datorn. Men irriterande att måsta avbryta bloggskrivandet då Windows velat starta om.


Peter, Anna pch Emil kom förbi som hastigast, jag har gett fåglarna mat där ute och ska göra mer kaffe.

Erik har lovat att komma förbi och titta på datorerna och det är främst att gå igång min gamla hårddisk som botdisk så att jag kan starta programmen på den och göra bakupp på data.

Men jag BOIRDE komma ut på en promenad också nu när det är varmt och fint väder.


Just nu 14,1° utanför fönstret och solen skiner.

Det har ju varit lite grått sista dagarna.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-14 10:45:09

Temperatur: 16,1 °C
Lufttryck: 1011,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från S,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 15,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,8 mm
Året: 254,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
10:43
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
12:43
Temp - Min:
11,2 °C
Klockan:
06:26
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
08:13
Lufttryck - Min:
1011,7 hPa
Klockan:
23:05


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:37
Sol upp: 07:25
Sol ned: 17:24
Skymning: 18:12
Dagsljus: 11:35 tim:min
Dag längd: 09:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:15
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 19:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser himlen ut.

 

 

och gäststugebygget såg ut så här då jag började skriva inlägget för två timmar sedan.

 

Men nu KAFFE.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards