jans

Alla inlägg den 19 oktober 2021

Av Jan Sandström - 19 oktober 2021 08:58

Tisdag den 19/10


Igår skulle jag fixa framlyset på Ingers cykel, och det var lätt och fort gjort.

Tog in cykeln i hallen där det var varmare och så satte jag fast batterilyset i hållaren, generatorn hon försökt med används inte och funkar inte så jag borde kanske skruva loss den.


Sedan snöslungan som vägrade starta och jag misstänkte nått fel på den där startnyckeln man ska stoppa in i ett hål.

Utdragen så kortsluts tändningen, brukar vara så och då går ju inte motorn.

Så jag skruvade ut tändstiftet som inte såg dåligt ut och gav gnista fast en konstig sådan så då blev det blästring av stiftet.

Tryckluft och punktblästern och då blev tändstiftet som nytt igen.

Borsta bort ev blästersand och lite olja på gängen, dit med stiftet och motorn startade direkt på första försöket så den fick stå igång en stund så att motor och olja blev varma.


Körd in i garaget igen och skruvade ur pluggen så oljan kunde rinna ut. Så fick den stå ett bra tag medan jag drack kaffe.

Fick SMS om att mitt paket fanns att hämta men först lunch, Inger hade gått till jobbet.


Jag gick en liten omväg runt Noliaområdet till Preem där jag hämtade ut grejorna från Classe.

Snabb leverans då jag skickade beställningen på söndag eftermiddag och måndag var paketet här. Dessutom med Posten som levererat det.

 

Fyllde olja i slungan och kollade snäckväxeln där fram, behövdes mer olja även där och hittade en som passade på hyllan.

Svårt att få bort pluggen och svårt att fylla, dessutom visade det sig senare att jag fyllt lite för mycket så jag ska dubbelkolla idag och se om jag får suga upp lite.

Det tog tid att fylla en liten tratt som det sakta droppade ned från och jag fick ju göra det några gånger.


Fint väder ute och jag satt ute med eftermiddagsfika tillsammans med Gunnar och alla småfåglar i automaterna. Riktigt mysigt men solen dalar fort och det blir lika fort kallt.

Så jag gick in och såg matinéfilmen på SVT1

Sedan lite pyssel i garaget innan jag gjorde middag, det fick bli ett paket nudlar med currysmak och en tallrik råkostsallad.


Fick mess från Anders som fått sina fasadlampor monterade så nu har han ljust även på den sidan då han går till kontoret, sitt jobb i sin gäststuga. Det blev riktigt bra.

 


Ännu senare blev det film från Netflix och kaffe.

Ännu ännu senare startade jag Mördare utan ansikte av Mankell på SVTplay och ett litet glas vin.

Men det blev bara de två första delarna innan jag släckte och då var Inger hemma.

Det blev sängen med ljudboken en stund och sedan har jag sovit gott med öppet fönster. 

Men vid 3-tiden gick jag upp och kissade, såg att det var nästan 4 grader kallt så jag stängde fönstret och somnade om.


Upp klockan 7 då Inger gick till jobbet, dusch, frukost, tidning på nätet. Mejlade Benny som skrev kåseriet och så klädde på mig.

Nu bloggen och sedan göra i ordning körkortsfotot på Inger som jag tog av henne igår.


Göra klart snöslungan och så borde jag ta en promenad INNAN ovädret brakar loss med regn och snö och allt däremellan.

Det lär bli halt på gator och vägar så ta det lugnt där ute i trafiken.


Nu har jag -3,9° utanför fönstret och vimpeln hänger rakt ned och solen skiner, det ska svänga till några plusgrader innan regnet.

Väderstationen visar att solen värmer.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå


Aktuella värden:
2021-10-19 09:30:14

Temperatur: 0,3 °C
Lufttryck: 1018,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 86,7 mm
Året: 491,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
13:17
Temp - Min:
-5,8 °C
Klockan:
07:16
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
04:50
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
23:05
Lufttryck - Min:
1018,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
985,4 hPa
Klockan:
22:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:52
Sol upp: 07:41
Sol ned: 17:06
Skymning: 17:55
Dagsljus: 11:03 tim:min
Dag längd: 09:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:34
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Så här fint är det nu på morgonen.

 


Is på dammen.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards