jans

Alla inlägg den 26 januari 2022

Av Jan Sandström - 26 januari 2022 08:27

Onsdag den 26/1


Igår ringde han från GVAB om luftvärmepumpen och att han skulle komma imorgo (idag alltså) så jag åkte efter lunch upp till stugan där jag skottade de 5 cm som kommit tidigare.
Spred ut grus där det var halt och så åkte jag hem igen via OKQ8 där jag hämtade det nya sommardäcket jag fick lov att köpa då punkteringen inge gick att laga.

Några semlor hade dem inte.


Hem och fikade ett kex och så soffan med katten.

Tidigare pratade jag med Tomas i Jönköping och han berättade att nu var proverna positiva, dom har haft Corona.

Erik messade att han fått ett elakt stenskott på vindrutan så lite senare kom han och fick en sådan där lapp att klistra över skadan.


Inger kom hem och det blev senare middag och vi såg ett par tre avsnitt på Dubbelstötarna.

Sedan blev det sängen då jag tänkte stiga upp tidigt.


Har sovit och vaknade straxt innan 6 men gick isäng en stund och kliade katten.

Eljest har jag sovit gott inatt.

Frukost och så åkte jag hit till stugan straxt efter 7


Mörkt och många pendlare som skulle in till stan så jag tog det lugnt, det finns ju sådana här stora saker med 4 långa ben.


I kurvan på väg upp till stugan stod en i diket till vänster och han kämpade sig upp för den branta kanten.


Här plockade jag fram skarvsladd och belysning, gick in i lillstugan där jag nu sitter och så läste jag tidningen, gjorde i ordning älgvideon som jag lade upp på Youtube. Du ser den bäst i helskärm för man ser inte så mycket av älgen.


Jag hann skriva lite på det här inlägger då servicekillen från GVAB kom och jag har hjälpt till att bära upp småsaker.

   


Han gillar inte när det är kallt för slangar och allt blir så styvt och stelt, gasen blir kall och ändrar volym.

 


Men nu får han sköta sig själv en stund medan jag sitter här i lillstugan och i värmen.


Konstigt att det är så mycket grankottar under en asp.

 


Men det är väl ekorren för det finns många spår efter den eller dem.

Jag ska väl bistå reparatören om en stund eljest är jag mest intresserad vad han gör och vad det kan vara för fel, OM det är något läckage på systemet.


Sedan åker jag hem igen och där blir det väl dator, städa och det vanliga.


-9.7° här i stugan och hemma är det -6.8°.

Det kan bli en fin dag så kanske en promenad.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-26 09:00:13

Temperatur: -6,6 °C
Lufttryck: 998,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -6,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 10,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,6 °C
Klockan:
08:54
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
04:37
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
23:50
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
12:27
Lufttryck - Min:
997,9 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:36
Sol upp: 08:35
Sol ned: 15:09
Skymning: 16:08
Dagsljus: 08:32 tim:min
Dag längd: 06:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:01
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut i mina morgonbilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards