jans

Alla inlägg den 10 oktober 2021

Av Jan Sandström - 10 oktober 2021 18:12

Det ser inte bättre ut än att nu har väderstationen havererat helt.
Den slocknade ju för något år sedan men jag fick igång den, eller den började fungera igen efter att jag plockat ned allt.
Ingen aning vad som då hände men nu får jag inget liv i den, kanske om jag klättrar upp på taket och skruvar ned den så jag kommer åt givarna.
Men tills vidare vet jag inte om det regnar ute eller inte, inte heller om det blåser.
 
Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Väderstationen verkar ha
havererat totalt nu
så inget väder tills vidare.

Aktuella värden:
<#update>

Temperatur: <#temp> °C
Lufttryck: <#press> hPa och <#presstrendenglish>
Luftfuktighet: <#hum> %
Vindstyrka: <#wspeed> m/s från <#wdir>,
i byarna <#wgust> m/s
Kyleffekt: <#wchill> °C
Inne hos oss. Temp: <#intemp> °C Fukt: <#inhum> %


Nederbörd.

Timmen: <#rhour> mm
Dygnet: <#rfall> mm
Gårdagen: <#rfallY> mm
Månaden: <#rmonth> mm
Året: <#ryear> mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
<#tempTH> °C
Klockan:
<#TtempTH>
Temp - Max:
<#tempYH> °C
Klockan:
<#TtempYH>
Temp - Min:
<#tempTL> °C
Klockan:
<#TtempTL>
Temp - Min:
<#tempYL> °C
Klockan:
<#TtempYL>
Lufttryck - Max:
<#pressTH> hPa
Klockan:
<#TpressTH>
Lufttryck - Max:
<#pressYH> hPa
Klockan:
<#TpressYH>
Lufttryck - Min:
<#pressTL> hPa
Klockan:
<#TpressTL>
Lufttryck - Min:
<#pressYL> hPa
Klockan:
<#TpressYL>


Dagens sol och måntider.

Gryning: <#dawn>
Sol upp: <#sunrise>
Sol ned: <#sunset>
Skymning: <#dusk>
Dagsljus: <#daylightlength> tim:min
Dag längd: <#daylength> tim:min
Morgondagen: <#tomorrowdaylength>
Måne upp: <#moonrise>
Månfas:
<#moonphase>
Moon
Måne ned: <#moonset>
Av Jan Sandström - 10 oktober 2021 10:43

Någon tempgivare har registretat detta.

-102.9°C
70%
2021-10-06 08:51

Kanske därför det var golvkallt där.

Av Jan Sandström - 10 oktober 2021 08:12

Söndag den 10/10


Igår en helt ovanlig dag för mig och oss, snart mitten på oktober och nästan en sommardag i stugan dit vi allihopa (nästan) åkte.

     

Inger gräddade först plättar till Alex och Harry men även Tomas, jag och Inger djälv fick äta dem med sylt och grädde.

Det var innan Erik kom med Maria, Anna och Emil.


Det märktes att barnbarnen är äldre för dom lekte gott tillsammans och överallt. 

 


Jag grejade på med ett och annat och plockade ihop allt eftersom de små drog fram men hade även tid att sitta ned med familjen och äta parisare, hamburgare och grillkorv.


Tittade på aspen som varit dör i toppen

 


och något har hänt långt där uppe på stammen så att toppen dött.

Hackspett eller blixtnedslag? För jag tror inte att bävern kan klättra i träd. 

 


Även en björk är torr i toppen men den ska fällas tids nog och bli till ved.

 



Men sommardagarna är korta i oktober så solen började dala och vi packade ihop för att åka hem.

Här hemma stoppade Tomas och Inger de små i badet så nu är det rummet tvättat från tak till... Överallt var det blött tror jag och så var det när våra barn var små och det var två trötta barn som slocknade ganska fort.


Jag började se en Italiensk film men stängde och Tomas loggade in på ViaPlay där vi såg 

Suedi

En småkul film och efter den blev det sängen och jag har sovit gott inatt men drömt en massa knasigheter.

Vaknade före 6 men låg kvar och somnade nog om en stund innan jag steg upp före 7.

Dusch och skruvade upp takfläkten i köket.

Tog ju ned den för att byta ut mot den från stugan.
Stugfläkten har ju snurrat på i många år medan den i stan knappt användts så nu ska jag skifta så att användningen blir mer jämnlik.

Jag gjorde monteringen tidigt då strömmen ligger på samma säkring som min dator och annat kontoret.


Idag får vi se vad det blir på dagordningen, ingen aning vad och om Tomas har något på schemat.

Eljest kanske jag/vi rullar fram alla vinterhjul som finns här men tror inte jag ids byta, eller det beror på om bilen är hemma och om regnet uteblir.

Det kan bli några stänk idag enligt prognoserna men vi får se.


Nu har jag 9,3° utanför fönstret, blött och gråmulet men vindstilla.

Väderstationen visar, Ingenting för den datorn stängdes också av då jag bröt strömmen och nu vill den inte starta igen.

Så tills vidare blir det inget väder idag     


Men så här ser mina morgonbilder ut.

       


Nu är den här kameran igång igen och det verkar vara dimma över åkrarna.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards