jans

Alla inlägg den 31 januari 2022

Av Jan Sandström - 31 januari 2022 17:46

Fast jag var ute mitt på dagen idag.
Ingen hemma så jag gjorde det jag åkte ut för och på väg ut blev jag fotad. Men jag tror ingen känner igen mig.

 

Oeter o Anna var alltså inte hemma då jag åkte och lämnade toapapper och bajspåsar (till kattsanden) och jag märkte inte att de bara var en liten bit bort i backen.
Men först besökte jag Biltema där jag köpte en massa rörkrökar och annat för att ordna avlopp till en tvättmaskin.

Det slank även med lite gottgott.
 

Vi delade på en till eftermiddagsfikat och den andra delar vi på senare i kväll.

Nu ska jag gå och läsa av mätarna, El, vatten och värmepumpen.


Av Jan Sandström - 31 januari 2022 08:40

Måndag den 31/1


Igår, DÅ tog jag det LUGNT.


Eller det blev som en vanlig dag, pratade med sonen Tomas som bor i Jönköping.

Pratade, i text med barn här i stan och så satt jag här vid datorn och pysslade på.

Lagade en Telsus-plugg, en tempsäkring hade löst ut så bort med den och löda ihop trådarna. Så nu fungerar den igen.

Men tror inte den ska användas ändå, i alla fall inte innan jag testkört den ordentligt men mest troligt hamnar den i återvinningen.

    

Det är mest min nyfikenhet som gör sådana här saker men jag vet ju inte varför säkringen löst ut, men mest troligt för att det var fel på säkringen.

Pluggen har suttit hos Anders och vad han säger pekar på ett fabrikationsfel och inte överhettning.

Men 100% på det är jag ju inte heller och kommer aldrig att bli då jag slängt det.


Såg på serier och Aidensfield, låg på soffan med ljudboken och en kelsjuk Gunnar på magen och så kom Inger hem efter en lång dag på jobbet där hon tydligen inte gjort mycket. Men även det ska göras ibland. Att bara sitta med någon.

Dessutom på hennes lediga dag men det ger några kronor i kassan. Som jag kan sätta sprätt på.       


Jag fixade middan, delar av den i alla fall och vi värmde rester som åts medan vi såg på Marcella på Netflix.

Nu är vi på säsong 3 och hon är blond och i Belfast men nästan lika knasig som tidigare.


Jag såg lite Magi innan jag släckte och det blev sängen.

Hade svårt att somna så klockan blev lite drygt midnatt innan jag stängde ljudboken igen efter att ha startat den tidigare.

Inte lönt att ligga och grubbla som ett grillspett i sängen.

Sedan har jag sovit skapligt, bara upp två gånger då herr katt ville ut.


Vaknade och steg upp halv åtta, måndag så test av blodsocker som visade på 6,1 mmol vilket är godkänt och faktiskt ganska bra, tycker jag.


Idag måste jag ut och handla, Corona i familjen så jag ska ut och hamstra toapapper   

Nä men familjen Peter är förkyld och satta i karantän så jag/vi ska handla lite åt dem så behöver inte de ut bland folk.

Jag är ju själv lite snuvig men det har jag nu varit mest hela vintern, tror att det kan vara någon blomma här hemma.

Känner mig inte sjuk och har inga andra symptom än lite rinnsnuva och bara ibland. Mest på morgonen och när jag är ute i kyla. 


Kyla ja, nu är det kallare ute och inatt kröp det ned till -14°, NU har jag -11,4° utanför fönstret och solen skiner på björkar och faktiskt förrådstaket, vimpeln hänger slak utmed stången.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-31 09:00:14

Temperatur: -10,9 °C
Lufttryck: 1001,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från N,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -10,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 10,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,3 °C
Klockan:
07:45
Temp - Max:
-2,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-14,0 °C
Klockan:
02:16
Temp - Min:
-13,3 °C
Klockan:
22:57
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
08:09
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
23:36
Lufttryck - Min:
999,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
973,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:24
Sol upp: 08:20
Sol ned: 15:25
Skymning: 16:22
Dagsljus: 08:58 tim:min
Dag längd: 07:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 13s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så ska jag fixa morgonbilderna.

Såja, fixat och så här ser det ut där ute.

   


Ingen sol i stugan, ännu. Men ser att man plogat vägen men bara en liten kant så egentligen inte behövligt att åka och skotta.


      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards