jans

Direktlänk till inlägg 25 maj 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 25 maj 2021 08:47

Tisdag den 25/5


Igår blev en bättredag för mig så på förmiddan gick jag ut, fixade vattenutkastet så det blev tätt, tror jag då men ska kolla om det är blött på trallen idag. I så fall kan det vara en O-ring som är dålig.

Vände och ställde i ordning vattentunnan så nu kan den fyllas när det kommer regn och så fixade jag lilla vagnen/skrindan som du ser på en av bilderna här nedanför.

Den tog jag reda på från soprummet när Peter o Anna flyttade i höstas, den dagen vi hade värsta ovädret med regn/blåst och översvämning. Finns beskrivet i bloggen. Men här är mer om översvämningen.


I alla fall så mådde jag hyfsat även om det tog emot och gjorde ont i ischiasnerven.

Maria kikade förbi och lämnade lite mat åt oss som hon fått över på skolan hon nu går. Ska bli gott med lasagne.


Inger påtade på med blommor och växter och jag med katterna, försökte få ordning på månadens räkningar men inte lätt när Lycka envisas med att ligga mitt på musmattan och över mus och handen.

Avbeställde tiden hos diabetessköterskan så jag kanske är bättre i höst och tar besöket då.


Inger tog bilen och åkte iväg för att hämta Emil på förskolan och sedan var hon barnvakt eller om det blev Emil som var farmorvakt.

Dom åt i alla fall plättar med sylt

Jag värmde lite soppa och en grillkorv samt en mjukmacka till middag.


Lite stretching och rörde mig men låg även på sängen och såg på Montalbano (på Netflix) eller lyssnade på ljudboken.

Tog det bara lugnt under eftermiddag och kvällen tills Inger kom hem och då blev det två avsnitt på den engelska polisdeckarserien.


Sedan dags för sängen och natten blev som förra natten, sovit gott men hade värk en stund efter att jag tagit medicinen klockan 2.

Men snart har jag tagit slut på den och skippar det klockslaget.


Upp klockan 7 efter att ha legat och mjukat upp "gammkroppen" och det gick hyfsat, så bra att jag gav mig på en dusch.

Frukost och nu sitter jag här vid datorn och ska få iväg det här inlägget.

Sedan kanske jag tar tidningen på sängen. Ska ju inte sitta så långa stunder.


Ute ska det bli lite bättre väder med aningen mer värme men våren är sen.

Nu ändå +9,6° utanför kontorsfönstret och det är mulet med svag sydlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-25 09:15:18

Temperatur: 8,9 °C
Lufttryck: 1010,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SSW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 7,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
13,6 °C
Klockan:
11:28
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
03:38
Temp - Min:
2,8 °C
Klockan:
02:21
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Max:
1007,4 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
999,0 hPa
Klockan:
00:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:58
Sol ned: 22:17
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:19 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 51s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:36
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är mina morgonbilder.

   


Här ser du skrindan men jag vet inte om jag ska göra någon kant eller sarg på den.

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards