jans

Alla inlägg den 28 maj 2021

Av Jan Sandström - 28 maj 2021 18:50

Det lär bli många bilder på nya familjemedlemmen Ahto.

Anders hade en förklaring på vad namnet betyder på olika språk men det kommer jag iinte ihåg nu där jag ligger halvdäckad på sängen.

Ahto kan också låta som jag när jag får nysattacker, det är ju vår och pollen i luften.

Här några bilder på valpen.

 

Anders hämtade ju Anna och Emil som fick följa med till hundhämtningen men först åkte dom förbi stugan och hämtade hem jordfräsen.

 

Liiite söt är man nog ändå och det är tröttsamt med alla intryck hos nya husse,


men här liknar han mest en varg.

 


Anders frågade varför "grishuset" hade ett K, men det är ju K-märkt och får inte rivas, utan mitt tillstånd.

 


Och så fick vi paket idag från Zooplus. Praktiskt att få allt hem till dörren men det mesta ska Maria ha.

 


Inger är ute och spolar av altangolven.

Vertikalskäraren gick att laga, plockade isär och lyskades löda fast den brända sladden, en lackad koppartråd som är lindad inne i motorn, men jag fick mixtra och linda upp ett varv så den räckte.

Tror jag kom på varför den brändes av men det tar jag imorgon.


Av Jan Sandström - 28 maj 2021 07:45

Fredag den 28/5


Sitter och läser tidningen på datorn när jag ser något rött på sidan om, det var vulkanen på Island som fick fnatt.

 

Det bara vällde upp lava från kratern som jag tyckte såg död ut tidigare. Hann inte få med det värsta på skärmdumpen men nu är det lika lugnt och stilla igen där det är dåligt väder med regn som förångas mot den heta marken.


Igår hade jag en sämredag med tanke på minischias, att det inte ger med sig.

Men skruvade ändå isär vertikalskäraren och lossade motorn.

Hittade till slut felet och det är en ledning i lindningen som brunnit av.

Får se OM jag kan ta isär motorn och laga den eller om den bara är skrot.

Men nu köper jag ingen ny sådan där maskin utan jag har hittat något lämpligt på nätet för endast 175:-

 

Med dom på fötterna och så traska omkring med gräsklipparen så blir det två flugor på smällen   

Jag ska i alla fall ge mig på motorreparation senare idag men det är så mycket annat på dagens agenda.

Men nu går jag händelserna i förväg, igen.


Det blev mest inomhus igår, gjorde klart månadens räkningar och så en hel del på sängen med att bryta och bända på benen och så ljudbok och Netflix på datorn.

Nu ser det ut att snöa på Island eller så är det aska som ramlar ned.


I alla fall så kom Inger hem och efter middag på rester, kycklinggryta med ris för mig och Inger åt nått annat men nu beklagade hon sig att hon måste laga mat idag. Slut rester i kylen.

Jag var inne och Inger ute och klippte gräset fast jag fick hjälpa till att dra igång den, aktade mig bara för att ta i för mycket och vrida på kroppen vilket jag inte ska göra enligt doktorn = kiropraktorn.

När jag låg på sängen bultade hon på fönstret och står där med en halvtrasig gräsklippare, handtaget 


Nu sprutar det lava igen så det står hett till. 
https://www.youtube.com/watch?v=7AdRsDhgQ_8


Jo ena sidan av handtaget var löst och jag trodde först att stången gått av men senare såg jag att den glidit isär vid en infästning.

Så med en insexnyckel gick det att laga och skruva ihop båda sidorna igen.

Gick senare isäng och på den hårdare sängen och har sovit gott, bara varit upp en gång och rört på mig samtidigt som jag passade på att kissa.

Vaknade 6 och steg upp men efter att ha pratat och rört mig lite gick jag isäng och gjorde mina övningar jag ska göra.

Upp en halvtimme senare och så frukost och läsa eller ögna igenom tidningen.


Full rulle på vår WhatsApp och med barnen. Bara Anders, Erik och Maria. Tomas är inte med i gruppen och Peter är ju i Riga.


Men Anders ska ju få hämta hem sitt nya barn idag.

 

Och det blir spännande och namnet blir Ahto.

Jag får se om han kommer förbi här då han passerar från https://www.allstar-ranch.com/allstar-sled-dogs/ som ligger uppe vid Tavelsjö/Rödåsel.

Det kommer nog att bli en kär vän och hoppas bara att det kommer att fungera bra med katten Lycka.

Men hon har ju vassa klor och nosen är ju ömtålig så det ordnar sig nog.


I övrigt kan det bli en skaplig dag med lite värme i eftermiddag och sol ska det bli och inte allt för blåsigt från norr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-28 08:15:15

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 1001,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 19 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NNE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 13,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
08:12
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
17:05
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
02:12
Temp - Min:
3,0 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1002,2 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1005,0 hPa
Klockan:
11:28
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
05:01
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:49
Sol ned: 22:25
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:36 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:45
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och mina bilder.

     


Nu längtar både jag och Inger till stugan och snart har hon semester, hon har hotat att kan jag inte sitta i bilen tar hon med mig på släpvagnen. Jag vet inte om vi tar med Lycka upp så hon får vara på ett vårkollo, hon gillar ju att vara där och springa lite fritt.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards