jans

Alla inlägg den 28 januari 2022

Av Jan Sandström - 28 januari 2022 18:05

Dom är verkligen goda antingen som de är till kaffet eller i varm mjölk med kardemumma.

 

Det blev ingen över.

 

Men så var det ju ett par år sedan de fanns, eller var det i fjol?

 


I alla fall längtat jag tills jag får årets första, och resterande. 

Men nu väntar jag på middag.


Av Jan Sandström - 28 januari 2022 07:40

Fredag den 28/1


Igår hände inte så mycket, skönt.

Det blev en liten promenad mitt i allt fotorensande och sorterande av bilder i datorn.

Faktiskt var det enklare förr, man hade fotat sina 36 bilder och lämnat in rullen.

När man hämtade kunde man titta igenom och rata de som var dåliga men jag skickade oftast in filmen till typ Lofoto och när paketet kom i lådan tittade man igenom och de som var bra hamnade till slut i ett fotoalbum.


Nu fotar man med mobilen och allt möjligt hamnar där, lilla kameran hänger oftast med och systemkameran vid speciella tillfällen som resor.

Bilder får man via mejl och WhatsApp och andra kanaler, allt hamnar i datorn och så ska man ta hand om 500 bilder varje dag. Känns det då som.

Ju fler bilder det blir desto jobbigare att ta hand om men nu har jag börjat och rensar hårt.

7000 bilder på katterna, nja men några sparar jag i alla fall och så stugbygget som är fotat från alla vinklar och de dagliga bilderna jag lägger upp längst ned här hamnar också på hårddisk V: som är min fotodisk i min NAS.


Men promenad blev det och även de bilderna lagras någonstans.

 


Det kom ett mejl från en tidigare granne och god vän till oss med meddelande och berättelse om att hon är sjuk, lite tidigt att säga men kanske svårt sjuk och det är svårt att låta bli att tänka på henne.

Men varför skulle jag sluta med det, tänka alltså.

Det är väl så här det är att bli äldre, krämpor kommer hos oss och till slut ska vi ändå falla ifrån. Det kommer vi ändå inte undan.

Rädd är jag inte för själva döden bara i vilken form den kommer den dag det sker.

Bäst är väl att få lägga sig på kvällen och sedan bara sova. Men ack så jobbigt för anhöriga.

Nä nu blir jag djupsinnig.


Det blev något avsnitt på Aidensfield och sedan blev det 

Snowpiercer

Alltså serien, filmen såg jag för några år sedan (kom ju 2013) men kanske skulle se den igen.


Inger kom hem och senare blev det sängen där jag sovit gott, bara upp och kissa vid 2 och sedan kvart i sex. Men lade mig en halvtimme till innan det blev morgon för mig, då cyklade Inger till jobbet.


Jag hörde inte av GVAB om värmepumpen igår men får väl se om dom får upp delar till den idag så kan det bli reparation nästa vecka. Idag tror jag inte dom får tid för det då det ska ta runt 4 timmar eller mer att fixa.


Det blev ingen mat hos Maria igår men idag får jag se om jag går förbi och köper matlådor så har vi middagsmaten i kväll.


-3,3° utanför fönstret och det ljusnar så sakta men det blåser en nordlig vind så säkert inte så skönt ute.

Dessutom spås det nederbörd imorgon, skapligt mycket och någon grad över noll. INTE mysigt.

Väderstationen visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-28 08:00:15

Temperatur: -2,8 °C
Lufttryck: 999,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från NW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -8,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 10,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,8 °C
Klockan:
06:46
Temp - Max:
-3,0 °C
Klockan:
19:14
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
01:44
Temp - Min:
-9,8 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
07:44
Lufttryck - Max:
993,8 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
993,5 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
987,5 hPa
Klockan:
08:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:31
Sol upp: 08:29
Sol ned: 15:16
Skymning: 16:14
Dagsljus: 08:43 tim:min
Dag längd: 06:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:24
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


att det är kallt i blåsten och så här ser dagens bilder ut.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards