jans

Alla inlägg den 26 november 2013

Av Jan Sandström - 26 november 2013 14:49

Ungarna brukar väl säga "kung" när något är toppen.


Jag har just mejlat och felanmält två par hörlurar av märket Koss Porta Pro och båda blev godkända som garantifel så jag får hem ersättningselement till dem. Man får alltså inte hela lurar utan endast element och sladd, bygeln måste man ha kvar.

Synd att jag inte skrev in det tredje paret jag har som är trasiga, eller jag har kvittot men lurarna då lödde jag på ny kontakt och lagade själv.


Men npg är det skit att det så lätt blir glappkontakt i sladden vid 3,5 mm-kontakten.

De håller ju bara något år innan den glappar men man kan förlänga tiden genom att linda på något längst ned.

Sist satte jag på en bit krympslang men ska prova med vulktejp den här gången.

Men jag undrar hur många som utnyttjar livstidsgarantin man har på lurarna.


Här reklamerar man lurarna


Av Jan Sandström - 26 november 2013 10:51

SVT1, 12:30--14:00 Sista ringen (1955)

Filmen börjar ovanligt tidigt men det ska bli intressant att se den.

 

Handling:
Det är en solig vintermorgon. En ny arbetsdag börjar för lärare och elever vid en stor skola i Stockholm. En av eleverna är sista-ringaren Erik Svensson som bor i Gamla Stan med sin mor. Hon har en strykinrättning. En av lärarna är den hunsade, av eleverna närmast förföljde Lars Valberg, Schasen kallad. Han är lärare i teckning. Han lever med sin svårt nervsjuka fru Maria. En hemvårdarinna hjälper till att sköta henne. En annan av eleverna är Eriks grevlige klasskamrat Clarence von Hæcken....Mer

 

Av Jan Sandström - 26 november 2013 09:48

Det kommer fler och fler brandsläckare med alla möjliga fantasifulla målningar på/av.

Som de här från balkongshoppen.se   

 

Dessa som är på 2 kg. kostar hör och häpna 1495:- + frakt från 32:- upp till 1000:-   beroende på hur tungt paketet är.

Svinaktigt dyrt för en brandsläckare.

 

 

F.ex Clas Ohlson tar 249:- för en släckare på 2 kg. och 499:- för en på 6 kg.

Dessa är dock röda till färgen och det verkar vara ett problem idag att brandsläckaren syns när den hänger på väggen för inne i en garderob spelar det ju ingen roll, eller hur. (Du kan t.o.m köpa släckare på ICA).

 

Min åsikt är att en brandsläckare SKA SYNAS.

 

Jag är stolt över att ha min sittande i hallen väl synligt röd och fin (borde synas ännu bättre) och ovanför den hänger en brandfilt.

ALLA ska se att "där hänger brandsläckaren och filten". 

 

Nu bor vi relativt nära brandstationen så därför har jag räknat med att en 2-kilos räcker (jo jag har en hängande i garaget också, en lite större) men skulle inte ha något emot att ha en på 6 kg.

I stugan hänger en 6 kg. stor röd och fin släckare centralt i hallen.

 

Poängen är att en brandsläckare ska väl hänga väl synligt så att alla ser den och vet var den är, även om vi får besök ska de se den samt lättåtkomlig.

Man ska hitta den även om det är rökigt.

 

Jag är stolt och ser det som en positiv sak att den är röd och synlig.

Vad är det folk skäms över när de gömmer undan släckaren antingen inne i en garderob, källartrapp eller gu hjälp mig kamoflerar den som på bilden överst, det är ju lika bra att spara in de 1½ tusen som den kostar.

När det väl brinner kommer ju ingen att hitta igen den.

 

Nä go vänner och läsare av min blogg, köp en röd fin brandsläckare och häng upp den väl synligt på en stratiegiskt plats, eller varför inte köpa flera om ni bor i hus eller större lägenhet.

En i köket, mediarummet, kontoret, garaget och i villa minst en på varje våningsplan.

 

För brinner det i köket hinner du inte springa ned i källaren eller ut i garaget för att hämta den.

 

PS.

Glöm inte kontrollera den regelbundet eller byt ut den ibland, köp en ny och häng den gamla på något annat mindre akut ställe.

Nu är det jul så varför inge ge bort en släckare i julklapp   

Av Jan Sandström - 26 november 2013 09:08

För just nu är den inte god för mig.

Har bara så   ont i mitt högra knä, det är som om jag har en glödande kniv rakt igenom det, ibland för tidvis är den inte glödande.

Nä men jag har jäkligt ont av och till i knät och det är besvärligt, men det förtar ju det onda jag har i fingrarna.

Det är ju så att man kan i stort bara känna smärta på ett ställe i taget.


Just nu i marknivå har vi -5,1° men det ska bli varmare enligt yr.

Väderstationen visar Aktuella värden:
2013-11-26 09:00:05

Temperatur: -3,6 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från SSE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 19,6 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 99,3 mm
Året: 464,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,3 °C
Klockan:
06:28
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
11:46
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
01:30
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,1 hPa
Klockan:
20:13
Lufttryck - Min:
1003,6 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:33
Sol upp: 08:39
Sol ned: 14:13
Skymning: 15:19
Dagsljus: 07:46 tim:min
Dag längd: 05:34 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 17s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 12:23

och trädgården

 

men inga fåglar, konstigt för Gunnar ligger och sover i rumsfönstret.

Men det finns ju fler katter i området.


I går, ja vad gjorde jag? Kommer inte ihåg. Jag gjorde nog ingenting antar jag.

Renbäddade till hälften, kaffe, duschade, kaffe, sorterade papper, kaffe, korsord, matinéfilm, kaffe.

Nä jag gjorde nog ingenting så det kan inte bero på det att jag har ont i knät, jo jag kommer ihåg att det skar till i det och att jag höll på att ramla omkull när jag städade hos husdjuren på kvällen.

Skit saksamma.


I dag ska jag väl göra samma saker som i går. Eller jag kommer inte att kunna göra så mycket om det inte släpper i knät efter att jag smort med Voltaren.


Jag återkommer med ett inlägg om brandsläckare efter att jag väckt husdjuren.


Gomorron.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards