jans

Alla inlägg den 30 oktober 2018

Av Jan Sandström - 30 oktober 2018 21:17

Jag åkte till stugan men en inlevelse gjorde att jag hängde på släpvagnen till det där fönstret jag fått.

Tur var väl det för det var TUNGT men med teknik lyckades jag lägga det på vagnen och sakta köra upp till stugan där jag med samma teknik lyckades dumpa av det inne i carporten lutandes mot virke och lastpallar.


Sedan plockade jag ihop lite innan jag körde hem och vädret var ganska fint men kallt.

Vid Tavelsjö mötte jag ambulansen och den syntes verkligen med alla blåljus, hela bilen blinkade blått tror jag.


Nästan hemma började det småsnöa men jag hann parkera och bära in lite grejor och sedan vräkte snön ned.

Jag tror vi fick mellan 5 och 10 cm innan det övergick till regn så nu är det bara slask ute på väg och överallt.


Jag har strulat på med min NAS men till sist gav jag upp och satte tillbaks de gamla hårddiskarna så nu fungerar den som vanligt igen.

Min HTPC börjde även fungera fullt ut då den använder NASen som lagring.

Nya hårddisken håller på att formateras i min dator, det gick inte att snabbformatera den men nu är 57% klart efter 4 timmar ungefär.


Gunnar har gått ut och in flera gånger, inne har han legat på min mage när jag satt i soffan och justerade min HTPC.

Men jag får inte igång Kunskapskanalen av någon anledning.


Nu ser jag en stund på TV, På TV6 sänder de 

Victor Frankenstein

TV6 idag 21:00 - 23:10

Vetenskapsmannen Victor Frankenstein och hans assistent Igor Strausman delar en nobel vision. Men Victors experiment går för långt, och hans besatthet får skrämmande konsekvenser. Bara Igor kan hjälpa sin vän tillbaka från galenskapens rand.

 

Nu har 59% formaterats, kanske kan jag starta en kopiering redan senare i kväll så får den stå på inatt.

Av Jan Sandström - 30 oktober 2018 09:20

Tisdag den 30/10


Ja då har man fyllt år igen, min 63:e födelsedag för man räknar väl inte dagen man kom ut.

Fast kom ut gjorde jag väl den 4/10 1997 då jag gick på krogen eller var det en pub men min kopmpis Maria. Men det är en helt annan historia.


Igår kom det väldigt många vänner fast jag tror nog att det var Ingers palt som lockade och inte att jag hade födelsedag.

Men på morgonen skulle jag åka till stugan via Rödåsel där jag skulle få hämta ett fönster fast det blev inget av det då han fick åka på jobb på annan ort.

Så jag tog en promenad istället

    i det fina vädret, not norr var det ganska mörkt.

Sedan körde jag till NettOnNet där jag köpte hårddisk till min NAS, den har ju snurrat på ganska länge nu och i stort sett dygnet runt i 6 eller är det 8 år.

Jag kommer ju inte åt nån data nu då NAS:n håller på och tuggar med nån diskkontroll och så lär den göra några dygn till.

 

Med alla gäster fick jag smita iväg och skruva med diskarna men som tur var hade jag Erik och Peter här som kan datorer bättre än vad jag kan idag. Annat var det förr i tiden då jag lärde upp barnen.


Vi blev väl 15-18 st här hemma och det var livat så mitt huvud blev tungt av allt ljud men trevligt var det, och gott.

Två stora paltar och så tårta, det syntes på vågen idag men det kommer väl ut snart så jag går ned ett par kg.


Gästerna trappade av och sent gick vi isäng men jag orkade inte lyssna länge på ljudboken.


Upp före åtta men då hade jag legat vaken en stund efter att ha sovit gott, förutom då Gunnar kom rusande över oss och då ville han ut. Kanske var grannen här hos oss och det går ju inte.

Han gillar inte när det är mycket folk här för då håller han sig mest utomhus men igår kväll var det ganska kallt så han var tvungen att komme in och värma sig mellan gångerna.


Jag har stoppat in motorvärmaren igen och ska åka till stugan så får Inger vara hemma tills hon ska jobba i efermiddag, men då kanske jag är tillbaks igen.

Datorn får stå på vilket den ändå gör mest hela tiden.


Det ska bli snö men nu är det då mest klart väder.

Dock ganska milt med -1,2° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-30 09:30:09

Temperatur: -0,4 °C
Lufttryck: 1029,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från E,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 270,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
08:47
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
13:38
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
01:16
Temp - Min:
-12,8 °C
Klockan:
03:54
Lufttryck - Max:
1037,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1038,5 hPa
Klockan:
22:09
Lufttryck - Min:
1029,1 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Min:
1034,5 hPa
Klockan:
00:38


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:22
Sol upp: 07:14
Sol ned: 15:31
Skymning: 16:23
Dagsljus: 10:01 tim:min
Dag längd: 08:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:52
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 13:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Jo den fungerar, hade för mig att den gick genom min NAS men då gjorde jag om det någon gång.

Eljest hade ju inte den fått sova nattetid då vädersidan uppdateras varje kvart.

 

Så här ser då himmel och jord ut.

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards