jans

Alla inlägg den 21 oktober 2018

Av Jan Sandström - 21 oktober 2018 09:22

Söndag den 21/10


Igår blev en stressdag, men det löste sig till slut.


Men först, jag trodde jag löste det här med att visa bilder i mejlen men det verkar inte gå att få till och man ska tydligen inte heller ha det så av säkerhetsskäl. De bilder som inte visas ligger inte med i mejlen utan på andra servrar ute i världen och då kan vad som helst länkas in.

Men då kommer min fråga, är det då säkrare att klicka på mejlet så att det öppnas i min webbläsare så att alla bilder hämtas in?

År det bättre än att få dem direkt i mejlet för jag tror inte att Mekonomen, Hysna och Bonprix (kläder och skor), Orion, Firefox, Rusta och fler lägger ut virus och annan skit i sina mejl till kunder.

Heder då åt Clas Ohlson, Jotex, Trygg Hansa, Cellbes, Triumph och några till som har bilderna med i mejlen, de får ha kvar mig som intresserad ev. kund. (jag ids inte lägga länkar till alla företagen).

Men än har jag inte gett upp försöken att åtgärda eländet.


Men igår då, jo Peter ringde och undrade om jag hade en antennsladd med vinklade kontakter       Vad tror han om sin far.

Kan fiskar simma?  Så han tob med sig Emil och kom förbi en stund senare så han fick sin antennsladd.

Jag har faktiskt kvar en hel del från den tid jag hade min elektronikfirma.


Sedan såg jag på Facebook en försäljning av IKEA-möbler, en bokhylla, två köksstolar och en stor matta allt i svart men mattan mörkgrå och det skulle passa i gäststugan vi bygger så jag nappade direkt på det.

Men Inger hade bilen då hon åkt till Vännäs och Bjurholm och jag visste inte när hon skulle komma hem. Men sa att vid 5-7-tiden skulle jag kunna vara uppe i Rödånäs där hon bodde, perfekt nära till stugan.

Det var då det körde ihop sig, Maria kom förbi och sa att de skulle åka till stugan igår och inte idag.

Men hon skulle få låna Eriks bil men han var borta så hon ville först låna min bil för att åka och handla så kunde jag köra möbelköpet.

Nåja Inger kom hem och då tog Maria min bil för att åka och handla. 

Då Ringde Erik och sa att han behövde en bil igår så hon kunde antingen inte låna hans eller så ville han ha min bil.

Då var det för mycket för min hjärna.


Då åkte Maria på avstämning på sin självskanning och en sådan tar tid och klockan tickade vidare.

Men så kom Erik med bilen och sa att om jag skjutsade hem han kunde Maria ta bilen men varför det, bättre att han väntade så kunde Maria köra Erik och hämta katterna så fick jag och så Inger åka med möblerna vilket det blev.


Maria kom, tog Eriks bil och jag o Inger körde med släpen till Rödånäs där vi köpte och lastade möblerna och körde den lilla biten till stugan.

Vi lastade av och gjorde eld i badtunnan och så kom Maria, Mona och katterna.

Men vi behövde fylla badtunnan och när jag kollade sandfiltret var det blött inne i pumphuset och det var läckage någonstans så jag stängde ventilerna från tunnan och plockade bort reningsverket innan vi åkte hem.


Straxt före 22 var vi hemma igen och jag fick en kopp kaffe, då började en Bondfilm på TV, Spectre men den skulle pågå till ett på natten och det orkade jag inte sitta till så det blev sängen före midnatt.

Just nu lyssnar uag på

 


Jag har sovit oroligt inatt, haft värk och Gunnar har legat hos mig mest hela natten.


Upp lite sent idag, vi låg kvar och drog oss i morse.

Senare idag ska Peter och Emil komma förbi och Inger hade tänkt jobba i trädgården men det regnar och ska regna hela dagen.


Jag har tänkt fortsätta städa undan här och så hålla koll på Veslemannen i Norge.

Det blev röd varning igår kväll alltså stor risk för ras och det har skett flera mindre ras inatt.

De är spända på att se effekten av regnet som kommer idag och det ska tydligen bli mycket regn på berget.


Det regnar här och där, just nu har jag +6,9° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-21 10:15:11

Temperatur: 7,2 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från SW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 263,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
07:11
Temp - Max:
12,2 °C
Klockan:
15:29
Temp - Min:
-1,6 °C
Klockan:
02:18
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
15:49
Lufttryck - Min:
1008,8 hPa
Klockan:
09:39
Lufttryck - Min:
1017,0 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:56
Sol upp: 07:46
Sol ned: 17:00
Skymning: 17:50
Dagsljus: 10:54 tim:min
Dag längd: 09:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:18
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 02:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut där ute.

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards