jans

Alla inlägg den 3 november 2013

Av Jan Sandström - 3 november 2013 11:32

Jag vill ha ett program som kan visa webbkameran på helskärm eller så stor som jag vill ha det.

Nu kör jag Logitech programvara "Logitech Webcam Software" och den är inte så användarvänlig då man inte kan ändra storleken på fönstret.

Jag har en Logitech HD Pro Webcam C910


Det här är inte mycket att hurra över.

 

Som ni ser är det inte mycket man ser i det fönstret som webbkameran visar.


Behöver jag säga att programvaran ska vara gratis på något sätt   

Av Jan Sandström - 3 november 2013 11:24

Jag har haft två besökare vid jordnötterna.

En ville ha jordnötter och den andra den som äter jordnötterna.

En nötkråka ville ha men kom inte åt gådbitarna så det fungerar med gallerkorgen   

 

Hur den än försökte kom den inte år några nötter så den flög iväg.


Tidigare hade jag besök av en katt som jag skrev om i förra inlägget, jag lyckades få med den på bild i riktiga kameran just innan den stack iväg runt huset.  

Av Jan Sandström - 3 november 2013 10:37

Lite sent men många sover ju länge på söndagen.

Så även jag, vaknade vid 9-tiden sedan väcka husdjuren, äta frukost m.m


Det är blött och grått utomhus så det är skönt att man får sitta inne i värmen en sådan här dag.

+2,0° och väderstationen visar Aktuella värden:
2013-11-03 10:30:04

Temperatur: 1,6 °C
Lufttryck: 989,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 18,8 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 368,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,9 °C
Klockan:
01:38
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
04:52
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
11:21
Lufttryck - Max:
989,2 hPa
Klockan:
10:21
Lufttryck - Max:
987,3 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
987,0 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
983,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:33
Sol upp: 07:27
Sol ned: 15:17
Skymning: 16:11
Dagsljus: 09:38 tim:min
Dag längd: 07:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:19
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 15:04

Fåglarna är då i full gång ute bland automater och skålar, eller skålen.

Jag bytte ut jordnötsskålen till en avkapad glassbytta så nu rymms det nötter så det räcker ett tag och jag behöver inte ut och fylla flera gånger i timmen eller hur det var.

 

Nu har jag ett gammalt hinklock över jordnötterna men ska göra ett bättre skydd som sitter fast på gallerkorgen.

Nu ramlar det bort varje gång jag ska fylla nötter och så är det inte helt skyddande mot nederbörd.


I går gjorde jag inte mycket men på kvällen såg jag och Inger en Wallanderfilm, Luftslottet hette den.

Men jag gillar bäst de tidigaste som grundar sig på Mankells böcker.


I dag ska jag köra Peter till flyget, kanske hälsar jag på väninnan Maria men då blir det mycket körning fram och tillbaks till Ersboda, eller så åker jag hem igen då Inger är hemma på timmar.

Jag får väl se vad som faller mig in då jag är ute och kör.


Vi fick just besök av någon som ville ha sig en fågelstek.

 

Visste jag inte bättre skulle jag tro att det var grannens nu döda katt Tobias.

Vems det här är och var den bor vet jag inte men Gunnar har nog koll på det men han brukar smyga omkring här lite nu och då men det är första gången jag fått han på bild. Eller om det är en hon.

Den är då väldigt skygg och springer iväg så fort man rör sig innanför fönstren.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards