jans

Alla inlägg den 27 januari 2022

Av Jan Sandström - 27 januari 2022 08:55

Torsdag den 27/1


Igår blev det en tidig morgon och efter frukost åkte jag till stugan.

Mörkt och många pendlare som skulle in till stan och jobba så det var lite jobbigt med alla mötande lysen.

De moderna LED bilarna har är otroligt bländande för att inte tala om julgranarna = lastbilar.

Finns det ingen regel som begränsar hur många lampor de får ha framtill när de kör på halvljus?


Men det finns ju vilda och tama djur efter vägen och norr om Tavelsjö varnas det för renar men det är mest älgen man är rädd för och jag hade en sådan i dikeskanten på den lilla vägen upp till stugan.

IRL så syntes den bra men kameran kan inte riktigt fånga in allt med sitt vidvinkelseende.

Den finns där till vänster i diket mitt i kurvan, just innan jag säger att videon ska sparas.


Jag skulle ju upp för att reparatören från GVAB skulle komma och felsöka och laga pumpen och jag var före han i stugan.

Mörkt så jag drog fram en skarvsladd och strålkastare, skotta och grusa hade jag gjort tidigare och jag hann sitta lite i lillstugan med att läsa tidning och börja på bloggen då han kom.

Tanken och planen var att trycksätta och felsöka läckage och byta ventilen man kopplar in instrumentet på för där läckte det tidigare när han var där.

   


Jag satt nere i stugvärmen och skrev färdigt blogginlägget innan jag gick upp till han igen, då var det felsökning inne som gälde.

   


Och där hittade han ett litet läckage i en av böjarna på sidan. Tydligen något som är vanligt men inte på den här modellen.

 


Nu ska han konsultera Daikin igen och se om han bara ska byta ut hela enheten eller, sa han förångaren, alltså elementet i enheten och det första skulle ta ungefär 4 timmar, det andra jobbigare då allt ska tas ned och så byta ut för att montera tillbaks.


Alla instrument och verktyg plockade vi ihop men pumpen får vara som den är där inne. Omonterad och öppen för vi ska ju inte dit och inget är i vägen.

 

Dessutom kanske vi har tur att dom får upp en enhet redan på fredag och då får vi sedan se när jobbet blir gjort.


Jag åkte hem och då var det ljust och lite trafik, förmiddagskaffe här hemma och sedan blev det datorjobb med att sortera och kasta bilder.

Måste få en annan struktur på sparade foton i datorn. Och börja ta hand om det jag fotat direkt och inte bara lägga i mappen med [Osorterat].


På eftermiddan när jag sitter här kommer två rejäla smällar med någon sekunds mellanrum så huset skakar.

Inger reagerar och jag går ut på altanen mot söder där hon sa att ljudet kom ifrån.

Hör flyg i luften och tänker direkt på ljudbangar då dem flyger i överljudshastighet.


Kollar tidningen vk.se men då ligger den sidan nere. Kollar Aftonbladet där man skriver och tror på jordbävning eller sprängning.

Jordbävning utesluter jag direkt, jordskalv möjligen men inte det, då smäller det inte sådär.

Sprängning, kanske om det var i närheten men inte heller det låter så där distinkt ungefär som skott från ett hagelgevär men då skakar knappast huset. Livlig trafik på WhatsApp med barnen under eftermiddan och även diskussioner på Facebook.

Det var flyg som orsakade smällarna.


Så här skriver tidningen:

VK:s redaktion blev nerringt och vk.se kraschade när invånare runt om i Umeåregionen ville ta reda på vad det var som orsakat de kraftiga smällar som hördes vid 14.40-tiden på onsdagen. Så här reagerade våra läsare på smällarna som orsakades av ett plan tillhörande Norrbottens flygflottilj, F 21, som körde i överljudsfart över Umeå.

 

Sedan hände inte mer under dagen, jag satt med mina foton tills det blev middag och vi åt medan vi såg de två sista avsnitten på Studierektorns sista strid. 

Sedan lite koll i datorn innan det blev sängen.

Ljudboken en stund och sedan har jag sovit gott.


Förutom kissa vid halv tre så vaknade jag halv åtta.

Steg upp senare efter att ha gosat med Gunnar.


Idag blir det kanske en lugnare dag men jag ska nog fortsätta med mina foton och rensa och sortera dem.

Skulle va gott med mat hos Maria som erbjuder 

Pannbiff, Serveras med pepparsås och potatismos för 89 kr
Ärtsoppa, Serveras med pannkakor och husets sylt också 89 kr

Men jag kanske skulle gå och köpa en matlåda och ta hem till middag


Fast i morgon blir det

Beouf bourguignon, (vad det nu är?) Serveras med kokt potatis syltlök eller Pasta med lax och räkor
 

Nä det blir nog fil till lunch även idag. MÅSTE hålla igen ännu mer men ut och gå måste det nog bli hur som helst.


Bara -5,4° idag, igår snöade det och det blev snorhalt med snön på isen och då är det även svårt med dubbar under fötterna.

Svag vind men mulet och kanske kommer det lätt snö i små små flingor.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-27 09:30:13

Temperatur: -5,5 °C
Lufttryck: 987,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 10,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,5 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
12:12
Temp - Min:
-9,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
22:46
Lufttryck - Max:
991,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
987,5 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
991,7 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:33
Sol upp: 08:32
Sol ned: 15:12
Skymning: 16:11
Dagsljus: 08:38 tim:min
Dag längd: 06:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:11
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna idag.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards