jans

Alla inlägg den 18 oktober 2018

Av Jan Sandström - 18 oktober 2018 20:40

Trodde jag var smart i morse som fick fram bilder i mina mejl med att ändra i en kod.

   

Nyss var bilderna borta igen och då jag kollade hade datorn ändrat tillbaks till en tvåa. 

Så jag ändrade igen och tog bort en koll i antiviruset.

I morgon ska jag prova med en nolla om datorn gått in och ändrat igen.


Jag blir galen när tekniken ska ta över helt och hållet så att ingenting fungerar.


Som att dela ut färgskrivaren som är kopplad till min dator så att Inger kan skriva ut.

Det gick hur bra och lätt som helst tidigare men nu med Windows 10 är det totalt omöjligt att dela ut skrivaren.

Jag har suttit hela dagen med problemet förutom då jag gick ned på stan.

Kan problemet vara att jag nu har 64 bitars dator medan hon har 32, jag har inte heller lyckats skriva ut med min bärbara som ändå är lite nyare.


Tror att jag skiter i det hela så får hon nöja sig med svartvitt och ska hon promt ha färg får väl jag skriva ut och från  min knähund får jag väl finna mig i att inte kunna skriva ut på papper.

Av Jan Sandström - 18 oktober 2018 10:23

Löste bildproblemet i Thunderbird.


Klickade på [Verktyg] och [Inställningar] längst ned, sedan [Konfigurationsredigerare...] återigen längst ned till höger-  


där letade och dletade och letade jag tills en rad dök upp, den blåmärkta och när jag klickade på den


 



Kom en ruta upp där 2 var markerat så jag ändrade bara till en etta, 1.

Stängde och sparade och vips dök bilderna upp i mejlen.


Nu är bara frågan, vad har jag gjort och vad kommer att gå fel på något annat ställe.

Men då tar jag itu med det problemet.

Kanske någon 10-åring kan ta reda på det åt mig.

Av Jan Sandström - 18 oktober 2018 08:49

Torsdag den 18/10


Idag fyller min svägerska och min brors fru år så

 

GRATTIS Eva på födelsedagen.


Igår började jag dagen som vanligt med frukost och datorskrivandet här, sedan åkte jag upp till Biltema där jag bytte de trasiga hörlurarna mot ett fungerande par.


Sedan blev jag nog sittandes här inne mest hela dagen och försöka få ordning på datorn.

Mitt nu största problem är varför inte bilder visas i mejlen jag får.

Jag har ju nu Windows 10 med 64 bit och mejlprogrammet är Mozilla Thunderbird 60.2.1

Men det är inte alla mejl som inte får bilder fast de flesta.

Jag har provat de knep jag hittat på nätet som att skriva in kod i programmet,

"Klicka på Verktyg --> Inställningar...
I rutan som dyker upp klickar du på Avancerat (längst till höger) och sen fliken Allmänt.
Längst ner till höger hittar du knappen Konfigurationsredigerare.

Kopiera och klistra in detta i adressfältet längst upp: mailnews.message_display.disable_remote_image

Dubbelklicka på textraden som dyker upp så att värdet ändras till "false"."

lägga till avsändarna i adressboken fast ingenstans finns möjligheten att välja om bilder ska visar. Oftast finns en länk liknande den från zooplus [Ser mailet konstigt ut? Klicka här. ] och då öppnas mejlet i webbläsaren MED alla bilder.

Skulle det vara en säkerhetsrisk att det är därför bilder döljs kan det ju knappast vara säkrare att öppna mejlen.


Som sagt har inget fungerat men jag begriper ju inte riktigt all utrikiska så jag kanske missat något.


Matinéfilm som rullade på här på sidan om och så Veslemannen i Norge där de nu höjt risknivån till orange.


Inger kom hem och vi såg första avsnittet på en deckarserie,  Sthlm Rekviem

Sedan blev det mer datorpyssel innan sängen och ljudboken en stund innan jag sov gott.


Gunnar har leget inne vad jag vet och tidvis vid mina ben men han kanske har varit ut också.


Upp och frukost medan jag kollade igenom dagens tidning på datorn, det är inte detsamma som att ha den på köksbordet.

Varit ut och fyllt fröautomaterna och kört hem grannens katter.


Idag blir nog dagen som vanligt, igen, har då inga planer på att göra något speciellt.


Det har varit och är ganska gråblött ute men det håller på att klarna upp och det ska bli fint väder senare idag.

Just nu +6,1° här utanför fönstret och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-18 09:30:11

Temperatur: 6,7 °C
Lufttryck: 1011,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 261,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
9,4 °C
Klockan:
13:37
Temp - Min:
3,7 °C
Klockan:
02:43
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
01:14
Lufttryck - Max:
1011,1 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1009,6 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
1009,3 hPa
Klockan:
21:44


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:48
Sol upp: 07:37
Sol ned: 17:10
Skymning: 17:59
Dagsljus: 11:11 tim:min
Dag längd: 09:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:50
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 23:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där uppe

 


Gäststugan står kvar

 


och trädgården ser ut så här.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards