jans

Alla inlägg under oktober 2021

Av Jan Sandström - 5 oktober 2021 08:19

Tisdag den 5/10


Igår hände bajemig ingenting, eller jo vi fick upp en massa grejor upp på övre våningen, förrådsvinden.

Sedan gick Inger till jobbet och jag var själv med två katter och ute regnade det.


Skulle fota och lägga ut gamla datorspelsgrejor men jag kom inte så långt utan fastnade här i datorn och sedan blev det ju kaffe och matinéfilm.

Mer dator och så film med middag under kvällen.


Inger kom hem och så blev det sängen.


Har sovit gott och hela natten så före 7 var jag uppe igen och nu fungerar Facebook och allt det andra men att det låg nere igår kväll var inget jag bekymrade mig över.


Idag måste jag bara lägga ut de där gamla sakerna på Facebook för det kan ju vara någon som vill ha dem.

Promenad säger vågen och så mer stretching av ischiasnerven.


Idag ska det då inte regna men imorgon kommer nästa omgång. Skönt att det då inte kommer i vit version, SNÖ alltså.

 


Nu är det uppehåll men grått och inte mycket löv kvar på björkarna och dom löv som tidigare ramlar ned i stugan blåste antingen bort eller flöt bort av regnet.

  Jämför med stora bilden nedanför som visar idag.


10,4° och sydlig vind men som sagt inget regn men säkert blött ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-05 08:30:16

Temperatur: 10,8 °C
Lufttryck: 999,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från SSW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 9,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 24,0 mm
Månaden: 39,6 mm
Året: 444,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
08:19
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
04:11
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
02:55
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
09:56
Lufttryck - Max:
1000,1 hPa
Klockan:
03:40
Lufttryck - Max:
999,7 hPa
Klockan:
19:39
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
06:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:12
Sol upp: 06:59
Sol ned: 17:54
Skymning: 18:41
Dagsljus: 12:29 tim:min
Dag längd: 10:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:43
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och mina morgonbilder.

   


Den här blev suddig då jag fotade med mobilen genom fönstret.

       

Av Jan Sandström - 4 oktober 2021 08:54

Måndag den 4/10


Härlig måndagsmorgon med frisk luft   

Det blåser alltså en del här i Umeå idag.

Och så har jag "födelsedag" idag. enligt min webbsida där jag skrev "Lördag den 4/10 1997, Första ”riktiga” utedebuten".

Tänk va många år som gått sedan dess.


Men igår var en bättre dag fast jag var inte ut mer än då jag hängde upp ett par fågelautomater och tog ned regnvattentunnan som spolades ur.


Eljest var jag inne i värmen och vi plockade undan saker så nu är det klart för barnbarnen att komma med sin pappa Tomas.

 

Det är bara några småsaker som ska fixas till och det ska vara klart på torsdag då dom kommer upp från Jönköping.


Men nu är det ganska fullt i garaget med grejor som vi ska köra till återvinningen, gamla TV-spel, Gitarrhero med trummor, ratt och pedaler till datorn och annat.

Här i hallen ligger en hel del som ska baxas upp på vindan, trädgårdsdynor, min bilbana som är ganska stor men de två översta kartongerna tillhör Anders.

   


Lite tid här vid datorn och så kom Anders och Atho förbi så det blev kaffe ute på altan, fast jag gick in igen då det var kallt.

Hade inte klätt på mig riktigt.


Soppa till middag medan vi såg om Schweiz natur, intressant och fin programserie som finns på Netflix.

Schweiz vilda natur heter den och jag blir sugen på att åka dit.

Efter det gick inger till sitt men jag satt och såg en film, action med Tom Cruise


Sedan blev det sängen och jag har sovit gott med fönstret på glänt så Gunnar har kunnat gå ut och kommit in blöt för att värma sig hos oss och sedan ut igen.


Det regnar och blåser idag, ganska mycket faktiskt.

Men +10,0° här utanför fönstret på läsidan då det är sydlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-04 09:00:16

Temperatur: 10,7 °C
Lufttryck: 995,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 9,7 m/s från SSW,
i byarna 12,2 m/s
Kyleffekt: 7,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 2,7 mm
Dygnet: 19,2 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 31,5 mm
Året: 436,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
04:11
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
19:33
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
08:45
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
05:58
Lufttryck - Max:
997,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1005,6 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
06:41
Lufttryck - Min:
997,3 hPa
Klockan:
23:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:09
Sol upp: 06:56
Sol ned: 17:58
Skymning: 18:44
Dagsljus: 12:35 tim:min
Dag längd: 11:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:13
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder ser ut så här.

            

Av Jan Sandström - 3 oktober 2021 12:51

Nu glömde jag ju märka och kolla vilken som var min.
Får väl åka och köpa en ny.
 
Vi städar och det finns väl inget värde mer än nått gram guld i de här gamla sakerna.

Av Jan Sandström - 3 oktober 2021 09:32

Söndag den 3/10


Igår var en dag där det hände saker och ting.


Jag och Inger åkte till Ersboda där vi handlade lite på Jysk och Rusta innan vi skulle till Emil och hans 6-årskalas, då fick vi ett mess från en av sönerna om att inställa oss på ett visst ställe i Umeå.

Bara att köra dit och vi blev faktiskt andra bilen dit, bara maskinisten var där innan.

Sedan kom de andra och Emil fick en minst sagt annorlunda födelsedagspresent.

   

Tänk om man fått något sådant när man själv var liten, att sitta och köra en stor grävmaskin.

Fast köra fick han med ordinarie förares hjälp, sista kortet blev bara possering i hytten för foto.

 

Sedan kunde inte Peter hålla sig då han fick frågan om att prova på, vi höll nästan inte på att komma därifrån.  


Men jag och Maria smet iväg i min bil och hämtade den halvfärdiga tårtan hos henne och tillbaks till Marieberg där hon gjorde klart skapelsen.

 


Filmen blev inte så bra som jag hoppats på men visar ändå vad hon åstadkom.

Nu förstod jag hela temat på kalaset efter att ha kört "grävskopan" och fått tårtan.

Allt var ätbart men traktorerna var lite knapriga   och ljusen smakade inte gott.

Gott med kaffe och "tårta" och efter det fick Emil öppna paket och många paket.

 

Bilbana och två st. dessutom av samma fabrikat och en radiostyrd bil.

Farmor och farfar gav en pyssellåda och lite smått och mor gav ett varmt underställ.

Det blev en del annat av mindre värde som räkna och skriva-böcker m.m


Fast pappa Peter hade nog roligast med bilbanan. Jag hjälpte också till och Atho tyckte nog det var roligt med de små sakerna som kilade runt där.

   

Vi beställde pizzor till middag som Maria och Peter hämtade efter att Maria åkt och köpt en ny mobiltelefon, hon tappade ju den gamla i golvet på affären så fram och baksida minst sagt gick i bitar. Tur det finns plastfolie att linda in mobilen i.

Vi åt middag och till slut plockade vi ihop vårt och åkte hem men via Grubbe där vi stannade till i min hemgård och grattade Petra som fyllde 50 år igår.

 

Där fick vi träffa många av min bror Jerrys sida av släkten och Inger fick prata ett tag innan vi körde hem till oss.

Trött och slut men senare såg vi ändå de två sista avsnitten på Snabba Cach som även den hade ett lite oväntat slut men borgar för en ev fortsättning.

Och en sökning på nätet bekräftar att det blir så.
"7 juni 2021 — ”Snabba cash” får en säsong till, bekräftar Netflix. Den svenska originalserien gjorde stor succé när den hade premiär tidigare i år"


Det blev sängen och en stund med ljudboken, sedan har jag sovit gott och till efter 7


Idag blir det nog städa ute på tomten, men det överlåter jag till Inger, jag fortsätter helst här inne men ska nog ta mig en promenad idag innan regnet kommer.


För det ska bli regn och kanske mycket sådant.

 

Men nu är det uppehåll och Inger läxar upp en katt i köket, tydligen är Lycka uppe på bordet eller bänken   


Uppehåll var det och +9,3° men det blåser och ser inte så skönt ut där ute. Jag har ju mitt promenadband att ta till.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-03 10:00:16

Temperatur: 9,2 °C
Lufttryck: 1004,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från SSE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 415,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
00:55
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
16:26
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
05:58
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1005,6 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
19:21
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
03:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:06
Sol upp: 06:54
Sol ned: 18:01
Skymning: 18:48
Dagsljus: 12:42 tim:min
Dag längd: 11:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:37
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut hos oss denna söndagsförmiddag.

          

Av Jan Sandström - 2 oktober 2021 18:47

Tårta, presenter och pizza, sedan lek.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2021 08:58

Lördag den 2/10


Idag är det dubbla födelsedagar att uppmärksamma och den viktigaste först.

Det är Emil som blir 6 år idag så ett stort   

till han och farmor o farfar kommer upp med paket, fast det bleknar väl bort när farbror Erik kommer med sin grej.  


Sedan är det min brorsdotter som fyller xx för man talar ju inte om en dams ålder och nu är Petra gammal.    

Nåja men hon fyller 50 idag, lilltjejen så ett 

 

även till henne och vi kikar förbi snabbt under dagen men kommer inte in utan du får något i dörren.

D va D och nu över till gårdagens händelser.


Igår hände ingenting, nästan i alla fall.

Jag började kolla på om jag skulle komma åt mina gamla filer i datorn, allt som skrevs i programmet Works som jag började med.

Hade ju kvar CD med programmet och installerade det i min gamla laptop som är den enda med 32-bitars system.

Works 8 funkar endast på det och visst kom jag åt vissa av filerna men kunde ändå inte spara då jag inte har Word och Excell på den.

Men till slut fick jag tips på nätet om Works 9 som fanns att hämta gratis på nätet.

Fast det funkade inte heller fullt ut men ändå bättre, så jag fortsatte leta på nätet och hittade ett program som heter LibreOffice Base.

Det kunde läsa alla ordbehandling och kalkylfiler samt spara i Office-format.
Men Publicher-filer har jag gått bet på och inte kunnat öppna men det är tydligt ett allmänt problem då det programmet i nyare versioner inte är bakåtkompatibelt. Av någon outgrundlig anledning.


Men jag hann även med att städa ur "mitt" sovrum eller där jag tillfälligt brukar sova och är Anders gamla rum.

Baxade in en säng som stod ute i verkstan genom trånga passager förbi frys och annat bråte. Men största hindret var nog Lycka som skulle vara med överallt och runt fötterna på mig.


Nu fattas bara sängben men dom ska vi köpa på Jysk idag då vi ska upp till Emils kalas.

Faster Maria har bakat en tårta men jag gissar att hon kommer att ta bra betalt för tårtbitarna då hon igår tappade sin mobil i golvet och behöver en ny sådan. Det är sådant som kan hända och händer.

Jag tappade förresten min telefon ned i toaletten men hade sådan flaxtur att den landade tvärs över någon cm över vattenytan.

Det är sådant som kan hända och händer ibland men väldigt sällan.


Inger kom hem och det blev god soppa till middag och vi såg två avsnitt på Snabba Casch, efter det såg jag en SciFi och även den från Netflix.

Den heter 

Archive

och slutet var verkligen överraskande oväntat.


Det blev sängen och jag har sovit skapligt gott, Gunnar började ligga hos mig innan han gick över till Inger och senare ut i regn och ruskvädret.


Igår regnade det men inte idag, nu är det bara blåsigt och HÖST.

+10,4° utanför fönstret och gråmulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-02 09:15:15

Temperatur: 10,9 °C
Lufttryck: 1003,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 7,2 m/s från S,
i byarna 9,9 m/s
Kyleffekt: 8,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,9 mm
Gårdagen: 6,0 mm
Månaden: 9,9 mm
Året: 414,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
02:09
Temp - Max:
11,5 °C
Klockan:
15:07
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
01:21
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
02:17
Lufttryck - Max:
1003,9 hPa
Klockan:
09:09
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
03:34
Lufttryck - Min:
1002,5 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:04
Sol upp: 06:51
Sol ned: 18:05
Skymning: 18:51
Dagsljus: 12:47 tim:min
Dag längd: 11:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:06
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut en gråmulen höstdag.

         

Av Jan Sandström - 1 oktober 2021 07:54

Fredag den 1/10


Ny månad är det och nytt kvartal, således ny tandborste för mig.


Men igår då?

Jo då gick jag en promenad

 

och det var ganska skönt ute.


Här hemma blev det en stund på soffan med ljudboken och så tid här vid datorn där jag letade och sammanställde information om vad vi gjort på huset under åren från 1985 då vi köpte det.

Tänk att vi gav hela 340 000:- för det. Men då behövdes renoveringar redan då och pappa hjälpte till med att måla och tapetsera här inne.

Jag hyrde en golvslip och gick över alla parkettgolven som sedan lackades.

Tog upp en öppning i ena sovrummet så att man kunde komma ned till de tillbyggda sovrummen utan att gå igenom tvättstuga och pannrum.

Men jag fick bygga en ny matkällare då den gamla blev en del av hallen.


Och så fick jag ett uppdrag av dottern Maria att göra en (piiiiip) till imorgon lördag då barnbarnet Emil fyller år. Vilket jag givetvis ställde upp på och färdigställde.


Inger kom hem och senare blev det middag, Restlaxpaj, kokt korv och sallad.

Till det såg vi två avsnitt av Snabba Cach som finns på Netflix.


Det blev sängen och jag har sovit gott inatt, nåja nästan gott i alla fall.

Steg upp efter att Gunnar kommit in och värmt sig mellan mina ben, blöt var han då han kom in.

Så lite drygt 7 steg jag upp och ute regnar det och det ska regna idag.

För mig blir det en innedag och ska jag promenera blir det på bandet här inne.

Konstigt nog är det mycket jobbigare än att gå ute så 20 minuter är som en hel timme utomhus.

Men det lutar lite så det är som att gå i uppförsbacke hela tiden. Kanske skulle det gå att lägga in något under i bakkant så jag orkar gå ett helt serieavsnitt på datorn jag brukat titta på när jag går här hemma.


Regn ute är det ju och +7,5° utanför fönstret, mörkt och det blåser lite.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-01 08:00:15

Temperatur: 7,9 °C
Lufttryck: 1006,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från SE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 6,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 1,5 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 407,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
12:36
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
02:17
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
00:58
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,9 hPa
Klockan:
07:49
Lufttryck - Min:
1011,0 hPa
Klockan:
23:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:01
Sol upp: 06:48
Sol ned: 18:08
Skymning: 18:55
Dagsljus: 12:54 tim:min
Dag längd: 11:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut i mörkret.

   


Regnet har sencurerat husvagnen   

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards