jans

Alla inlägg den 3 oktober 2018

Av Jan Sandström - 3 oktober 2018 16:13

Men jag blev upptagen.

Det blev vinter i stugan i dag.

Snö på gräsmattan.

Av Jan Sandström - 3 oktober 2018 09:22

Onsdag den 3/10


Igår fyllde barnbarnet Emil år, tre hela år blev lillkillen och han är bara mysigare för varje dag som går.

Men snart blir det väl trots i han också och "kan själv", nyfikenhet med frågan "Vad gör du?" 100 gånger efter varann och sådant som hör till de små.

 

Det är inte glass eller måsskit i håret och ansiktet utan en solstrimma.

 


Polismotorcykeln var nog höjdpunkten så vem vet om han inte går i farfarsbrors fotspår, Petras pappa och min bror som var polis i många år.

Syskonbarnet Petra fyllde också år 40+ eller något sådant men man pratar ju inte om en dams ålder, fast dam har hon väl inte kommit till ännu om nu några tjejer blir damer nu för tiden. Det vette fåglarna.  


Men först körde jag Inger till Leklandet där de hade kul och jag åkte till stugan för att köra bort husvagnen till vinterförvaring hos en annan pensionerad polis, Sören Alfredsson som nu tar emot fordon enligt tidningsannonsen och jag hade tydligen tur som fick plats för han har blivit överhopad med förfrågning om vinterförvaring av fordon.

Det hade kommit dit några husbilar, en båt, några bilar och så jag som fick backa längs med hela foderbordet längst in, det var inte det lättaste men hade jag satt på husvagnsspeglarna skulle jag ju ha sett bättre.

Men det gick och nu står den där inne, först in blir sist ut men det kommer nog att passa bra det med.

 


Jag stod inte i öppningen när jag tog den nedre bilden utan hade säkert linka lång väg bakom mig som fram till husvagnen.

 

Först åkte jag ju till stugan och jag passade på att göra en brasa i badtunnan och plockade ihop en del.

Sedan när vagnen var parkerad åkte jag tillbaks upp, det är bara 5,6 km så jag åkte dit och lade på mer ved i badtunnan så att det blev varmt vatten, allt med tanke på frysrisken och det blev 


Nä nu jäklar snöar det här ute.


 


Men det snöar mer i stugan.

 


 

Nåja, jag åkte hem och hade lite tid över så jag gjorde kaffe och tog fram vinterdäcken och tänkte hinna byta innan barnkalaset började.

Men det sket sig, klantskallen som bytt däck tidigare hade kört sönder de flesta hjulmuttrarna så jag fick inte på hylsan såvida jag inte slagit fast med hammaren.

Muttrarna är skadade och jag tror att han inte fått på hylsan riktigt då han kört med tryckluften. Jo jag tror att det var en han för en hon hade inte slarvat så. Jag kan lossa om jag använder en större hylsa men då kan jag dra sönder ännu mer.

De få muttrar jag lossat drog jag fast igen och åkte upp till Carstedts där jag pratade med Stefan som sålde bilen till mig och nu visade det sig än en gång att det är bra att vara stamkund och deras servisvänlighet.

Han gick ut på lagret och hämtade fyra uppsättningar hjulmuttrar som han räckte över utan betalning. Det är service det.


Hem till Emil, Peter och Anna och hela familjen samlades där, Erik fick fika före då han skulle jobba men vi umgicks och åt tårta och bullar.


Senare måste vi åka hem jag och Inger och efter en stund här hemma åkte jag vidare till Anders där vi drog nätverkskabel mellan hus och gäststugan.

Det gick förvånansvärt bra då han redan lagt ned slang och dragit in ett snöre.

Borra genom vägg och golv, krypa under husgrunden och hänga upp slangen men Anders gjorde nog mesta jobbet.

Sedan blev det kaffe inne och Mirabell i mitt knä tills jag åkte hem efter 21-tiden.


Lite dator och sedan sängen men jag hade då ont så det blev en stor Alvedon, 1-grams som jag har och en massa Voltaren i ett par omgångar innan jag somnade.

Men har sovit ganska bra, däremot var det jobbigt att stiga upp i morse, kroppen värker.

Höger knä är inte bra och händerna gör ont så det blev ännu en stor Alvedon.


Jag skulle ha fortsatt byta däcken igår men det ska bli bättre väder i eftermiddag och så kanske jag mår bättre.

Peter ska komma idag och byta till vinterhjul och jag ska tillbaks till Anders och montera väggkontakterna till nätverkskabeln vi drog in.

Sedan får han själv göra i ordning routrarna eller om Erik hjälper han med det.


Jag ska ju får en ny dator idag, Peter har uppgraderat sin så hans gamla moderbord och CPU ska in i min dator och då kanske den blir lite snabbare, enligt Erik ska det bli stor skillnad.


Så även den här dagen är fulltecknad i kalendern.

Men vädret hade gärna fått vara som igår med solsken och härlig ute, nu har snöfallet övergått till regn igen men 2,2° och blåst är inte skönt, tur att vi drog sladden igår så nu är det innejobb för mig idag.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-03 10:00:10

Temperatur: 2,1 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från N,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,9 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 243,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
15:45
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
22:55
Lufttryck - Max:
1003,9 hPa
Klockan:
09:56
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,1 hPa
Klockan:
16:52


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:06
Sol upp: 06:53
Sol ned: 18:02
Skymning: 18:49
Dagsljus: 12:43 tim:min
Dag längd: 11:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:12
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 16:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut på marknivå, det andra såg du ovanför i inlägget.

 

 

Inger är då ute och jobbar i trädgården men så är hon ju som hon är. En utemänniska som gillar trädgårdsarbete.

Jag ska göra kaffe och hon vill säkert ha en kopp te innan jag åker till Stöcksjö och monterar uttagen.

 

I eftermiddag blir det matinéfilm.


Hämndens dal


SVT1 idag 15:05 - 16:30

 

Västern, USA, 83min, 1951

I hela sitt liv har Owen städat upp efter sin ohängde bror Lee, och tagit hans parti. När Lee sedan gör en ung kvinna gravid med ett oäkta barn skyller han dock ifrån sig på sin bror och uppmuntrar kvinnans bröder till att ta ut hämnd på Owen.

 

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards