jans

Alla inlägg den 16 oktober 2018

Av Jan Sandström - 16 oktober 2018 09:11

Tisdag den 16/10


Igår satt jag här och knappade på datorn och jag kan säga att Windows 10 suger.

I alla fall det antivirus, antispam, anti anti anti vad det nu är som bara ställer till med besvär.

Så fort det får för sig att nån fil är FARLIG så plockar det bort den och den går baje mig inte att hitta igen eller återskapa.

Jo jag vet att man inte ska köra vissa program men jag har haft ett i säkert 10-15 år och nu skulle jag installera det här men icke det.

En ruta med ett rött kryss och text och så var filen borta.


Och hur får man fram bilder i mejlen? Men där är det Thunderbird jag använder och tidigare fanns det en länk att klicka på för att [Visa bilder] längst upp i mejlens förhandsvisning men nu finns inte den utan jag måste öppna mejlet för att se, ska det vara säkrare eller är det något annat.


Det är en   massa jobb att installera om en dator och jag är långt ifrån klar.


I Norge har det skett några ras från berget.


09:26  Pressekonferanse om Mannen

Få siste nytt om situasjonen ved fjellet Mannen i Rauma klokka 10.00

 

06:56  Fleire steinsprang frå Mannen

06:20  Gjekk større skred i natt

 

Emil med föräldrar kom förbi, vi fikade och Anders kikade även in här.

Senare blev det middag och Raggmunkar men Inger har inte lärt sig göra dem rätt utan det blir bara grovriven potatis som steks i lite fett. Men så vill hon ha dem och då får jag äta och se glad ut men de är goda på sitt sätt men inga riktiga Raggmunkar.

 

Sedan tog jag mig tid och såg en film inne i rummet, nån biljakt där bovarna och poliserna skjuter som krattor medan hjälten prickar en motorcyklist i full fart med ett skott medan han kör bil och med en pistol.

Sedan skummade jag igenom några andra gamla matinéfilmer jag spelat in och raderade från hårddisken.

 

Det blev sängen med ljudboken en stund innan jag somnade. Värk? Naturligtvis.

 

Vaknade och hade ont i höger knä så Gunnar har säkert legat mellan mina ben inatt men jag har sovit.

 

Frukost här vid datorn och det går fortare när vi inte har någon papperstidning.

Jag "slipper" korsord och Sudoku och ofta läser jag inte ens tidningen på datorn.

 

Det blir matinéfilm idag, 

I dödens väntrum

SVT1 idag 15:30 - 17:00

 

Drama, Sverige, 92min, 1946

 

Doktor Canitz anländer till ett sanatorium i Lugano för vad han tror skall bli en lugn semester. Men överläkaren Lautensack förklarar att Canitz är alltför sjuk och får förvänta sig en längre tids behandling. På sanatoriet befinner sig två andra svenskar som svetsas samman och ger sig iväg tillsammans på nattliga expeditioner till en restaurang på den italienska sidan. Där får de utlopp för sina känslor som effektivt motarbetas av överläkaren på sanatoriet.


Idag mer datorjobb men jag ska inte ens nämna någon promenad för det blev ingen sådan igår.

Däremot klättrade jag upp på stegen och kapade en stor gren på en av björkarna, den hade gått av och hängde och så bytte jag en tegelpanna på hustaket, det var en i nedersta raden så det var lätt gjort.

Det var när den gick av och ramlade ned på altanen utanför mitt fönster som small till häromdagen. Jag trodde det var någon katt som jagade fåglarna men såg inget spår efter ljudet.


Jag borde ta mig upp till Biltema och köpa den där cykeldäckslangen till cykelkärran men lovar inget.


Men idag är det fint väder med solsken och höstdag och +6,2°

Så här ser himlen ut.

 


Och orsaken till mitt onda knä, det var då skönt att gå gå isäng i går kväll i en renbäddad säng.

 


Snart börjar presskonferensen från Norge.

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards