jans

Alla inlägg under oktober 2021

Av Jan Sandström - 17 oktober 2021 08:54

Söndag den 17/10


Det blev ett lite sent inlägg nu, dels sov jag länge och så ringde Tomas och pratade bort en kvart-20 minuter.


Igår en lugn morgon och efter lite koll med Stockholmsgästerna blev det inget med dem och i stugan hade vi snö.

   

Inger såg att vi ska få kallt så det blev en snabb tur upp till stugan där jag först körde till snön på bilplatsen, tog spaden och drog bort det värsta från plattor och planerade gångvägar.

Ställde undan saker som väderkvarnen och så skruvade jag upp takfläkten jag tog upp härifrån huset, den går mycket tystare än den vi hade i stugan och här kör vi sällan den. Mest bara sommartid när det är varmt och vi vill ha cirkulation på luften.

I stugan har vi ju braskaminen vars värme vi vill sprida när vi sitter och ser på TV.


När vi var klara fick jag hjälpa Inger med lövkorgen in i bilen, den var verkligen tung men skönt att hon själv inte blev kvar där i leran då hon fastnat några gånger.

Det har hänt att hon fått lägga ut plankor att gå på lerjorden.


Med bagaget fullt med morötter och några av mina verktygsmaskiner åkte vi hemåt men svängde av in till Prästgården i Tavelsjö.

Vi skulle fika och det blev kladdkaka, kaffe o te till bra pris, lågt alltså.


Hem och här började Inger spola av morötterna så att minst 75% av vikten försvann, korgen vägde inte mycket efter tvätten.

Jag försökte spola av bilen men handtaget till högtryckstvätten blev inte bättre efter mitt försök att laga.

Tog med en gammal slang med fast handtag men såg att den inte passade här hemma, till den i stugan passar den då jag tidigare bytt till modernare där.

Men spolade ändå av värsta leran och blev blöt upp till armbågarna i kallvatten.

Sedan drog jag fram släpvagnen och bytte till vinterdäck på den, städade undan i cykelboden och körde in snöslungan på plats så nu är det klart för vintern.

Nåja jag ska varmköra slungan och byta olja men behöver troligen köpa en dunk då jag tror jag hade ganska slut efter oljebytet på min MC tidigare i höst.


Inne blev det dator och lite av varje innen jag värmde middagsmaten, rester på köttfärslimpan vi åt tidigare och stekte ett par potatisar, råkostsallad och så en öl till medan vi såg fjärde och sista avsnittet på 

Schweiz vilda natur

Sedan blev det en ny serie om mord på en u-båt.

Vigil – död man ombord, Brittisk thrillerserie

Den sändes på SVT1 och sedan såg jag att avsnitt två fanns på SVTplay så vi såg det också.


Sedan blev det sängen och natt och jag har sovit gott och länge.

Vaknade och gick upp vid 7 för att kissa och sedan isäng igen ända till 8.


Dusch, frukost och prata med Tomas i telefon.

Idag blir det väl fortsätta städa i garaget och lite av varje. Kanske en del ute då det ska bli en fin dag med sol.


Just nu +2,8° och sol men det blåser så det är kanske inte så skönt där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-17 09:45:15

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 995,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 6,3 m/s från WNW,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 86,7 mm
Året: 491,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
09:42
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
16:33
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
06:54
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
02:08
Lufttryck - Max:
995,6 hPa
Klockan:
09:00
Lufttryck - Max:
992,6 hPa
Klockan:
23:24
Lufttryck - Min:
992,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
983,6 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:46
Sol upp: 07:35
Sol ned: 17:13
Skymning: 18:01
Dagsljus: 11:15 tim:min
Dag längd: 09:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:43
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilder.

          

Av Jan Sandström - 16 oktober 2021 09:11

Lördag den 16/10


Igår fortsatte jag plocka i garaget, lite här och lite där och det syns nästan inte att jag varit där ett par timmar.

Tog ut batteriet från min MC så nu är den vinterförvarad här ute i cykelboden.


Inger lagade mat och senare på eftermiddan kom Anna, Emil och hans morföräldrar.

Prat prat prat, lek på köksbordet

 

och till slut mat och efterrätt, äppelpaj med vaniljsås.

Emil tyckte att våra potatisar var godare än dem i skolan och klart är väl det när dom vuxit i vårt eget land.


Till slut skjutsade jag dem till ladan, ishallen här i stan som nu heter något konstigt. Inte lönt att lära sig vad för nästa år heter den något annat.
Skulle det inte vara en bra affärsidé att sälja namn på flygplatser, järnvägsstationer, sjukhus och allt. Stat och kommun skulle kunna få in massor av pengar.

Tänk om man skulle döpa Globen i Stockholm till något, kulan eller bollen skulle passa fint.     

Det gick i alla fall fint att köra dit och lämna av familjen Pitkänen men hem var det värre att ta sig.
Folk på väg över ett övergångsställe, bilar i cirkulationsplatsen så det blev stopp och kö ända ned till kyrkbron, 800 meter är kanske inte så långt men här i stan är det en bit.


Här hemma började jag se säsong två av 

Another Life

och jag han se några avsnitt innan det blev dags att åka och hämta.

Jag oroade mig lite för hur jag skulle hitta dem och parkera men det gick över förväntan.

Körde in på parkeringen och hittade en P-plats alldeles utanför ingången.

 

Försökte ringa Anna men fick ett mess tillbaks att hon inte skulle höra något i mobilen.

Skickade mess att jag stor alldeles utanför och skulle skicka en bild, den ovan så hon skulle se var men då kom dom just.

Skjutsade hem dem och senare kom nog Peter hem. Han var också och jobbade på matchen som tyvärr Björklöven vann över HV71.

Själv bryr jag mig inte men mina gäster som kommer söder ifrån. 


Var hemma vid 22 och den här körningen var det i stort sett ingen trafik och jag gick isäng ganska tidigt efter lite koll i datorn.

Ljudboken och så öppet fönster fast det var runt noll och snöglop i luften.

Tidigare kom det lite snö men det har tinat bort igen här i stan.


Har sovit gott och låg kvar fram till nästan åtta.

Idag blir det lite mer plock i garaget och sedan får jag väl se vad det blir och tänkt att bli. Skotta snö i stugan kanske.


+2,4° utanför fönstret och det blåser en nordlig vind, grått men inte så mörkt men väder att vara inne.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-16 09:30:16

Temperatur: 2,6 °C
Lufttryck: 986,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 5,8 m/s från WNW,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: -2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 15,9 mm
Månaden: 86,7 mm
Året: 491,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
06:57
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
02:45
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
20:45
Lufttryck - Max:
986,2 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
989,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
983,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
982,3 hPa
Klockan:
12:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:43
Sol upp: 07:32
Sol ned: 17:16
Skymning: 18:05
Dagsljus: 11:22 tim:min
Dag längd: 09:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:48
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilder jag sparade tidigare i morse då jag låg kvar i sängen.

   


Trodde att snön kanske skulle ha tinat bort så jag parade tidigare men snön ligger fortfarande kvar ser jag.

      

Av Jan Sandström - 15 oktober 2021 08:28

Fredag den 15/10


Igår så regnade det och jag började städa en arbetsbänk i garaget.

Fick den ren och tom så då blev det reparation av högtryckstvättens spolhndtag, men vet inte om jag fick till den.

Det får jag se då jag kopplat på vattnet och provsprutar.

Eljest kan jag beställa nytt handtag och/eller packningar hos Classe.


Nästa projekt blev mutterdragaren till tryckluften, det nya stora som hängde sig och inte gick att slå ifrån.

Startknappen stannade i intryckt läge.

Plockade isät hela maskinen, med visst besvär och fixade den, I alla fall vet jag nu hur det fungerar och hur jag enklare kan öppna och åtgärda om samma fel uppstår igen.


Efter det satte jag mig i soffan med en nyinköpt bok jag fick hem med apoteksvarorna förra veckan.

Ja till njutning

Jag får väl se hur den är och jag orkade inte så många sidor.


Senare middag och vi såg ett avsnitt om Schweiz vilda natur som finns på Netflix.

Sedan kaffe och kaka då vi satte på en film som just börjat på kanal 8, tror jag.

Men även den på Netflix utan reklam så fast vi startade en kvart efter TV-start så var den slut långt före TV.

Kvinnan på tåget men jag upplevde filmen som rörig och osammanhängande, i alla fall mer än första halvan på filmen.

Men det var kanske för att jag drack två glas vin till maten och efteråt.

Fast jag har ibland svårt för filmer som hoppar fram och tillbaks i tiden men kanske skulle det bli bättre om jag såg den igen.


Det blev kväll och sängen, varmt ute så öppet fönster och Gunnar som låg inne hela gårdagen var ute av och till.

Har inte så stor koll då jag sov gott inatt.


Upp straxt före 7 och både frukost, dusch och tidning avklarat.

Tidningen, jag VK skriver om 

SMHI varnar för snöfall: Kan komma en decimeter

Men det tror jag inte blir för i så fall bör det bli kallare eljest blir det nog mest slask så det är +8,9° utanför fönstret.


Idag fortsätta lite i garaget, sedan får vi gäster till middan, Peter med familj och Annas föräldrar.

Sedan åker Peter till jobbet på "ladan" eller ishallen här i stan och lite senare skjutsar jag  Emil, Anna och föräldrarna dit då de ska se på hockey.

Efteråt får jag hämta och skjutsa hem dem då Peter jobbar och ska plocka ihop kameror och sladdar.


Fullbokad hela dagen alltså. Och ute är det nu +9,0° men inget regn ännu. Svag vind och mulet men vad kan man vänta sig när halva oktober har gått.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-15 08:45:14

Temperatur: 9,4 °C
Lufttryck: 984,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från SW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 7,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 69,3 mm
Året: 474,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
02:45
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
22:57
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
07:13
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
05:41
Lufttryck - Max:
989,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1009,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
984,0 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Min:
988,7 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:40
Sol upp: 07:29
Sol ned: 17:20
Skymning: 18:08
Dagsljus: 11:28 tim:min
Dag längd: 09:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

 


Fåglarna gillar dammen och vatten i trädgården.

        

Av Jan Sandström - 14 oktober 2021 08:28

Torsdag den 14/10


Igår var en fin dag med sol och skapligt varmt även om det var frost på morgonen.


Jag började med att skruva, svetsa och skruva i broderns snöslunga och det gick fint, någa lite besvärligt var det att få på drivremmen men till slut gick det och i min diverselåda hittade jag några bultar som passade.

Man skulle ju kunna tro att Stiga som är svenskt skulle vara just svenskt men varför har man i så fall tumgäng på alla bultar.

I stort sett alla snöslungor jag skruvat i har tumgängning så jag tror att man helt enkelt köper in från andra sidan havet.


Men till slut rullade jag ut den och startade, den gick fram och bak och slungan snurrade så Jerry fick ett SMS om att hämta vilket han gjorde.

Men innan dess åkte jag iväg och lämnade tillbaks bilbarnstolarna vi hyrde av 

Hyra barnvagn i Umeå

Det var enkelt och inte alls dyrt så får du gäster med mindre barn så ta kontakt och hyr grejorna av Elin.

Vi hyrde två Britax bakåtvända barnstolar men hon verkar ha det mesta att hyra ut.


Efter att ha lämnat igen stolarna åkte jag och tankade bilen och dunkar, det blev dyrt.


Hem och börja med däckbyte på bilen och när jag hade två hjul klara och det tredje i luften kom Jerry för att hämta slungan och det blev prat ett bra tag där ute på gatan.

Sedan bytte jag de två som var kvar, efterdrog och plockade undan lagom till en kaffetår ute på altanen innan vi åkte iväg till flygplatsen för att hämta mormor o morfar Pitkänen.

Det är Annas (Emils mamma) föräldrar som kom upp med flyg för att vara här ett tag men dom bor hemma hos Peter med familj.

Trevligt att få träffa dem för det är några år sedan sist. Det var ju nån liten grej som kom emellan. Corona.


Vi åkte hem och mer kaffe ute på altanen men solen dalade bakom grannens hus och då blev det fort kallt och eländigt så vi gick in.

Jag gick in och lade mig på soffan, Inger gick ut igen och plockade grejor på tomten, alltså inte löss i skägget   utan leksaker i trädgården.


Sedan blev det middag och TV i vanlig ordning, vi såg naturprogram om Schweiz.

Schweiz vilda natur

som finns på Netflix. Jag blir sugen på att åka dit men vi har ju berg på närmare håll och det är i Norge.

Efter det en Sch-fi och en komedi om ett par som skippar alla mobiler och nät för att åka till en stuga utan kontakt med omvärlden just som utomjorden invaderar.

Små lurviga sittpuffar som suger etanol från spritflaskor och bensintankar.

Den var väl sisådär och medelmåttigt betyg av mig, inte lönt nämna titeln som jag inte ens kommer ihåg nu.


Det blev sängen och jag har sovit gott även om fönstret varit stängt.

Kallt ute så Gunnar har sovit inne hos oss inatt.

Upp straxt innan 7 och då var det frost där ute.


Idag blir det väl städa på dagordningen gissar jag, har då inget annat jag direkt kommer på att jag måste göra.


Nu +4,0° utanför fönstret och det regnar lätt. Blåser lite gör det också.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-14 09:00:10

Temperatur: 5,6 °C
Lufttryck: 1001,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från S,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 66,0 mm
Året: 471,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
05:41
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
06:24
Lufttryck - Max:
1009,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,5 hPa
Klockan:
11:20
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Min:
1006,7 hPa
Klockan:
00:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:38
Sol upp: 07:26
Sol ned: 17:23
Skymning: 18:11
Dagsljus: 11:33 tim:min
Dag längd: 09:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Jag trodde att YR tagit bort prognoserna jag har på min webbsida.
  Men idag är det som det ska vara igen.

Meteogrammet: Umeå Kommun


och morgonbilderna.

         

Av Jan Sandström - 13 oktober 2021 08:32

Onsdag den 13/10


Igår var det mer eller mindre full rulle här hemma.

Men morgonen började lugn och fin med sol ute och mys i sängen med farmor.
 


Dom lyssnade visst på musik.

 


Lite pyssel och så kom barnen, först Maria på cykel sedan Erik och så Peter o Emil.

Anders hade min garagedomkraft men en liten gammal fick duga till Peter och jag hjälpte till lite med hans byte till vinterdäck.

Fint väder så vi var ute mest hela eftermiddan i nästan sommarsol, det var då varmt och skönt och senare kom Anders med sin Atho.

Han och barnbarnen blev glada och lekte.


Sedan blev det middag och Tacos.

 


Alla sa hej då till broder Tomas och brorsbarnen Harry och Alex.

Jag och Inger skjutsade ned dem till tåget och de små var förväntansfulla inför tågresan söderut.

 

19:38 avgick det och vi åkte hem.

Inger satte sig och lyssnade på nån fotboll och jag i soffan med fortsättning på en italiensk film jag börat på tidigare.

Min bror, Min syster som finns på Netflix och är en ny film från 2021 

Därefter blev det sängen och en stund med ljudboken.


Har sovit gott så 7 var jag uppe igen, startade datorn och duschade.

Men när jag kom tillbaks så stod datorn och tuggade på med det här.

 

Inget hände på ett bra tag så jag bröt strömmen och startade om och då gick det bättre.

Disken är på 3 TB men jag har inte fulle 1 TB data på den och det är bakupper och sparade CD med program för installationer.

En nu gammal disk så inte förvånad om den rasar helt och då är jag ett steg närmare en dockningsstation och bara använda min laptop. Då blir det bara två SSD-diskar kvar i stationära datorn och min DVD-spelare m.m

Men nu fungerar den då så länge.


Idag är det lungt, tyst och tomt här i huser efter nästan en vecka med barnbarnen här och jag hoppas Tomas fick en fin "semester" hos oss.

Fast det tror jag för han flaggade för fler besök nu när han testat att åka tåg med dem.


Jag har tänkt meka med snöslungan och försöka få den i ordning, kanske hinner byta däck på min bil och olja i min snöslunga.

Senare blir det att åka iväg och lämna tillbaks bilbarnstolarna, ska se om jag får tag på en skruv till broderns snöslunga, den jag mekar med och så hämta Anna och Emil.

Då åker vi till flyget där vi hämtar hennes föräldrar tillika Emils mormor o morfar som ska vara hos dem några dagar.

Peter jobbar idag då det är nån hockey någonstans mellan Sundsvall och Luleå, han står ju och sköter en filmkamera eller sitter i bussen för att regigera och vad han nu gör.


Fullt upp alltså och så ser jag att YR slutat serva mig med väderprognoser.

 

Mer jobb således men det här får vänta så länge.


Nu skiner solen och det ska bli en fin dag vad jag såg tidigare.

+0,2° och frost där ute, kallt inatt med ned till -1,6° (på marknivå) och i stugan ned till -4,5°

Vindstilla men solen värmer så det blir nog fint även idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-13 09:00:14

Temperatur: 2,9 °C
Lufttryck: 1009,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 64,8 mm
Året: 469,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
08:51
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
13:12
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
06:24
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
22:38
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
08:32
Lufttryck - Max:
1007,1 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1006,7 hPa
Klockan:
00:54
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
01:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:35
Sol upp: 07:23
Sol ned: 17:27
Skymning: 18:14
Dagsljus: 11:39 tim:min
Dag längd: 10:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut tidigare i morse.

          

Av Jan Sandström - 12 oktober 2021 09:29

Tisdag den 12/10


Idag är dagen då Tomas och barnbarnen Harry o Alex åkter hem igen efter nästan en vecka här hos oss.

Det blir både skönt och trist, tomt å... alldeles tyst.


Men igår började dagen med att jag tog en tidig promenad.

 

Jag hann i stort sett bara hem så kom dom.

Trädmarodörerna, dom som klättrar med sågen i träden.

Grannen skulle ta ned två björkar som skymt kvällssolen för oss i många år men det var inte därför dom skulle fällas.

 


Så barnbarnen fick klä på sig och vi gick ut och tittade.

 


Det där kanske är ett jobb för mig, så får de andra ärva ganska fort.  

 


Det räcker för mig att stå på en köksstol för att jag ska bli skrajsen.

 


Ha inte ljudet så högt för maskinen LEVER OM.


Jag passade även på att göra lite höst där ute, drog ut tryckluft och blåste vattenslangarna tomma och stängde kranen ut, regntunnan upp och ned och så rullade eller drog ut vinterhjulen på kärran.

Borde byta på min bil idag då det verkar bli skapligt väder.


Efter lunch åkte vi allihopa över till Anders i Stöcksjö, kaffe, Expresso och så kaffe på det för mig.

Atho var glad över att få besök av sina kompisar och Lycka kom och gosade i mitt knä en stund innan det blev dags att åka vidare.

Anders tog hunden och syskonbarnen i sin cykel och hojade iväg mot badplatsen.  

 


Vi andra åkte bil och där har man byggt en jättestor lek och gympark där vi och barnen fick klättra lite.

Lite med betoning på mig då.

 

På väg hem släppte vi av Tomas och barnen som skulle äta ute med Tomas gamla kompisar.

Jag och Inger åkte hem till oss och när barnbarnen ätit upp sin pannkaka åkte jag till stan och hämtade dem.

Här blev det sista delarna på "Rädda Joppe" som vi satt och såg till det blev dags för sängen, för de små då.


Jag såg lite om tungbärgare i Kanada och när ska folk lära sig köra och lätta lite på gasen ibland.

Sedan sov de små och jag o Inger såg sista delen på DEG. Men konstigt slut, enligt mig blev det liksom inget slut utan allt bara upphörde men det är väl gjort med tanke på en fortsättning gissar jag.

Det var någon annan serie vi såg för några år sedan som också bara liksom bröts mitt i handlingen.

För övrigt tycker jag att DEG var en flamsig och rörig serie, inte alls någon jag kan tänka mig se en gång till.


Det blev sängen även för mig och jag somnade men vaknade runt ett med att jag var pangförkyld, tät i näsan som rann, grötig och slemmig i halsen och mådde dåligt.

Fick köra upp sängen i mer sittande läge men somnade ändå efter två någon gång.

Vaknade och hade inga spår efter vad jag drabbades av, allergi kanske. I alla fall mådde jag bra då jag vaknade vid 7.

Låg kvar och halv åtta kom småtrollen tassande.


Ute gick solen upp och vår lönn vill jag inte ta ned utan den är fin och i fågelautomaten var Speedy eller Nörväckan som den heter.

 


Inger satte sig och läste saga eller var det nån video på plattan, hon har ju blivit ganska modern farmor.

 


Idag blir det väl lite jobb här, ska försöka byta däck på bilen och kanske får jag tid att kolla på och svetsa på Jerrys snöslunga.

Det sägs ju vara snö på gång nu till helgen.

Nä jag tror Tomas skojade för nu ser jag så inget sådant men däremot regn.

Fast imorgon ska det bli fint väder och då har jag i uppdrag att hämta mormor o morfar som kommer upp från Stockholm.

Det är alltså Annas föräldrar och Emils mormor o morfar.


Men idag kommer våra barn hit hem och vi ska ha en trevlig dag med mat och fika. Eller vad det nu är tänkt.

Jag bara hänger med.


I alla fall blir det väder då väderstationen kom igång igen, det måste vara nått glapp däruppe ovanför taket där enheterna sitter.

Nu skiner solen, +7,4° och vimpeln hänger utemd stången.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-12 10:15:12

Temperatur: 9,7 °C
Lufttryck: 1002,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från WNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 9,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 64,8 mm
Året: 469,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
16:07
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
07:28
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
21:23
Lufttryck - Max:
1002,4 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Max:
1003,2 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
01:56
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
22:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:32
Sol upp: 07:20
Sol ned: 17:30
Skymning: 18:18
Dagsljus: 11:46 tim:min
Dag längd: 10:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

         

Av Jan Sandström - 11 oktober 2021 07:01

Måndag den 11/10


Igår havererade väderstationen så jag vet inte vad det var för väder då   

Erik påstod att jag bara kunde titta ut genom fönstret men kan man lita på att man ser rätt då.

 

I alla fall så kom min bror med en trasig snöslunga som behöver svetshjälp och det ska han få.

Men då jag kollade och delade på slungan såg jag att den borde få nya drivremmar också.

 


Tomas och Inger tog barnen och åkte upp till kusin Emil där dom lekte hela eftermiddan.

Jag tänkte lägga mig en stund på soffan då Erik kikade förbi och vi hjälptes åt att byta till vinterdäck på hans bil, sedan spolade han av den så den blev grön och fin.


Lite datorpyssel, leta drivrem och annat och så kom barnbarnen med vuxna hem igen.

Tomas besökte någon kompis och vi gamlingar tog hand om de små, middag och så Rädda Joppe från 1985 på SVTplay.

Det såg vi med våra barn en gång i tiden.

Det blev läggdags för de små och vi såg ett par avsnitt av Ängelby som finns på Netflix innan det blev tidig sängläggning för oss.


Tidigt isäng = tidigt upp så straxt innan 6 steg jag upp efter att ha legat och försökt somna om ett bra tag.


Idag står visst Stöcksjö på dagordningen men det blir nog inget jobb där, i så fall något mindre utan mest umgås.


Ser att väderstationen vaknat till liv igen, ingen aning vad det är som strulat men den är ju ett antal år.

Utanför fönstret gryr det och +5,4° och vindstilla, nästan i alla fall.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-11 07:15:09

Temperatur: 6,4 °C
Lufttryck: 1002,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 64,8 mm
Året: 469,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
00:28
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
10:27
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
07:13
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
00:34
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
06:32
Lufttryck - Max:
1013,0 hPa
Klockan:
11:03
Lufttryck - Min:
1000,4 hPa
Klockan:
02:28
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
08:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:29
Sol upp: 07:17
Sol ned: 17:33
Skymning: 18:21
Dagsljus: 11:52 tim:min
Dag längd: 10:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:27
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 16:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut, jag funderar faktiskt på att ta en tidig morgonpromenad.

          

Av Jan Sandström - 10 oktober 2021 18:12

Det ser inte bättre ut än att nu har väderstationen havererat helt.
Den slocknade ju för något år sedan men jag fick igång den, eller den började fungera igen efter att jag plockat ned allt.
Ingen aning vad som då hände men nu får jag inget liv i den, kanske om jag klättrar upp på taket och skruvar ned den så jag kommer åt givarna.
Men tills vidare vet jag inte om det regnar ute eller inte, inte heller om det blåser.
 
Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Väderstationen verkar ha
havererat totalt nu
så inget väder tills vidare.

Aktuella värden:
<#update>

Temperatur: <#temp> °C
Lufttryck: <#press> hPa och <#presstrendenglish>
Luftfuktighet: <#hum> %
Vindstyrka: <#wspeed> m/s från <#wdir>,
i byarna <#wgust> m/s
Kyleffekt: <#wchill> °C
Inne hos oss. Temp: <#intemp> °C Fukt: <#inhum> %


Nederbörd.

Timmen: <#rhour> mm
Dygnet: <#rfall> mm
Gårdagen: <#rfallY> mm
Månaden: <#rmonth> mm
Året: <#ryear> mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
<#tempTH> °C
Klockan:
<#TtempTH>
Temp - Max:
<#tempYH> °C
Klockan:
<#TtempYH>
Temp - Min:
<#tempTL> °C
Klockan:
<#TtempTL>
Temp - Min:
<#tempYL> °C
Klockan:
<#TtempYL>
Lufttryck - Max:
<#pressTH> hPa
Klockan:
<#TpressTH>
Lufttryck - Max:
<#pressYH> hPa
Klockan:
<#TpressYH>
Lufttryck - Min:
<#pressTL> hPa
Klockan:
<#TpressTL>
Lufttryck - Min:
<#pressYL> hPa
Klockan:
<#TpressYL>


Dagens sol och måntider.

Gryning: <#dawn>
Sol upp: <#sunrise>
Sol ned: <#sunset>
Skymning: <#dusk>
Dagsljus: <#daylightlength> tim:min
Dag längd: <#daylength> tim:min
Morgondagen: <#tomorrowdaylength>
Måne upp: <#moonrise>
Månfas:
<#moonphase>
Moon
Måne ned: <#moonset>

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards