jans

Alla inlägg den 29 januari 2022

Av Jan Sandström - 29 januari 2022 09:00

Lördag den 29/1


Måste väl ta itu med dagens inlägg nu.

Igår satt jag mest här och rensade bland foton och fick bort massor men det tar emot att tömma papperskorgen, för det kan ju ligga något där som jag vill ha kvar.  


Men fint väder ute och jag borde ha som vana att verkligen kolla på den där väderstationen. Jag skrev ju även det i blogginlägget.

Det var kallt och jag klädde mig inte riktigt, skulle ha tagit en tjockare tröja och gamla jackan.

Men vill man vara fin får man... heter det ju.

Nåja jag gick över till Maria på Astar, massor av bilar av alla slag på gatan och inte heller där hittade jag D.

Alltså jag har börjat om igen, för vilken gång i ordningen att leta sista bokstaven på nummerskyltarna, började nu med 0123 och så vidare till ABC och ska nu ha D.

Det är därför jag liksom gick lite krokigt på Rödäng häromdagen (vid 1 km-markeringen).

  Men nu gick jag in till Maria och dom hade visst besöksrekord igår med över XX antal gäster så det blev matlåda med mig hem. Blir ju 10:- billigare än att sitta där och så får man tvätta kassen jag bar hem maten i.

 

Det blåste ju en nordlig vind uppe från vänstra hörnet ungefär så kallt då jag gick åt det hållet men lite skönare hemåt med sol i ansiktet och vinden i ryggen.

Men såsen hade läckt ut i kassen så jag fick lägga den i blöt och så åt jag fil till lunch, matlådan var så stor att den skulle räcka till middag åt oss två om vi fyllde på med ett broccolihuvud och massa vitkålssallad vilket vi senare gjorde.


Jag satt med mina bilder och till slut kom Inger hem och ännu senare åt vi den där middan till TV.


Jag hittade den här bilden när jag städade, jag har ju haft problem med nedisning och funderat på om jag skulle lägga dit en värmekabel men har hackat sönder så att den inte satt fast utan vilade på sina fjädrar..

 

Nu senast var den helt igenisad invändigt och med hårtårk fick jag en liten öppning.

   

Men med en värmefläkt jag hängde upp framför och så torken lyckades jag få den nästan helt isfri invändigt och baktill.


Nu hörde jag av reparatören från GVAB att isbildning tyder på lite gas i maskinen och då har det varit så minst ett eller två år. Men blivit värre och värre tills den nu lade av.

Men nu väntar jag bara på att dom får hem delar och byter ut så ska den väl snurra på igen och tacksamt nog är det inte kallt ute.


Då är jag inne på väder och vem 17 kan man lita på?

SMHI eller norska YR?


SMHI har det här idag.

 


Och kollar jag in YR så är det liksom annat dom tror det blir. Men jag tror på Norge, verkar i alla fall skönare och tittar jag ut så...

 

Jag tar nog hellre lite regn och eller snö än att det blåser kuling. Eller kan det vara vindstilla här i Umeå och kuling någon mil åt öster.


Vimpeln hänger då nästan slak rakt ned och nu har jag -0,8° utanför fönstret och himlen är grå, det syns nu när det ljusnat lite mer.

Bilderna tog jag tidigare.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-29 09:00:14

Temperatur: -0,3 °C
Lufttryck: 982,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från SW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 10,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,3 °C
Klockan:
08:39
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
12:38
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
05:17
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
17:53
Lufttryck - Max:
998,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1005,2 hPa
Klockan:
15:06
Lufttryck - Min:
982,5 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Min:
993,5 hPa
Klockan:
00:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:29
Sol upp: 08:26
Sol ned: 15:19
Skymning: 16:16
Dagsljus: 08:47 tim:min
Dag längd: 06:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och bilderna jag sparade en halvtimme tidigare, kvart i nio ungefär.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards