jans

Direktlänk till inlägg 28 april 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 28 april 2017 09:05

Fredag den 28/4


Igår gjorde jag mig skuldfri, för stunden då månadens räkningar gjordes klara att betalas och det gick väl ihop den här gången också.

Men jag håller lite koll på sifftorna under månadsskiftet för jag har en benägenhet att missa eller kasta om sifftor nu för tiden.

Någon form av kalkylexi i mitt huvud. Det är väl allt pillerknaprande jag ängnar mig åt varje dag som ställt till det.


Sedan åkte jag, Inger och Erik till IKEA där vi åt lunch och Erik handlade garderober till sitt sovrum.

       

Vi kikade på trädgårdsmöbler och det snöade av och till utomhus.


Men mina tankar kom ofta tillbaks till Alice, den lilla fina "räven" som jag tyckte så mycket om men bara klappat en gång.

Det var då jag gick över till grannarna och hon låg inne och sov, här utomhus var hon som Gunnar avvaktande mot andra människor.

       

Nu gick det som det gick och inget vi kan göra något åt mer än att komma ihåg det lilla charmtrollet som sprang omkring på hustak och cykelbodar. Jag har skrivit en del inlägg om henne tidigare med bilder och filmsnuttar.


Väl hemma tog jag en stund på soffan och sedan blev det kokt korv med bröd till sen middag och vi såg Black Widows på TV 3 men nu tycker jag att handlingen börjar spåra ut fullständigt. Det lockar inte lika mycket att vänta på nästa avsnitt som under förra säsongen. Den här är mer flummig och osammanhängande.


Jag tog en handfull chips när jag satte mig här vid datorn och Mirabell som slickat i sig stark senap i rummet och lämnat det i retur på bordet kom och var nyfiken på vad jag hade.

Då norpade hon åt sig ett chips och smet snabbt ned på golvet och bakom ryggen på mig där hon smaskade i sig det innan hon kom upp och tydligen ville ha mer godis.

Hon som är så kräsen på vad som går att äta och ratar det mesta. Torrfoder är bara en sort och typ som duger men jag beställde två andra av samma fabrikat jag ska prova om hon vill ha, nu finns det faktiskt hopp, behöver bara salt och chipskrydda på maten.   

Nä hon ska inte få mer av sånt där för saltet är inte nyttigt men det kan vara så att hon haft eller har en hårboll som hon vill ha upp.


Gick isäng med ljudboken, Inger och Gunnar i sängen med allt vad det innebär.

Har sovit ganska bra och vaknade tidigt, runt 7 men låg kvar ett tag till.


Tåget var försenat och skulle anlända 07:55 och med det skulle Tomas vara med. Men han gick väl ut och åt frukost med brorsan sin. Och det är Erik som är den enda närvarande om inte Maria också hängde med, de är ju självgående barnen.

Senare kommer han förbi hit och ska bo här ett tag, tror han hade nått jobb på gång här i Umeå för eljest bor han ju i Jönköping.


Jag har tänkt åka ut med Anders grejor till Stöcksjö, saker han förvarat här hos oss sedan tidigare men nu har han ju eget hus att fylla med grejor. Det är kajaken och en cykel i första hand som tar plats.

Sedan får jag se vad jag gör idag. Kanske tar  en tur till stugan såvida inte Tomas ska ha bilen. Men i kväll behöver jag den och släpen för att åka och hämta en sängram jag fått på Facebook.

Lite tidigt att skaffa till gästhuset men det är inte så ofta en 160x200 kommer ut och gratis dessutom. Precis det vi ska ha.


Det blev ingen promenad igår förutom det jag knatade runt på IKEA och andra ställen, vädret var ju inte så lockande med snö, regn eller och hagel som vi fick under gårdagen och kvällen.

I morse var det vitt ute, nu kom, nä det var Erik, trodde det var Tomas men lika kul är det.


Nu skiner solen men det blåser en aning, temperaturen ligger på ungefär +4,1° här ute.

Småfåglarna svärmar runt automaterna och det rör sig överallt, ska se om det går att ta kaffe uto senare.

     

Där har han det bra innanför gallret, sprang runt runt och sprättade frön.

             


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-28 09:30:10

Temperatur: 5,2 °C
Lufttryck: 1031,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NNE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 106,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,3 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
6,2 °C
Klockan:
10:07
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
03:49
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
04:33
Lufttryck - Max:
1031,6 hPa
Klockan:
09:27
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
00:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:19
Sol upp: 04:24
Sol ned: 20:52
Skymning: 21:57
Dagsljus: 18:38 tim:min
Dag längd: 16:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:10
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.

 

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards