jans

Alla inlägg den 20 maj 2021

Av Jan Sandström - 20 maj 2021 09:02

Fantastiskt skådespel när de övre kraterväggarna kollapsade.

 

Se raset med den här länken.


https://www.ruv.is/frett/2021/05/17/mikid-sjonarspil-thegar-efstu-gigveggirnir-hrundu

Nu verkar det som om man ska ge sig på att försöka ändra flädesriktningen på lavan till en stor bassäng/dal.

Men jag har lite svårt att förstå isländska och översättningen blir till ett badkar   

 

Av Jan Sandström - 20 maj 2021 08:30

Torsdag den 20/5


Idag fyller min brorsdotter Elin 40 år så då blir det ett stort 

 

till Tväråmark där hon bor med familjen.


Igår hade jag ont men hanterbart, Inger ledig och jag gick in på Kiropraktorns bolningssida och såg att det fanns ledig tid senare under förmiddagen och jag bokade en direkt.


Fick skjuts ned och Maria kollade igenom mig och så en skön behandling och en massa prat om hälsan och familjen.

Fick förhållningsorder vad jag ska göra och vad jag INTE ska göra, den senare listan är längre.


I alla fall skulle jag ta det lugnt under resten av dagen och det var inte så svårt att hålla.

Halvlåg eller låg mest här på den hårdare sängen och antingen film eller något på datorn eller ljudboken, slumrade nog till ibland.

Inga stretchingar skulle jag göra.


Fotade Ingers odlingar i föstren och skickade till MLT på SVT och bilderna kom med under kvällen.

 

Sovrumsfönstret

och

vardagsrummet

  


Men vi åt middag och då såg vi om Komisarie Winter på SVTplay.

Sedan gjorde jag mig i ordning för natten och såg nån film till, jag slumrade nog mest under tiden.


Släckte och väcktes klockan 2 för medicin och upp o rära på mig.

Vanade 5 och hade ganska ont, nästan kramper men det släppte och jag somnade om. Men i det stora hela har jag sovit gott.

Ont då jag vaknade nästa gång och Inger var uppe men jag hann inte upp innan hon gick iväg till jobbet.

Riktigt ont men det lättar då man rör på sig, läste tdningen här i sängen innan jag gick upp och sa godmorgon till Gunnar och så frukost som jag intar här halvliggandes.

Men jag vet inte om det är någon tjusning med frukost på sängen, bara obekvämt och jobbigt.

Fick gå upp och släppa ut Gunnar fast han hade säkert gått ut själv om jag inte kommit, men jag fick röra lite på mig.


Då det är så dagen blir idag, upp och röra på mig ganska ofta och längre tid allt medan dagen går, det är då tanken.

Kanske och borde se över gräsmatteluftaren som tydligen gått sönder.

Gissar på strömbrytaren i handtaget, den gick också sönder på den förra av samma märke.


15° utanför fönstret då det blir nog en tid utomhus idag, bara att stoppa i sig ett extra pollenpiller.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-20 08:45:16

Temperatur: 16,6 °C
Lufttryck: 994,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 26 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 16,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,9 mm
Året: 66,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
16:45
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
02:17
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
01:44
Lufttryck - Max:
994,0 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Max:
995,7 hPa
Klockan:
00:46
Lufttryck - Min:
991,8 hPa
Klockan:
00:47
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:48
Sol upp: 03:12
Sol ned: 22:01
Skymning: 00:22
Dagsljus: 23:34 tim:min
Dag längd: 18:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:36
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här vårlikt börjar et se ut när björkarna slår ut.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards