jans

Alla inlägg den 20 november 2019

Av Jan Sandström - 20 november 2019 15:41

Maria skulle komma förbi för att åka och handla, och jag gick ut i förväg för att plocka bort några plankor, göra i orsnin släpvagnen och efter lite problem så kom hon.

Vi satt en stund i köket och pratade när hon berättade att hon skulle köpa Tårta.


MMmmm tänkte jag, gofika.

Hennes mobil ringde och vi åkte iväg, till bilbesiktningen där hon stämt träff med en tradarchaffis.

 


Det var en liten vit "grädd"tårta som kom med lastbilen från södra delen av landet.

           


På väg hem från "BB" med nya "barnbarnet".

     


Det var inte kul att åka i buren.

 


Men inne var det lite intressant med den lilla röda pricken.

   


Hon är inte renrasig och hon är helt döv, hör tydligen ingenting men lika söt för det.

 

Däremot blev hon rädd för Trassel och vem skulle inte bli det för ett svart stort odjur till panter.

Fast han var snäll och mest nyfiken så det går nog bra med två större bröder. Tids nog är det hon som bestämmer.


Av Jan Sandström - 20 november 2019 12:20

Jag fick förfrågan om jag levde, och det tror jag att jag gör.
Men folk har saknat mitt morgoninlägg som jag skrev men glömde/missade att klicka på "Spara inlägget".

Av Jan Sandström - 20 november 2019 09:10

Onsdag den 20/11


Nu är det bara en månad kvar till vintersolståndet och då går vi mot ljusare tider igen.

Men jag har inte kollat in när exakt det sker.

För idag är det mörkt ute, det enda positiva är att det är varmt och nu snöfritt här i Umeå.


Igår regnade det mer eller mindre hela dagen och före lunch åkte jag till Stöcksjö för att bistå sotningen hos Anders som var tvungen att jobba.

Jag var där en halvtimme innan utsatt tid och då jag körde in var sotaren på väg att backa ut.

Perfekt timing alltså.

Sedan blev vi båda förvånade att se varandra, igen.

Förra gången var ju när han sotade hos oss i stugan uppe i Vindeln.


Sedan blev vi förvånade än en gång då vi gick in och upptäckte att det brann i kaminen, eller glödrester efter en brasa.

Anders hyresgäst hade tydligen gjort upp eld tidigare så av sotningen blev inget av.

Däremot stod vi och pratade om olika sätt att klä in skorstenen invändigt där Anders fått isolera på stålröret men inte hittat någon plåt att klä in resten och ute pratade vi om takstegen.


Vi åkte iväg igen, jag hem för att äta lunch och han till nästa tak att klättre upp på.

Jag pysslade på här hemma med datorer och mobiler så att jag fick i ordning alla kontakter som försvunnit för Inger.

Blev trött och lade mig för en stund på soffan men hann bara luta ikull mig så ringde det på dörren och någon kom in.


Det var Emil och Peter.

Emil hade problem med några små vägskyltar som farfar skulle kunna laga, och visst kunde jag det.

Borra hål i plastfoten och stoppa ned den igen för att fästa med lite smältlim.

Det håller så länge det håller och till nästa gång dom går sönder.

Jag tyckte att det hade väl varit billigare att gå över och köpa nya på Ersboda där dom bor än köra bil till mig och hem igen men saken var den att dom var utkörda av Anna som måste få vara ifred med något som hade med hennes studier att göra.

Så då fick farfar besök och Emil fick en bit sockerkaka.


Dom åkte hem och så kom Inger hem.

Ingen sofftid igår alltså och senare blev det middag när vi såg om Kilimanjaro, vulkanberget i Afrika som alla kan gå upp på.

Det är ju inte ens 5900 m högt men i stort sett gångväg upp, Erik kanske skulle kunna köra sin bil upp.

Sedan såg jag nästa Jerry Lewis-film jag har, Thats My Boy från 1951


Det blev dags för sängen och öppet fönster då det var +5° utomhus men regn.

Gunnar kunde gå ut själv och komma in blöt men jag har sovit riktigt gott.

Det var ändå lite svårt att stiga upp i morse. Varför jag nu måste stiga upp, jag är ju pensionär.

Just ja en pensionär är ju alltid upptagen.


Idag ska jag få besök av Maria, som vill låna bilen och åka ut och handla. Jag kanske följer med då beroende på vart hon ska åka.

Eljest fullt upp med att göra ingenting, blev ju inte klar igår så då får jag fortsätta idag.


Jag tänkte på det här med vädret som alla pratar om men ingen gör något åt.

Det stämmer inte för senaste tiden typ 100 åren har väl nästan hela jorden varit eniga om försöker ändra på vädret.

Men nu vill man ändra på det och stanna kvar som tidigare, vilket ju kan vara förståndigt.

Jag tänker såklart på utsläpp och uppvärmning.

Men idag skulle jag vilja ändra på vädret här på lokal nivå och höja tempen typ 20°


Det har regnat och snön har för mig tacksamt nog försvunnit men det är så mörkt och gråtrist.

Jag vill ha sommar och värme.

Just nu +4,1° och som jag sa tidigare.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-11-20 09:45:10

Temperatur: 4,5 °C
Lufttryck: 1015,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från S,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 7,5 mm
Gårdagen: 7,2 mm
Månaden: 27,3 mm
Året: 408,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
00:37
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
20:18
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
09:22
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Max:
1016,7 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1011,0 hPa
Klockan:
02:31
Lufttryck - Min:
1011,0 hPa
Klockan:
15:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:18
Sol upp: 08:19
Sol ned: 14:29
Skymning: 15:31
Dagsljus: 08:13 tim:min
Dag längd: 06:10 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 48s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:23
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Men nu blev det helt plötsligt mycket ljusare, kanske lättar molnen men så här ser det ut för ett par minuter sedan.

     


Inte behöver jag heller åka till stugan och skotta.

   








Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards