jans

Direktlänk till inlägg 18 januari 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 18 januari 2022 08:45

Tisdag den 18/1


Igår, inte så mycket nytt här.

Inger ledig så lite dans runt granen innan vi klädde den och lyfte upp på vinden.

Alltså först ett rep som höll upp/in grenarna och så trädde vi sopsäckar på den, en underifrån och en uppifrån och så spännband runt midjan.


Sedan blev det en kortare promenad för mig efter lunch.

 

Först rakt ned och över till Rödäng, upp mot Rödberget som ligget åt vänster men jag hade problem med ischias så den först planerade rutten upp till Grisbacka blev inte utan höger och tillbaks till Västerslätt men så tog jag ändå en lite längre sväng mot centrum och så Stråvägen hem för en stund på soffan innan kaffe.


Efter kaffe med laxmacka en stund i garaget men Inger protesterade och sa att det inte räknas med tre minuter där.

Så jag tog även 5 minuter här i kontoret och plockade undan lite småskräp som legat typ 20 år på en hylla.

Han kolla på två avsnitt av Aidensfield medan jag kollade annat på datorn och så blev det middag.

Något med lax, ägg och potatis, en laxJanssons. Men gott.

En massa grönt till och så såg vi färdigt Folk med Ångest (länken till Aftonbladet) 

En småkul och klurig historia.

Efter det staratde vi 14 toppar: Ingenting är omöjligt som även den finns på Netflix.

Men det kan inte stå rätt till i hans huvud.

Inger såg klart men jag gick och förberedde natten och såg inte slutet fast jag kan ju se det senare.


Som jag sa gick jag isäng och sov gott, vanknade 7 och toa, Gunnar kom in och Inger gick till jobbet.

Gunnar kelsjuk och kröp in under täcket till mig där vi gosade en halvtimme till.


Dusch och så väntar jag bara på att GVAB ska ringa om värmepumpen.


Idag ska det bli blidväder och regn, eller kanske regn men imorgon eftermiddag BLIR det regn eller blötsnö vilket vi inte vill ha då jag, Anders och Emil ska åka skidor i Stöcksjö, göra upp eld och grilla och fika choklad men vi kanske hinner innan det blir OM det blir regn.

Men ett nytt oväder sägs vara på väg in från fjälltrakterna och Norge,

Men jag borde ta min promenad nu på morgonen medan det fortfarande är kallgrader ute.


Nu har jag-3,4° utanför fönstret och dagen gryr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-18 08:45:18

Temperatur: -3,1 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,0 mm
Året: 9,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,1 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
-6,2 °C
Klockan:
04:17
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
03:51
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1009,9 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Min:
973,4 hPa
Klockan:
00:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:52
Sol upp: 08:56
Sol ned: 14:44
Skymning: 15:48
Dagsljus: 07:56 tim:min
Dag längd: 05:48 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:37
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 10:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut tidigare eller 8:35 i morse.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards