jans

Alla inlägg den 26 oktober 2021

Av Jan Sandström - 26 oktober 2021 08:37

Tisdag den 26/10


Igår tog jag det lugnt och låg på sängen då det ringde på dörren.

Det var grannen Christer som kom och undrade om jag levde, han har inte fått uppdatering av min blogg på Facebook på 3 dagar.
Men nog har jag skrivit mina inlägg fast inte helt 100 på att det delats ut på Facebook som det ska, något jag måste kolla idag.


Sedan ringde det igen på dörren men då var Inger hemma igen efter att ha fått rycka in och jobba en halvdag, på sin lediga dag men det blir ju fina övertidstimmar att ta ut senare.

Men det var grannfrun i nummer 17 som ville låna ström, så jag tappade upp en kopp åt henne      

Nä hon körde sin flistugg och fått stopp i den och när hon skulle backa så gick deras säkring. Hon undrade om jag hade något uttag med 16A eller till nöds T10A, alltså trög säkring.

Jag har bara tröga säkringar i hus och stuga och när vi provade mitt uttag på garaget så var motorn fast och inget rörde sig.

Efter en massa jobb där hon gjorde det mesta med skruvmejsel, stämjärn och annat så lyckades vi få lite glapp bland kvistar som satt fast och så släppte proppen.

Hon kunde fortsätta med riset och jag återgick till min säng och Wallanderfilm som jag sett på.


Till slut blev det middag, stekt falukorv och blomkålsstuvning och så en massa grönsallad.

Vi åt medan vi såg ett par avsnitt av

Mer panik i tomteverkstan


Inger gick till sitt och jag fortsatte se min Wallander och Afrikanen tills klockan blev 21 och vi såg

Bonusfamiljen på SVT1 och den finns även på SVTplay.


Det blev kväll och sängen där jag sovit gott.

Vaknade efter 7, närmare halv åtta då jag steg upp.

Larm från kylskåpet som sa att det var för varmt.

 

Tänkte att Inger inte stängt dörren men den var stängd och skumt varmt inatt eller på morgonsidan.

Var dörren nu stängd så borde den kyla hela tiden och inte vända uppåt halv åtta då ingen öppnat kylskåpsdörren.

Jag har kollat och slagit på Super som finns på den och nu sjunker då tempen.

 

V, Kylskåpet, K5, 9.5°C, 20%, 2021-10-26 08:56
 
Men jag har haft kontakt med barnen och kan få hjälp att flytta allt till kylrummet OM det nu är fel på kylskåpet då jag har fel på min rygg.
Fast det verkar fungera än så länge så jag avvaktar tills vidare.
 
Så blir det inte kylskåpsproblem så dyker det nog upp något annat idag lika säkert som att det händer något annat.
 
Eljest blir det till att ta det lite lugnt även idag, kanske blev det mycket igår med flistuggen eller så har jag legat för still eller krokigt inatt för jag hade ont i morse.
Dock inte så jag behöver ta Alvedon, det tar jag en då jag går till sängs.

En långsam promenad på bandet gör gott för jag vågar inte gå utomhus då det tydligen är ganska halkigt på gator och vägar idag.


Just nu -0,2° utanför fönstret och vimpeln hänger slak utmed stången, aningen ljust så det kan bli en skaplig dag.

Men yr spår lite nederbörd i eftermiddag OCH imorgon.

Dom har nya diagram men jag får inte upp dem på min webbsida utan bara länkar men så här ser det ut nu.

   


Min väderstation visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-26 09:00:16

Temperatur: 0,0 °C
Lufttryck: 998,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 119,4 mm
Året: 524,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
08:45
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
14:17
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
05:31
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
23:42
Lufttryck - Max:
1000,6 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1006,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,1 hPa
Klockan:
07:15
Lufttryck - Min:
1000,4 hPa
Klockan:
23:09


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:11
Sol upp: 08:02
Sol ned: 16:43
Skymning: 17:33
Dagsljus: 10:22 tim:min
Dag längd: 08:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:59
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 15:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser bilderna ut idag.
          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards