jans

Alla inlägg den 29 maj 2021

Av Jan Sandström - 29 maj 2021 08:02

Lördag den 29/5


Igår var en dag som jag mådde lite bättre, faktiskt ganska bra och det onda gick att stå ut med.

Så jag tog itu med vertikalskäraren, den där maskinen man kör på gräsmattan och som gör fåror.

Den hade bara lagt av och när jag kollade hittade jag en sladd/ledning som brunnit av inne i motorn.

Det är alltså lindningen som ligger utanför den roterande delen i motorn. Se även hur det är med länken här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommutator


Felet var alldeles vid fästet och när jag kollade så satt kontakten lite löst så min gissning är att dålig kontakt ger värme och värme är något man vill ha bort.

Det blev nog för varmt för den smala lackerade koppartråden och så gick den av.

Jag löste det med att pillra ut och ta bort ett varv, skrapa bort lacken och löda fast den ordentligt sedan klämde jag ihop stiftkontakten så att den satt ordentligt.

Skruva ihop allt efter att jag tidigare blåst bort en hel hög med gräs och damm ur maskinen.

Tänk att den startade igen men det återstår att se hur länge den håller ihop.


Sedan en vanlig dag med kaffe ute på altanen och nysa, snuva och kli i ögonen för det är ju vår och med den pollen.

Inger slutade tidigt och plockade bort från altanerna som ska oljas in.

Jag fick hjälpa till med högtryckstvätten och montera altantvätten på den.


Sedan höll jag mig mest inomhus.


Anders däremot hämtade Anna och Emil, åkte till stugan och hämtade jordfräsen för att sedan åka och hämta sin nya familjemedlem Ahto.

     

Men nu på morgonen verkar han må riktigt gott.

 


En annan som mått gott nu på morgonen var våran kisse Gunnar som äntligen fått sin stund på Ingers frukostplats under björken.

 


I övrigt blev det middag och ett avsnitt på Marcella och första på säsong 2 mest för att vi inte hittade något annat som inte var så långt att se.

Jag gick isäng och såg Montalbano även det på Netflix.


Har sovit och bara varit upp två gånger för att röra på mig.

Nu upp vid 7 och först då en Alvedon innan duschen men idag har det tagit emot lite mer och jag tror det nu är en muskel som jävlas.


Inger ute, jag inne och full rulle på WhatsApp mellan oss i familjen.   

Läste tidningen och i dagens VK är väninnan Marias dotter med i stort reportage.

Nu har jag en länk men man måste vara betalande för att kunna läsa.

https://www.vk.se/2021-05-29/umeadesignerns-monster-saljs-over-hela-varlden
  

Hittar tyvärr ingen länk till vk.se men det kan komma senare så nu får man bara läsa om det i papperstidningen men tids nog kanske det kommer där också så att du kan läsa om henne. Fin artikel.


På Island är det full rulle på vulkanen och det bara väller ut lava med jämna mellanrum.

https://youtu.be/7AdRsDhgQ_8


I övrigt blir det idag lite småjobb för mig.

Har tänkt förstärka limningen på skydden till jordfräsen, dom gick sönder så jag har limmat men ska förstärka med plåt och nitar.


Såga plankorna till staketet som gick av i vintras och så kanske fixa lite på släpvagnen.

Men allt beror ju på hur mycket jag klarar av att vara utomhus beroende på pollen men jag ska stoppa i mig fler piller.


Det ska bli en fin dag med sol och värme och måttlig vind. Just nu 13,3° i skuggan utanför fönstret och väderstationen

visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-29 09:00:16

Temperatur: 14,4 °C
Lufttryck: 1012,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 18 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från ENE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,4 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
18,5 °C
Klockan:
10:58
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
03:09
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
02:12
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
05:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:47
Sol ned: 22:28
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:41 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards