jans

Alla inlägg den 25 november 2013

Av Jan Sandström - 25 november 2013 18:07

Jag höll på att somna i slutet av filmen och varit trött ett tag men nu har det som gått över.

Men inte har jag någon direkt arbetsiver.

Sitter bara och sorterar gamla papper som ligger i en trave på skrivbordet.

Scannar in det som behöver sparas och resten slängs, allt slängs även det som scannats in.


Tjejerna Maria och Mona skulle fixa middag men frågan är om det var idag eller nästa vecka.

Av Jan Sandström - 25 november 2013 15:33

Fredrik och Anna hade just gift sig, men hade inte råd med en ordentlig smekmånad, så de åkte hem till Fredriks föräldrar för den första natten tillsammans. På morgonen kom Sebastian, Fredriks lillebror, ner till köket där deras mamma stod och lagade frukost. På väg ut genom dörren för att gå till skolan frågade han om Fredrik och Anna var uppe än?
- Nej, svarade mamman.
- Vet du vad jag tror? frågade Sebastian?
Mamman svarade reptilsnabbt:
- Jag är inte intresserad av att veta vad du tror. Iväg till skolan nu!
Sebastian kom sedan hem för att äta lunch och frågade på nytt:
- Är Fredrik och Anna uppe än?
- Nej, svarade mamman.
- Vet du vad jag tror? frågade Sebastian?
- Det spelar ingen roll vad du tror, sa mamman. Ät och stick iväg till skolan nu!
Efter skolan frågade Sebastian ännu en gång:
- Mamma, är Fredrik och Anna uppe än?
- Nej, svarade mamman.
- Vet du vad jag tror? frågade Sebastian?
Mamman, som nu började bli ganska irriterad, svarade:
- Ja, men ok. Berätta då för mig vad det är du tror.
- Jo, sent i går kväll kom Fredrik in till mig för att hämta vaselinet och jag tror jag gav honom mitt modellim.

Av Jan Sandström - 25 november 2013 11:47

SVT1, 13:45--15:05 Tull-Bom (1951)

En för mig höjdarfilm, ska bli en skön stund och idag blir det stora TVn och soffan som gäller.

Poppe tillhör en av mina favoriter och jag saknar honom och Fredriksdal.

Den här kan jag inte se på min lilla 19-20-21" eller vad det är för storlek på apparaten här i kontoret.

 

Nils Poppe 1942

Nils Poppe 1942

Född: Nils Einar Jönsson

Handling:
Fabian Bom, överkontrollör vid Kungl Tullverket och alla smugglares skräck, är en nitisk och plikttrogen tjänsteman, som regelbundet visiterar var 20:e resenär även om det skulle råka vara tulldirektören i egen hög person. Han sammanbor med sin syster Aurora, änka med fem minderåriga pojkar och förälskad i kaptenen på lastfartyget "Stella". Bom motsätter sig systerns förbindelse sedan han hos kaptenen en gång påträffat och beslagtagit en flaska fransk parfym avsedd för Aurora. I hemmet har Bom i...Mer

 

Av Jan Sandström - 25 november 2013 10:17

Måndag, igen. Den 25/11 och det är elle vi har -2,2° här i marknivå och väderstationen har Aktuella värden:
2013-11-25 10:15:04

Temperatur: -0,5 °C
Lufttryck: 1005,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från NNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: -5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,3 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 99,3 mm
Året: 464,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
01:43
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
22:43
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
08:42
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1005,4 hPa
Klockan:
10:10
Lufttryck - Max:
996,3 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
987,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:31
Sol upp: 08:36
Sol ned: 14:15
Skymning: 15:20
Dagsljus: 07:49 tim:min
Dag längd: 05:39 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:05
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 12:13

och så här ser det ut i trädgården

 


I går kom vi hem från stugan där vi haft skönt på flera olika sätt   men det är alltid jobbigt att komma hem igen, att plocka upp det man släpat med sig och gå igenom tidningar och post.


I dag ska jag försöka få upp grejor på släpvagnen men jag vet inte om jag får upp allt ensam, den gamla ytterdörren med karm är jäkligt tung samt att jag känner av mina axlar, vet inte om artrosen har blivit värre i dem, där har den varit ganska skonsam och inte så besvärlig.

Eljest blir det pyssel här hemma, det ska renbäddas och jag står för att plocka bort sängkläderna. Jag ska ta och städa hos kanin och fåglarna, klappa katten och så blir det väl ett och annat korsord.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards